انتقال تنبیهی متهمان پرونده درگیری های اشنویه به سلول انفرادی

خبرگزاری هرانا – روز جاری، شش تن از متهمان درگیری های اشنویه که اخیرا از دادگاه انقلاب ارومیه یک حکم اعدام و ۹۵ سال حبس دریافت کرده اند، درپی طرح درخواست رعایت اصل تفکیک جرایم به طور تنبیهی به سلول های انفرادی این زندان منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به دستور رئیس زندان مرکزی ارومیه، شش تن از متهمان درگیری های اشنویه به نامهای “هدایت عبدالله پور”، “رسول عزیزی”، “محمدظاهر فرامرزی”، “جلال مسروری”، “یعقوب بااکرام” و “کمال مسروری” از بندهای عمومی این زندان (بندهای ۳، ۴ و ۵) به طور تنبیهی به سلول های انفرادی منتقل شدند.

یک منبع نزدیک به این زندانیان در این باره به گزارشگر هرانا گفت: “این زندانیان درخواست رسیدگی مجدد به پرونده هایشان و اجرای اصل تفکیک جرایم و انتقال به بند ۱۲ که زندانیان سیاسی نگهداری می شوند داده بودند که با اطلاع رئیس زندان، دستور انتقال تنبیهی آنان به سلول انفرادی داده شد.”

پیش از این هرانا گزارش کرده بود، ۷ نفر از شهروندان که عمدتا از ساکنین روستاهای سرگیز و قره سقل از توابع اشنویه هستند به حکم  شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه در مرحله بدوی به احکام ذیل محکوم شدند:

۱- هدایت عبدالله پور فرزند ابوبکر / حکم اعدام
۲- رسول عزیزی با نام مستعارحاسد، فرزند ابرهیم / ۲۵ سال حبس
۳- محمدظاهر فرامرزی فرزند کریم / ۲۰ سال حبس
۴- جلال مسروری فرزند مولود / ۱۵ سال
۵- کمال مسروری فرزند مولود / ۱۰ سال
۶- یعقوب بااکرام فرزند رسول / ۱۵ سال
۷- صدیق بااکرام فرزند حسین / ۱۰ سال

آقای صدیق بااکرام در حال حاضر به دلایل پزشکی و با قرار وثیقه در بیرون زندان است.

لازم به ذکر است این شهروندان مورخ ۲۶ خرداد ۹۵ پس از بروز درگیری در روستای «قره سقل» اشنویه بازداشت شدند.

واقعه مذکور به درگیری بین تیم هایی از حزب دموکرات کردستان ایران و نیروهای قرارگاه حمزه سپاه پاسداران اشاره دارد که طی آن تعداد زیادی از هر دو طرف کشته و زخمی شدند. عمده افراد محکوم شده مورد ذکر در این گزارش از ساکنین منطقه مرزی اشنویه بودند که به ظن همکاری با نیروهای اپوزیسیون حاضر در صحنه درگیری بازداشت شدند.

منابع مطلع به هرانا گفتند “در این روستا خانه هایی که در درگیری تخریب شده، با سیم خاردار محصور شده و تاکنون اهالی این روستا حق ورود به خانه های خود را نیافته اند”.

در این روستا ۳۰ خانوار زندگی می کردند که در اثر فشارها، ۱۵ خانوار این روستا را ترک کرده اند.

یک منبع نزدیک به خانوادهای متهمین به گزارشگر هرانا گفت: “یکی از این افراد حتی زمان درگیری در روستا نبوده و برای خرید به شهر رفته بود اما دستگیر شده و به ۱۰ سال حبس محکوم شده. حتی مادر فردی که به اعدام محکوم شده با تاکید بر بی گناهی تهدید کرده خود را جلوی فرمانداری آتش خواهد زد.”

تاریخ : ۱۳۹۵/۱۱/۱۰