بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در دانشگاه کردستان با استقبال دانشجویان و اساتید روبرو شد

150725102505_kurdistan_university_512x288_isnaبروایت رحمان جوانمردی هم اکنون در کردستان روزنامه یا هفته نامه و مجلاتی به زبان کردی چاپ می شوند ولی این انتشارات با سانسور بسیار شدیدی همراه هستند و تعدادشان بسیار محدود است. ضمن اینکه بیشتر کسانی که فعالیت های روزنامه نگاری داشتند دستگیر شدند و حکم های خیلی سنگین گرفتند و در زندان هستند.
بمناسبت روز جهانی زبان مادری سازمان یونسکو با انتشار بیانیه ای با ر دیگر بر اهمیت زبان مادری در شکوفائی هویت انسانی تاکید کرد .

یونسکو در بیانیه امسال خود (21 فوریه 2016 ) بر اهمیت آموزش با کیفیت و نیز زبان آموزی ، بویژه زبان مادری ، از همان اولین سالهای درس آموزی پافشاری می کند و عقیده دارد که این جنبه از آموزش اهمیت ویژه ای برای اقلیت ها ، برای جمعیت های بومی و ساکنین مناطق روستائی و نیز برای دختران و زنان دارد.
بروایت یونسکو این نوع آموزش ، کیفیت سواد آموزی و نیز نتایج تحصیلی را ارتقاء می دهد. یونسکو بر این نکته تاکید دارد که در زبان آموزی باید تکیه را بیشتر بر فهم و خلاقیت قرار داد تا حفظ کردن و تکرار .
امسال در ایران موضوع روز جهانی زبان مادری در هیاهوی انتخابات پارلمانی تقریباً بفراموشی سپرده شد و کمتر رد پائی از آن در رسانه ها و خبرگزاری ها دیده می شود.
حادثه جالبی که امسال در این عرصه بوقوع پیوست برگزاری مراسمی در دانشگاه کردستان بود که در واقع اولین سال فعالیتش را در عرصه زبان کردی آغاز کرده است و در سال جاری تحصیلی برای اولین بار به همت کانون های هنری و فرهنگی دانشگاه ، سالروز جهانی زبان مادری جشن گرفته شد و تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید در آن شرکت کردند.
رحمان جوانمردی فعال حقوق بشر در هلند درباره مراسم دیروز در دانشگاه کردستان می گوید سخنرانان بطور عمده بر ضرورت تدریس زبان مادری در مدارس کردستان تاکید داشتند و بویژه به کسانی انتقاد داشتند که فکر می کنند اهمیت دادن به زبان های مادری باعث جدائی طلبی و تجزیه می شود.
بروایت رسانه ها اسعد اردلان استاد زبان شناسی دانشگاه کردستان در سخنان دیروز خود خطاب به آنان که دلنگران آموزش زبان مادری از ترس تجزیه طلبی هستند، آماری از گونگونی های زبان مادری در کشورهای مختلف جهان ارائه کرد و گفت ما 5700 زبان مادری در جهان داریم و در هندوستان هم اکنون 1650 نوع زبان مادری به حیات خود ادامه می دهند.
در مجموع مطالبه بسیاری از سخنرانان دیروز آموزش زبان مادری در مدارس کردستان بود.
درباره انتشارات به زبان کردی در منطقه کردستان، رحمان جوانمردی از تحقیقاتی یاد می کند که توسط سازمان اسمال مدیا همین ماه گذشته در ایران منتشر شده و به سهم انتشارات در میان زبان های مختلف کشور اشاره دارد.
رحمان جوانمردی از قول این مرکز تحقیقی نقل می کند که چیزی حدود یک دهم در صد کل انتشارات در ایران به زبان کردی اختصاص دارد. این رقم در مورد بلوچ ها کمتر است و در مورد آذربایجانی ها قدری بیشتر است یعنی به سه دهم در صد می رسد. این در حالی است که انتشارات به زبان عربی در حدود شش در صد از مجموع نشریات را به خود اختصاص داده است.
جوانمردی نتیجه میگیرد که همه این زبان ها نسبت به زبان فارسی سهم انتشاراتشان خیلی خیلی پائین است. .
به این گفتگو گوش کنید.