گیسو (١٢_٩٤) : پردازشی هفتگی بر مسائل زنان در آژانس کُردپا

28250گزارش این هفتەی گیسو بە ٦ مورد نقض حقوق زنان در کُردستان شامل مرگ مشکوک ٢ زن و دختر در مریوان و مهاباد و خودکشی ٣ دختر جوان در شهرهای بوکان، سردشت و پیرانشهر و زخمی شدن زن ٥٠ سالە بر اثر انفجار مین و ٣ مورد نقض حقوق زنان شامل وضعیت خطرناک بیماری ندا مستقیمی در زندان و نامعلوم بودن و بی‌خبری از وضعیت پروندە ناهید گرجی و آزادشدن مریم شفیع‌پور از زندان اوین در سایر نقاط ایران می‌پردازد.

هفتە‌‌ی پنجم تیر‌ماه ١٣٩٤

کُردستان

مرگ مشکوک زنی در مریوان
28243
از ابتدای امسال تا کنون ٣ دختر و زن کُرد بە شیوەهای مختلف و بە دلایل نامعلوم کشتە شدەاند.

بر طبق گزارشات منتسر شدە، روز یکشنبە ٢٨ تیرماه، در یکی از مناطق شهر مریوان، جنازە یک زن بە نام عصمت رضایی در منزل شخصی‌اش پیدا شد کە باضربە تبر بە سرش بە قتل رسیدە بود.

نامبردە کە ٤٨ سال سن داشتە و تاکنون دلیل قتل وی هنوز نامعلوم است، شنیده‌ها حاکی از آن است کە بە دست همسرش بە قتل رسیدە است و همچنین همسر وی با تکذیب شایعات عنوان کردە است کە ازطریق مراجع قانونی شکایت و پیگیر پروندە قتل همسرش است.

در همین رابطە نیز، در یکی از خوابگاه‌های دختران شهرستان مهاباد، جنازە دختر دانشجوی کُرد پیدا شدە است کە دلیل مرگ وی نیز در هالە‌ای از ابهام قرار دارد.

خودکشی ٣ دختر جوان در مناطق مختلف کردستان
28244
در ادامە روند خودکشی زنان و دختران کردستان ٣ دختر جوان در شهرهای پیرانشهر و بوکان و سردشت اقدام بە خودکشی و بە زنگی خود پایان دادەاند.

بر طبق گزارشات منتشر شدە، هفتە گذشتە، دختر ٢١ سالە اهل شهرستان سردشت بە نام “چاوەری-ق” از طریق حلق آویز نمودن به طناب‌دار بە زندگی خویش پایان دادە است.

از دیگر سو، دختر ٢٤ سالە بەنام “س-و” اهل پیرانشهر، بە دلیل اختلافات خانوادگی اقدام بە خودکشی کردە و بە زندگی خود پایان دادە است.

همچنین، دختری دیگر بە نام “س-ک” اهل شهرستان بوکان، چند روز قبل، بە علت عدم قبولی در کنکور سراسری، از پشت بام آپارتمان خود را بە پایین پرت کرده و مرگ خود را رقم زدە است.

با استناد بە آمار ثبت شده درمرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از آغاز سالجاری تاکنون تعداد دختران و زنانی کە بە زندگی خود پایان دادە‌اند بە ٢٢ تن رسیدە است.

انفجار مین یک مجروح بر جای گذاشت
28245
با گذشت بیش از دو دهه از جنگ ایران و عراق، پس لرزه‌های آن هنوز قربانی می‌گیرد و این بار زنی براثر برخورد با مین مچ پای خود را از دست داد.

بر طبق گزارشات منتشر شدە، روز چهارشنبه بیست و چهارم تیرماه، یک زن کُرد اهل روستای “جعفرخان” از توابع بخش زیویه شهرستان سقز براثر برخورد با مین مصدوم گردید.

با استناد به آمار ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از آغاز سال جاری تاکنون ١٤ شهروند کُرد در استان‌های کُردستان، کرمانشاه، آذربایجان‌غربی و ایلام قربانی انفجار مین شده‌اند.

از مجموع این آمار ٥ شهروند کُرد جان باخته و ٩ شهروند دیگر زخمی شده‌اند.

ایران

وضعیت وخیم جسمانی ندا مستقیمی در زندان
28246 (1)
ندا مستقیمی از بیماری آسم رنج می‌برد
ندا مستقیمی، زندانی سیاسی با تشدید آسم و مشکلات تنفسی، شرایط دشواری را در بند زنان زندان اوین بە سر می‌برد.

بر طبق گزارشات منتشر شدە، ندا مستقیمی همچنان در بند زنان زندان اوین است و با توجه به اینکه از بیماری آسم رنج می‌برد، خانواده وی در تلاش هستند که برای ایشان عدم تحمل کیفر بگیرند.

ندا مستقیمی از حامیان مادران پارک لاله، روز دوشنبه ١۴ اردیبهشت‌ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی در محل کارش بازداشت شد و برای تحمل حبس سه ساله راهی زندان اوین شد.

بی‌خبری از ناهید گرجی در دهمین ماه بازداشت
28247 (1)
هیچ اطلاعی از وضعیت ناهید گرجی در دسترس نیست
با گذشت بیش از ۹ ماه از بازداشت ناهید گرجی هیچ اطلاعی از اتهامات و محل دقیق نگهداری وی در دسترس نیست.

بر طبق گزارشات منتشر شدە، پس از آن که در دی ماه سال گذشته خبری مبنی بر ممنوع الملاقات بودن ناهید گرجی منتشر شد، تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت ناهید گرجی در دسترس نیست.

ناهید گرجی ۱۹ مهرماه سال گذشته با مراجعه مأمورین امنیتی به خانه‌اش بازداشت و پس از بازرسی منزل به دادگاه انقلاب کوه سنگی مشهد و سپس به مکانی نامعلوم منتقل شد.

شایان ذکر است کە نزدیکان خانم ناهید گرجی تنها فعالیت وی را در شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک، وایبر عنوان می‌کنند و همین موضوع را علت بازداشت ایشان می‌دانند.

مریم شفیع‌پور آزاد شد
مریم شفیع‌پور پس از گذراندن دوران محکومیت از زندان آزاد شد
مریم شفیع پور از اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، پس از تحمل دو سال حبس، از زندان اوین آزاد شد.

برطبق گزارشات منتسر شدە، روزپنج شنبە ٢٤ تیرماه، مریم شفیع پور دانشجوی اخراجی دانشگاه قزوین و از اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی با اتمام ٢سال حبس از زندان اوین آزاد شد.

او از اعضای فعال کمیته زنان ستاد دانشجویی مهدی کروبی بوده که ۲۸ فروردین ماه سال ۸۹ از سوی دادسرای عمومی و انقلاب استان قزوین احضار و پس از آن روز ۵ مرداد ماه سال ۹۲ به دنبال احضار دوباره به دادسرای اوین بازداشت شد.

خانم شفیع ‌پور، پس از دو ترم تعلیق از تحصیل به دلیل فعالیت دانشجویی در حالی که در ترم هشتم بود، از دانشگاه قزوین اخراج شد.

تنظیم: شاهو

آژانس خبررسانی کُردپا (٦ مورد)

وب‌سایت مجموعە فعالان حقوق‌بشر “هرانا” ( ٣ مورد )

این گزارش در بخش کُردی آژانس خبررسانی کُردپا عیناً و تحت عنوان “به‌رموور” منتشر میگردد.

“به‌رموور” از زینت آلات و نوعی گردن آویز زنانه میباشد.