پلدشت/ حق تحصیل برای ٥٣ کودک کُرد سلب شده است

29249 آمار تکان‌دهنده‌ای از بازماندگان تحصیل در مدارس شهرستان پلدشت در استان آذربایجان غربی انتشار یافت.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، سال تحصیل ٩٤ ـ ٩٥ در شهرستان پلدشت بدون حضور ٥٣ کودک ٦ تا ١١ ساله آغاز گردیده که نسبت به سال گذشته حدود ١% رشد دارد.
محرومیت این تعداد کودک با احتساب ترک تحصیل ٢٦٨ دانش‌آموز مقاطع اول و دوم متوسطه، بحران بوجود آمده در این منطقه را به تصویر می‌کشد.

انتشار خبر مذکور از سوی خبرگزاری فارس و به نقل از مدیر آموزش و پرورش پلدشت درج گردیده است.
وجود چنین آماری در شهر کوچک ١٨ هزار نفری پلدشت بنابه گفته‌ی مجتبی طالبی به اجرای طرح انسداد مبادی بی‌سوادی انجامیده که مانع از افزایش صعودی آن شوند.
این مقام دولتی در ادامه، کمک سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط را نیز خواستار شده است.
مطابق قانون، آموزش و پرورش از اول ابتدایی تا پایان دبیرستان، باید رایگان و در دسترس همه باشد.
در همین زمینه، بهار امسال مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌غربی از وجود ١٥٠٠ دانش‌آموز ابتدایی بازمانده از تحصیل خبر داده بود.
فریدون سیدمصطفوی، استفاده از کودکان در جهت تامین معاش خانواده، وجود تعصبات و والدین بدسرپرست را از عوامل بازماندگی کودکان عنوان کردند.
درباره‌ی وجود کودکان بازمانده از تحصیل و وظیفه دولت در امر تعلیم و تربیت، سعید مدنی جامعه‌شناس ساکن ایران در گفتگو با دویچه‌وله اعلام کرد: “وظیفه‏ی آموزش و پرورش این است که آموزش را در دسترس کودکان و خانواده‏ها قرار بدهد. بنابراین با فرض این که کودکانی که روزها کار می‏کنند، شب‏ها نیاز به حضور در مراکز آموزشی دارند، وظیفه‏ی آموزش و پرورش فراهم کردن شرایط لازم برای آموزش‏های خارج از وقت معمول است. از این جهت، آموزش و پرورش نتوانسته موفق شود.”