منع شدن کارگران «تولی‌پرس» و«بسته بندی البرز» از حضور دوباره در محل کار خود

در نخستین روز کاری واحد‌های تولیدی «تولی‌پرس» و «بسته‌بندی البرز» در سال ۹۶، تعداد ۲۵ نفر از مجموع کارگران «تولی‌پرس» و«بسته بندی البرز» از حضور دوباره در محل کار خود منع شدند. منابع کارگری در کارخانه «شیشه قزوین» نیز از تعدیل ۴۰ کارگر پیمانی این واحد تولید کننده انواع شیشه با دست کم ۸ ماه مزد معوقه خبر می‌دهند. از سوی دیگر، پرستاران بیمارستان شهید بهشتی کاشان، هشت ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. همچنین، گروهی از کارگران کارخانه مدیران خودرو در اعتراض به افزایش ساعت کار اجباری، مقابل مسجد جامع شهر بم تجمع کردند.

در نخستین روز کاری واحد‌های تولیدی «تولی‌پرس» و «بسته‌بندی البرز» در سال ۹۶، تعداد ۲۵ نفر از مجموع کارگران «تولی‌پرس» و«بسته بندی البرز» از حضور دوباره در محل کار خود منع شدند.

شماری از کارگران شاغل در دو کارخانه تولی پرس و بسته بندی البرز گفتند: “صبح روز گذشته پس از مراجعه به محل کارشان مطلع شدند که تعداد ۲۵ نفر از همکاران آنها از ورود به محل کار خود منع شده‌اند”.

شمار کارگران شاغل در دو واحد تولیدی «تولی پرس» و «بسته بندی البرز» که در استخدام کارفرمایی واحد هستند، در حدود ۵۸۰ نفر برآورد می‌شود و از قرار معلوم مدیریت این دو واحد تولیدی به منظور تعدیل قسمتی از این کارگران از ورود ۲۵ کارگر یاد شده به درون محل کارشان جلوگیری کرده است.

در خصوص کارگران تعدیل شده گفته می‌شود که تعداد ۱۵ نفر از آنها استخدام کارخانه تولی‌پرس بوده و ۱۰ کارگر دیگر نیز برای کارخانه بسته بندی البرز کار می‌کرد‌ه‌‌اند.

از قرار معلوم به غیر از سه نفر از این کارگران تعدیل شده که دارای قرارداد دائم هستند، باقیمانده کارگران به صورت قراردادی در استخدام کارفرما بوده‌اند.

همکاران این کارگران با یادآوری اینکه پیش از این به دستور کارفرمای مشترک برای همه آنها تا تاریخ ۱۹ فروردین ماه مرخصی اجباری تعیین شده بود، افزودند: “از یکسو نگرانیم که کارفرما این مرخصی اجباری را از دستمزد فروردین ماه کسر کند و از سوی مقابل از بابت دچار شدن به سرنوشت همکاران تعدیل شده خود نیز در چار ترس و واهمه هستیم”.

اخراج ۴۰ کارگر پیمانکاری شیشه قزوین

منابع کارگری در کارخانه «شیشه قزوین» از تعدیل ۴۰ کارگر پیمانی این واحد تولید کننده انواع شیشه با دست کم ۸ ماه مزد معوقه خبر می‌دهند.

کارگران این واحد صنعتی در کیلومتر ۳۳ جاده قزوین به رشت افزودند: “مدیران کارخانه «شیشه قزوین »در هفتمین روزاز سال جاری (۹۶) حدود ۴۰کارگر پیمانی این واحد تولیدی را با دست کم ۸ ماه معوقات مزدی تعدیل کردند”.

کارگران افزودند: “کارفرما اسامی این کارگران را  به همراه ۲۰ نفر دیگر از ماهه ای پیش در لیست اخراجی که پیش از این تهیه شده  قرار گذاشته بود  که در مرحله نخست این ۴۰ کارگر اخراج شدند”.

به گفته این کارگران، علت اخراج این گروه از همکاران آن‌ها که دست‌کم تا ۱۰سال سابقه کار داشته‌اند اتمام قرارداد کار بوده است.

این کارگران با یادآوری اینکه جدا از اخراجهای اخیر هنوز نزدیک به ۳۰۰ کارگر قراردادی در این واحد مشغول کارند، افزودند: “از قرار معلوم این تعدیل‌ها در راستای کاهش هزینه‌ها صورت گرفته و باعث شده است تا باقیمانده کارگران نیز از بابت امنیت شغلی خود احساس خطر کنند”.

کارگران این کارخانه می‌گویند کارخانه شیشه قزوین با وجود آنکه در سال‌های گذشته هیچ مشکلی در زمینه تولید و فروش محصولات خود نداشت، هم اکنون از یکسال قبل به دلیل کمبود نقدینگی و عدم گردش مالی، دچار مشکل شده است.

عدم پرداخت مطالبات مزدی پرستاران بیمارستان شهید بهشتی کاشان

 پرستاران بیمارستان شهید بهشتی کاشان، هشت ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.

از قرار معلوم، اضافه کار پرستاران و کارانه (پرکیس) آنها موسوم به طرح «قاصدک» حدود هشت ماه است که عقب افتاده است.

یکی از پرستاران این بیمارستان به خبرنگار ایلنا گفت: حقوق پرستاران نسبت به پزشکان ناعادلانه است، همین مبلغ ناعادلانه هم به ما مرتب پرداخت نمی شود و از طرف دیگر اجازه اعتراض هم نداریم؛ اگر هم به هرشکل ممکن اعتراض کنیم، صدای ما را نمی‌شنوند. این پرستار از تبعیض نهادینه شده در وزارت بهداشت انتقاد کرد و گفت: وضعیت معیشتی پرستاران با توجه به سختی کار و مشکلات شغلی، بسیار نامناسب است.

کارگران کارخانه مدیران خودرو تجمع کردند

گروهی از کارگران کارخانه مدیران خودرو در اعتراض به افزایش ساعت کار اجباری، مقابل مسجد جامع شهر بم تجمع کردند.

روز ۲۰ فروردین ماه، گروهی از کارگران شرکت خودروسازی مدیران خودرو در اعتراض به طولانی بودن ساعات کاری خود مقابل مسجد جامع بم تجمع کردند  تا مشکلاتشان را با  امام جمعه این شهرستان  مطرح کنند.

به گفته یکی از کارگران معترض کارفرما به اجبار آنان را در روزهای تعطیل برای اضافه کار  نگه می دارد وتداوم این موضوع مشکلات زیادی را برای آنان بوجود آورده است.

به ادعای وی جدا از اینکه روزی ۱۲ ساعت کار  انجام می دهیم از وضعیت محیط کار خود رضایت نداریم چرا که این واحد صنعتی فاقد سیستم گرمایشی وسرمایشی وهمچنین دستگاهای تهویه است.

ایلنا ۲۳ فروردین