زندان مرکزی سنندج؛ گزارشی از آخرین وضعیت محمود صادقی

محمود صادقی، زندانی سیاسی کُرد اهل کامیاران و برادر همسر حیدر قربانی،

زندانی سیاسی کُرد که اعدامش ٢٨ آذر ماه ١٤٠٠ اجرا شد؛ با گذشت نزدیک به ۸ سال حبس همچنان از حقوق ابتدایی خود در زندان محروم است.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، محمود صادقی، زندانی سیاسی کُرد ۲۹۰۵ روز اخیر را در بازداشت سپری کرده و وضعیت پرونده‌اش با دخالت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران همچنان نامعلوم است.

به گفته منابع مطلع، در حالی که تنها سه هفته به پایان هشتمین سال بازداشت محمود صادقی باقی مانده، به دلیل عدم ادغام تعمدی دو حکم حبس، تاکنون مرخصی وی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

هه‌نگاو مطلع شده است که، محمود صادقی، برای انتقال به زندان کامیاران، بارها درخواست داده اما به دلیل کارشکنی نهادهای امنیتی از طریق مسئولان زندان از این حق ابتدایی محروم مانده است.

وی اوایل اسفند ماه ١٣٩٨، توسط شعبه ١ دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی بابت اتهام “معاونت در بغی” به تحمل ٢۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

محمود صادقی در مهر ماه ١٣٩٨، بابت “معاونت در قتل و همکاری با حزب دمکرات کُردستان ایران” توسط شعبه ١ دادگاه کیفری یک استان کردستان (سنه) به ٣٠ سال زندان محکوم شد.

این شهروند کُرد، روز ۲۵ مهر ۹۵ (۱۶ اکتبر ۲۰۱۶)، همراه با همسر خواهرش حیدر قربانی، زندانی سیاسی کُرد اعدام‌شده، در منزل شخصی خود بازداشت شد.

محمود صادقی پس از بازداشت به مدت سه ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج تحت فشار روانی و جسمی قرار داشت و در نهایت به زندان کامیاران انتقال یافت. وی پس از پنج ماه، به زندان مرکزی سنندج منتقل شد و کماکان در این زندان به سر می‌برد.

هه‌نگاو؛ یک‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳