تایید حکم اعدام متهم به قتل محمد جامه بزرگ/ رهایی یک زندانی از اعدام در ارومیه

خبرگزاری هرانا – حکم اعدام یک مامور امنیتی-انتظامی که متهم به قتل محمد جامه بزرگ در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ است، در شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور تایید شد.

همچنین یک زندانی در ارومیه که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، با کسب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مدارا، حکم اعدام یک متهم توسط دیوان عالی کشور تایید شد.

بر اساس این گزارش، شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور حکم اعدام صادره در پرونده محمد جامه بزرگ که در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ توسط یک مامور امنیتی-انتظامی به قتل رسید را تایید کرد.

محمد جامه بزرگ، متولد ۱۳۴۲ تویسرکان همدان، در ملارد کرج فروشنده فرش بود. در شب سوم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی-انتظامی در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در منزل شخصی خود به قتل رسید.

شعبه پنجم دادگاه نظامی یک تهران فردی که با شلیک سلاح گرم منجر به قتل شده، به قصاص نفس و اعدام محکوم کرد.

وکیل خانواده قربانی در گفت و گویی با امتداد اعلام کرده بود، متهم ردیف دوم، که فرمانده میدان بوده و ورود غیرقانونی نیروهایش منجر به قتل شده، به دلیل آمریت غیرقانونی به حبس محکوم شده است.

همچنین متهم ردیف سوم، که فرمانده گروه اول بوده، به دلیل ابراز ندامت و حسن سابقه به پرداخت جزای نقدی محکوم شد. برخی دیگر از متهمان، از جمله کسانی که در نشر اخبار غلط یا ورود به عنف دست داشته‌اند، به حبس یا برائت محکوم شدند.
این پرونده نشان داد که بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات توسط فرمانده یگان منجر به وقوع فاجعه و مرگ دلخراش یک شهروند و تلفات در نیروهای تحت فرمان او شده است. علاوه بر این، فرمانده یگان در فراهم نکردن لباس‌های متحدالشکل برای نیروها، جذب نیروی آموزش ندیده با سوء پیشینه کیفری و انجام عملیات بدون حکم قضائی لازم، قصور داشته که باعث نقض حقوق شهروندان و آسیب به نیروهای نظامی شده است. این موارد می‌تواند براساس ماده ۵۴ قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح به حبس یک تا سه سال منجر شود.

رهایی یک زندانی از اعدام در ارومیه
به گزارش میزان، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از سازش در یک پرونده اعدام در ارومیه خبر داد.
ناصر عتباتی بیان کرد: در یک پرونده فردی مرتکب قتل عمدی خانمی شده بود که پرونده در روند رسیدگی قضایی قرار داشت و با تلاش اعضای شعبه ۱۹ شورای حل اختلاف مستقر در زندان ارومیه و برگزاری چندین جلسه سازش، در نهایت اولیای دم از حق خود گذشته و به محکوم فرصت دوباره زندگی بخشیدند.

رئیس کل دادگستری استان افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲۷ پرونده اعدام در استان به سازش ختم شدند.

خبرگزاری هرانا  ۱۴۰۳/۰۶/۱۱