“حکومت ایران از فعالیت سیاسی و فرهنگی کُردها جلوگیری می‌کند”

29422 گزارش جدید سازمان دیدبان حقوق‌بشر درباره ایران، حاکی از نقض حقوق‌بشر توسط نیروهای اطلاعاتی و قضایی است.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مقامات حکومتی در ایران از سوی یک نهاد بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر به سرکوب بیان آزادانه‌ی عقاید و اظهار مخالفت‌ها متهم شدند.
نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و قوه قضائیه بنا به گزارش سال ٢٠١٥ سازمان دیدبان حقوق‌بشر از مرتکبین اصلی نقض‌حقوق بشر در ایران هستند.

این گزارش جهانی که روز گذشته در ٦٥٩ صفحه انتشار یافته درباره‌ی شرایط ایران می‌نویسد: “گروه‌های اتنیکی، چه در قانون و چه در عمل، با تبعیض روبرو هستند”.

در ادامه‌ی گزارش می‌خوانیم که گروه‌های اتنیکی همچون کُردها، اعراب و بلوچ‌ها از انجام فعالیت سیاسی و فرهنگی منع می‌شوند و ده‏ها تن از فعالان سیاسی و مدافعان حقوق‌بشر به دلیل انجام فعالیت‏‌های مسالمت‌آمیز و یا حرفه‏ای‌شان در بازداشت به سر می‏برند.

سازمان ديدبان حقوق‌بشر نام يک سازمان غيردولتی بين‌المللی واقع در آمريکاست که بر تحقيقات و پشتيبانی حقوق‌بشر مديريت می‌کند.

گزارش سالیانه سازمان مزبور می‌افزاید که کاربران رسانه‏های اجتماعی، هنرمندان و روزنامه‌نگاران نیز توسط مسئولان حکومتی ایران با مجازات‏های سختی مواجه هستند و روند اعدام‌ها در مقایسه با سال‌های اخیر “به شدت” افزایش یافته است.

مسئولان ایرانی حداقل ۸۳۰ زندانی را تا اول نوامبر ۲۰۱۵ به دار آویخته‌اند.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه در سازمان دیدبان حقوق‌بشر اظهار داشت: نیروهای امنیتی سال‏های ‏متمادی است که با مصونیت کامل به سرکوب آزادی‏های ‏اساسی و آزار و اذیت مردم در ایران پرداخته‏اند.

درباره‌ی زنان در ایران، گزارش بیست و ششم نهاد مورد اشاره می‌نویسد: “زنان در بسیاری از جنبه‌‏های ‏زندگی خود، از جمله در موارد مربوط به احوال شخصیه از قبیل ازدواج، طلاق، و یا ارث با تبعیض روبرو هستند”.

موج عظیم پناهجویان و پیامدهای آن یکی از موضوعات تازه و مهم گزارش امسال سازمان دیدبان حقوق‌بشر می‌باشد و در این باره اعلام کرد: “وحشت از حملات تروریستی و افزایش پناهجویان منجر به عقب‌نشینی حقوق‌بشر در اروپا و برخی دیگر از مناطق جهان شد”.

سازمان غيردولتی ديدبان حقوق‌بشر يكی از بزرگ‌ترين و معروف‌ترين سازمان‌های حقوق‌بشری در جهان است كه اغلب به عنوان رقیبی برای سازمان عفو بين‌الملل به‌شمار می‌آيد.