یک زندانی در زندان تبریز اعدام شد

خبرگزاری هرانا – روز گذشته، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان تبریز به اجرا در آمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، روز پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳، یک زندانی در تبریز اعدام شد.

براساس این گزارش، در تاریخ ۳۱ تیر ماه سال ۱۳۹۸ گزارش قتل یک شهروند در پی یک درگیری به پلیس گزارش شد. پس از حضور پلیس در محل درگیری شاهدان عینی اظهار کردند: شب هنگام بود که یک موتورسوار، برای خوردن باقلا توقف می کند؛ اندکی بعد از توقف موتورسوار، خودروی سواری پرشیا نیز در همان محل توقف و دو سرنشین آن، علی و پوریا، پیاده و به سمت ناصر، راکب موتورسوار حمله ور می شوند. با مشت و لگد و چاقو به جان او می افتند که نهایت این درگیری خونین منجر به زخمی شدن دو سرنشین خودرو می شود.

در این بین علی به دلیل شدت خونریزی در اثر ضربات متعدد چاقو در بیمارستان جان باخت.

بعد از مرگ علی، بازپرس جنایی تبریز دستور دستگیری ناصر، متهم به قتل را صادر می کند و کارآگاهان مرد جوان را دستگیر و در اختیار بازپرس قرار می دهند. ناصر وقتی مقابل بازپرس قرار می گیرد این گونه اظهارات خود را بیان می کند: من اصلا قصد درگیری با او را نداشتم چه برسد که بخواهم او را به قتل برسانم.

جلسه اول رسیدگی به اتهام قتل علی چهارم اسفندماه سال ۱۳۹۸ در شعبه اول دادگاه کیفری آذربایجان شرقی برگزار شده بود که به دلیل عدم وجود مدارک لازم، جلسه دیگری برای رسیدگی به اتهام این مرد جوان در نظر گرفته شد.

در جلسه دوم رسیدگی به اتهام او پدر و مادر مقتول درخواست اعدام را مطرح کردند.

سپس متهم جوان در دفاعیات خود اظهار کرد: “من مغازه پارچه فروشی دارم. روز حادثه بعد از بستن مغازه خود با موتور به سمت منزل در حرکت بودم که به قصد خوردن باقلا توقف کردم. بر روی موتور خود مشغول خوردن باقلا بودم که به یک دفعه خودروی سواری پرشیا با سرعت به موتور من کوبید. نقش بر زمین شدم. دو نفر از پرشیا پیاده و به سمت من حمله کردند و مرا زیر مشت و لگد خود گرفتند و نیز ۱۲ ضربه چاقو به قسمت های مختلف بدنم به خصوص صورت و پشت سرم زدند. من نیز برای دفاع از خود تمام وسایل باقلا فروشی را به سمت آنان پرتاب کردم. آنان سوار بر خودرو شده و محل را ترک کردند. من هیچ شناختی از آنان نداشتم و اصلا قصد درگیر شدن را نیز با آنان نداشتم چه برسد به این که قصد کشتن وی را نیز داشته باشم.”

در نهایت دادگاه رای به اعدام متهم ۲۸ ساله صادر کرد و حکم مذکور روز گذشته در زندان تبریز به اجرا درآمد.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خبرگزاری هرانا –  ۱۴۰۳/۰۶/۱۶