عمر فرهنگ؛ محرومیت از درمان در آستانه نهمین سال حبس در تبعید

«پدیدار شدن یک غده مشکوک به سرطان در ناحیه گلو»، از بیماری‌های «هموروئید» و «بیماری پوستی» نیز در رنج است

عمر فرهنگ، زندانی سیاسی با محکومیت ۱۰ سال حبس در تبعید، هم اکنون در زندان مرکزی اردبیل نگهداری می‌شود. وی که علاوه بر «پدیدار شدن یک غده مشکوک به سرطان در ناحیه گلو»، از بیماری‌های «هموروئید» و «بیماری پوستی» نیز در رنج است، از درمان و اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

 عمر فرهنگ فرزند عبدالله متولد ۱۳۵۱، متاهل و دارای دو فرزند، ساکن شهر ارومیه محکوم به ۱۰ سال حبس در تبعید، در زندان مرکزی اردبیل نگهداری می‌شود.

این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ به اتهام «همکاری با گروه پژاک» دستگیر شد و مدت سه ماه در سلول انفرادی اداره اطلاعات تحت بازجویی و شکنجه گذراند.

آقای فرهنگ دراین‌باره به نزدیکان خود گفته است: «شدت شکنجه ها و توهین ها در این سه ماه به حدی بود که هر روز آرزوی مرگم را می‌کردم در صورتی که جرمی مرتکب نشده بودم. صرفا متهم بودم با با کسانی که به قول وزارت اطلاعات مخالف رژیم بودند ارتباط داشتم هرچند آنها به عنوان مهمان در منزل من بودند و من از اینکه آنها مخالف سیاست‌های رژیم هستند، هیچ اطلاعی نداشتم.»

وی بعد از سه ماه «شرایط سخت» به زندان مرکزی ارومیه منتقل و به مدت ۹ ماه در این زندان به سر برد. یعد از تشکیل دادگاه و ابلاغ حکم ۱۰ سال حبس در تبعید، مورخ ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ به زندان مرکزی اردبیل انتقال یافت.

آقای فرهنگ در مورد این زندان نیز گفته است: «زندان اردبیل هم برایم شکنجه و توهین ادامه داشته و در تبعیض زبانی و قومی و مذهبی به سر می‌برم.»

این زندانی سیاسی در مدت هشت سال حبس به بیماری مختلف از جمله «پدیدار شدن یک غده زیر گردن، در ناحیه گلو»، «هموروئید» و «بیماری پوستی» مبتلا شده است. علی‌رغم درخواست‌های وی و خانواده‌اش، هیچ‌گونه اقدامی از سوی مسئولین زندان در رسیدگی و درمان بیماری‌هایش صورت نگرفته است.

آقای فرهنگ طی سال‌های گذشته چندین بار در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیتش دست به اعتصاب غذا زده که در آخرین مورد آن، ظرف هفته‌های گذشته بعد از اعتصاب، مسئولین زندان وی را به بند زندانیان روانی تبعید کردند و نتیجتا این زندانی در پی فشار روحی و روانی مضاعف از ادامه اعتصاب غذای خود دست کشید.

یک منبع نزدیک به خانواده فرهنگ درمورد وضعیت جسمانی وی به گزارشگر هرانا تاکید کرد: عمر هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی در وضعیت بدی قرار دارد. از طرف دیگر خانواده اش نیز نگرانش هستند و وضعیت آنها نیز پر اضطراب و همراه با نگرانی است.

هرانا ۱۰اردیبهشت