محکومیت 6 تن از فعالان ملی و مدنی ترک آذربایجانی به 8 ماه حبس در ارومیه + تصویر حکم صادره

  •  6 تن از فعالان ملی و مدنی ترک آذربایجانی در شهر ارومیه هر کدام به 8 ماه حبس تعزیری در دادگاه کیفری ارومیه محکوم شدند.

بنا به اخبار رسیده به گوناز تی وی، فعالان ملی و مدنی ترک آقایان، غلام قلی زاده ” غلامعلی حسینقلی زاده”، مرتضی زرینی، میثم آزادی، وحید نصیبی، وحید فائزپور و خانم سمیه علیدوست هر کدام به اتهام انتسابی ” تمرد در مقابل مامورین منجر به ضرب و جرح” در شعبه 102 دادگاه کیفری ارومیه به ریاست جاوید چهرگانی به 8 ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده اند که این فعالان می توانند ظرف مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ تجدیدنظر خواهی نمایند.

وکالت این فعالان را در این پرونده خانم فاطمه ستاری و آقای علی عباس زاده در دادگاه ارومیه بر عهده دارند.

گفتنی است روز 6 تیر 1392 هجری شمسی خانم سمیه علی‌دوستی استاد فیزیک دانشگاه ارومیه و کاپیتان تیم فوتبال بانوان ارومیه، وحید فائزپور (کیاکسار) وبلاگ‌نویس، غلام قلی‌زاده فعال مدنی، میثم آزادی فعال مدنی، وحید نصیبی فعال مدنی و مرتضی زرین به همراه 30 تن دیگر از شهروندان ارومیه‌ای هنگام عزیمت به دامنه‌های سهند جهت شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی منع شکنجه بر روی پل میاانگذر “کلانتری” توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل گردیده بودند.

روز چهارشنبه 17آذرماه 1395 هجری شمسی، جلسه رسیدگی به اتهامات 6 نفر از فعالان آذربایجانی به نام های سمیه علیدوستی استاد فیزیک دانشگاه اورمیه، وحید فائزپور (کیاکسار) وبلاگ نویس، مهندس میثم آزادی، غلامعلی حسینقلی زاده، مرتضی زرین و وحید نصیبی در شعبه 102 جزایی دادگاه ارومیه به ریاست قاضی چهرگانی برگزار شده بود.

 در این جلسه قضاوت یکسویه، بی طرفانه و پرخاشگری های قاضی چهرگانی، بارها مورد اعتراض فعالان آذربایجانی قرار گرفته بود.

قاضی چهرگانی به فعالان آذربایجانی هشدار می داده که حرف نباشد کسی صحبت نکند هیچ کس حق صحبت ندارد فقط دفاعیات خود را در صورت جلسه بنویسید.

فعالان آذربایجانی نیز اصرار داشتند که فلسفه تشکیل جلسه بر این مبناست که آنچه در پرونده هست صحیح نبوده و مقبول نیست و حرف و صحبت هر دو طرف را باید شنیده و دفاعیاتش را مورد  ملاحظه قرار دهید.

اتهام این شهروندان آذربایجانی در زمان بازداشت، تبلیغ علیه نظام و ضرب و شتم ماموران عنوان شده بود

مورخ 6 تیر 1392 هجری شمسی ماموران امنیتی حدود 36 نفر از فعالان ترک آذربایجانی را هنگام عزیمت به دامنه های سهند برای شرکت در مراسم بزرگداشت 26 ژوئن “روز جهانی مبارزه با شکنجه” در پل میانگذر کلانتری اورمیه بازداشت کردند.

30 نفر از بازداشت شدگان پس از چند ساعت بازداشت و سمیه علیدوستی، وحید فائزپور، غلام قلیزاده، میثم آزادی، وحید نصیبی و مرتضی زرینی پس از 6 روز با قرار ضمانت کارمندی به ارزش 15 میلیون تومان از اداره اطلاعات اورمیه بطور موقت آزاد شده بودند.

تاریخ 6 تیر 92  در دامنه های کوه سهند به مناسبت 26 ژوئن “روز جهانی مبارزه با شکنجه و حمایت از قربانیان شکنجه” و “یادکرد از پروفسور زهتابی به عنوان بزرگترین قربانی شکنجه در آذربایجان” مراسمی با حضور ده ها نفر از فعالان و شهروندان آذربایجانی برگزار شده بود.

محکومیت 6 تن از فعالان ملی و مدنی ترک آذربایجانی به 8 ماه حبس در ارومیه + تصویر حکم صادره