نامه سرگشاده یک بلوچ به یک زابلی

nameکمپین فعالین بلوچ- ذیلا نامه یک دانشجو بلوچ مقطع دکتری به یک زابلی استاندار پیشین سیستان و بلوچستان را می خوانید:
بسمه تعالی
استاد ارجمند جناب آقای دکتر حبیب ا… دهمرده گرامی
با سلام و احترام
در ابتدا موفقیت شما در دهمین دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه‌ی انتخابیه زابل را صمیمانه تبریک می گویم و برای شما آرزوی موفقیت دارم. آنچه که باعث شددست به قلم برده و چند خطی مرقوم دارم اعتقادم به همدلی بلوچ و زابلی و ضرورت گفتگو میان آنهاست تا واگرایی های موجود تبدیل به همگرایی شده و همچون چند دهه‌ی گذشته هم مسیر باشیم و اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بلوچ و زابلی را که منتج از جغرافیا، همزیستی و درد مشترک است، پاس داریم و برای همدیگر باشیم.

این نامه، یک نامه بین نسلی است تا نامه درون نسلی؛ چون بنده متولد ۱۳۵۶ و شما متولد ۱۳۳۱ هستید، لذا ممکن است مقداری انتقال معنا مشکل باشد ولی از آنجاییکه نامه‌ی یک شاگرد به استادش است امیدوارم منجر به سوءتفاهم نشود؛ چون در دنیای آکادمی اصل بر گفتگوی آزاد و انتقادی است تا چیزی زاده شود که اکنون وجود ندارد ولی می تواند وجود داشته باشد تا شاید راه حلی باشد برای معضلات و عقده هایی که متأسفانه اکنون تاریخی شده اند و پیامدهای ناخوشایندشان زندگی مردم معمولی بلوچ و زابلی را متأثر ساخته اند.

جناب دکتر دهمرده

عملکرد گذشته‌ی شما در زادگاهتان استان سیستان و بلوچستان عملکردی خاص است که دو امر برجسته دارد؛ موفقیت در «عمران» و شکست در «سیاست». نقش بی بدیل شما در توسعه‌ی دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه زابل امری انکار ناپذیر است که انبوه فارغ التحصیلان این دو دانشگاه مهم ترین دستاوردی است که کسی نمی تواند آنرا نادیده بگیرد و قدردان زحمات شما نباشد. اما عملکرد شما در حوزه‌ی سیاسی، بخصوص در جایگاه استاندار سیستان و بلوچستان، قابل دفاع نیست و همانطوریکه خود می دانید منجر به چالش هایی برای استان شد که برای دهه های متمادی مردم هزینه اش را پرداخت خواهند نمود.

بیشتر از این دوست ندارم در مورد گذشته سخن گویم چونکه ماندن در گذشته هیچ موهبتی ندارد و چیزی را تغییر نخواهد داد باید از حال و آینده سخن گفت که می توانیم در ساختن اش تأثیرگذار باشیم. همانطوریکه همگان می دانیم سرزمینی که اینک سیستان و بلوچستان نامیده می شود موطن اصلی بلوچ و زابلی است، که در چند سال گذشته بخش بزرگی از مردم سیستان مهاجرت کردند و آواره استان های دیگر شدند و متأسفانه کسی درد آنها را ندید بخصوص نخبگان سیاسی سیستانی! هیچ کسی بهتر از خود مردم سیستان و بلوچستان نمی تواند درد حل مشکلات شان را داشته باشند.

همانطوریکه می دانید، بخش بزرگی از مشکلات کنونی استان نه درون زا بلکه برون زا هستند که یکی از آنها افت بی بنیان جناح بندی تصنعی اصلاح طلبی و اصول گرایی در استان است که از بیرون و بطور خاص از کانال دولت ها و مراکز قدرت از تهران به منطقه آورده شده و منجر به حادث شدن شکافی جدید بین بلوچ و زابلی گشته که ضروری است ما نخبگان بلوچ و زابلی منافع واقعی مردم مان را قربانی منافع جناح بازان نکنیم و به بازی های سیاسی ورود پیدا نکنیم که گرهی از مشکلات واقعی مردم استان را نمی گشاید.

جناب دکتر دهمرده

شما می توانید یک فرصت برای مردم بلوچ و زابلی در مجلس باشید، مردمی محروم که در تمامی شاخص های توسعه در قعر جداول رتبه بندی توسعه‌ی کشور هستند. تجربه و ویژگی های خاص شخصیتی که در شما وجود دارد می تواند ظرفیتی باشد برای مسیرهای نرفته و ارتقاء جایگاه ملی استان. امیدوارم بتوانید صدای بلوچ و زابلی در مجلس باشید، همانطوریکه چه در سیستان و چه در بلوچستان، بلوچ و زابلی هم سرنوشت هستند و ما را هیچ چاره ای از هم نیست. ما هم به سهم خودمان در «انجمن خدمت و انصاف» که متشکل از دانشجویان نخبه بلوچ و زابلی که مشغول به تحصیل در دانشگاه های شهر تهران و نیز دیگر نخبگان استان است، آمادگی داریم در خدمت توسعه ی پایدار استان در عرصه های مختلف باشیم و با همفکری هم تولیدات فکری لازم را جهت گذر از معضلات ساختاری استان، که برطرف نمودن آنها غالباٌ فراتر از توان دولت و مستلزم مداخله‌ی جامعه است، داشته باشیم.

با آرزوی کاهش رنج مردم بلوچ و زابلی

عبدالوهاب شهلی بر

دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران و عضو بنیاد ملی نخبگان کشور

یکشنبه ۹۴/۱۲/۰۹