شش تجمع صنفی و اعتراضی برگزار شد

طی روزهای گذشته، مردم چند شهرستان کرمان، کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان، کارگران خدماتی وفضای سبز مناطق هشت گانه شهرداری اهواز، کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، کارگران آجرثبات شهرستان قرچک و کارگران آذر آب اراک در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، جمعی کثیری از سران طوایف، ریش سفیدان و فعالان فرهنگی و محیط زیست روز ۵ مرداد ۱۳۹۶، با در دست داشتن پلاکاردهایی برای جلوگیری از اجرا نشدن طرح انتقال آب از سرشاخه های هلیل رود در محل اجرای پروژه سد صفا رود در دامنه های روستای گازرو رابر دور هم جمع شدند.

فعالان محیط زیست، لزوم توجه مسئولان را به مشکلات زیست محیطی ناشی از اجرای پروژه انتقال آب از سرشاخه های هلیل رود خواستار شدند.

ریش سفیدان و بزرگان طوایف و عشایر شهرستان های رودبار، کهنوج جنوب، عنبرآباد،قلعه گنج، فاریاب، منوجان، جیرفت، رابر و بافت نیز با در ست داشتن پلاکاردهایی در محل سد صفا رود در دامنه های کوهستانی روستای گازرو شهرستان رابر ضمن بیان مشکلات ناشی از اجرای این طرح توسل به قانون را اولین گام برای احقاق حقشان عنوان کردند.

کاظم محمدی سلیمانی از سران عشایر محمدی سلیمانی در جنوب کرمان و شهرستان رابر در جمع معترضین به این طرح گفت: “مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی برای خدمت به محرومین پیشگام بوده اند. همه نهادها و ارگان های انقلابی حامی دستاوردهای نظام و محرومین هستند”.

محمدی سلیمانی با ابراز تاسف از بی توجهی های صورت گرفته به عمر ۱۲ ساله این پروژه خاطر نشان کرد: “متاسفانه همگان در اثر بی اطلاعی از تبعات ناشی از اجرای این طرح سکوت کردیم”.

وی بر لزوم احترام همه به قانونمداری تصریح کرد: “همه باید در چارچوب قانون مطالبات و خواسته هایمان را بیان کنیم زیرا با قانون شکنی و توهین کاری از پیش نمی رود”.

محمدی سلیمانی افزود: “بهترین راه این است نمایندگانی از همه اقشار و از شهرستان های جنوب کرمان و دو شهرستان رابر و بافت انتخاب بشوند و مطالبات و خواسته های مردمی را پیگیری کنند. این پروژه روی دو تا از سرشاخه های اصلی هلیل رود احداث می شود که نابودی جازموریان و مشکلات زیست محیطی جبران ناپذیری بر جای خواهد گذاشت”.

محمدی سلیمانی یادآور شد: “تعداد ۵۵ روستا با اجرای پروژه انتقال آب از کندر تیل به سد مخزنی صفارود نابود می شوند که تعداد ۲۰ روستا  از این تعداد به صورت مشترک تحت تاثیر سد صفارود هم قرار می گیرند”.

وی از تعطیلی پروژه انتقال آب از کند تیل به صفارود در اثر نگرانی‌ها و گلایه‌مندیهای مردمی خبر داد که  دغدغه های مردم مورد توجه مسئولان قرار گرفته اند.

محمدی سلیمانی که به نمایندگی از عشایر و کشاورزان سخن می گفت، اظهار کرد: “با اجرای این پروژه زندگی عشایر و روستائیان و کشاورزان تخریب می شود که تخریب محیط زیست و نابودی حیات وحش را نیز رقم خواهد زد”.

وی، حوضه ابریز هلیل رود را ۳۵۰ کیلومتر از دامنه های کوهستانی سیرجان تا جازموریان عنوان کرد.

تجمع کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان مقابل استانداری

به گزارش ایلنا، روز (دوم مرداد ماه) کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی و بلاتکلیفی استخدامی، مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

خواسته اصلی معترضان، انعقاد قرارداد دائم با مخابرات و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است.

یکی از تجمع‌کنندگان که بارها پیگیر وضعیت استخدامی خود و همکارانش بوده‌است با بیان این که نمایندگان مجلس هم با ما همراه هستند و در سال ۱۳۸۸ مصوب کردند که با کارگزاران مخابرات روستایی تا زمان بازنشستگی قرارداد دائم منعقد شود؛ گفت: “شرکت مخابرات سالهاست که حق و حقوق ما را پایمال کرده و ما را مجبور می‌کند که قراردادهای موقت و غیرقانونی را امضا کنیم؛ اگر امضا نکنیم چاره‌ای جز بیکار ماندن نداریم”.

در حال حاضر حدود ۲۵۰  نفر در بخش مخابرات روستایی در خوزستان مشغول به کار هستند.

اعتراض کارگران پیمانی شهرداری اهواز ادامه دارد

به گزارش ایلنا، اعتراض صنفی کارگران خدماتی وفضای سبز مناطق هشت گانه شهرداری اهواز که از روز سه شنبه هفته گذشته (۲۷تیر ماه) آغاز شده بود تا روز ۱۳۹۶/۰۵/۰۳، نیز ادامه یافت.

منابع خبری در شهرداری اهواز از ادامه اعتراض صنفی کارگران پیمانی مناطق هشت گانه شهرداری اهواز خبر می‌دهند.

برپایه این اظهارات کارگران معترض امروز نیز همانند روزهای گذشته اما به آرامی مقابل ورودی استانداری خوزستان جمع شده‌ و منتظر پی گیری مسئولان این نهاد دولتی در خصوص مطالباتشان هستند.

در این باره به نقل از یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفته می‌شود: “بیش از ۵ هزار کارگر پیمانی فضای سبز شهرداری اهواز، ‏ تبدیل وضعیت قرارداشان از پیمانی به مستقیم هستند و تا این لحظه از جانب استانداری و مدیریت شهرداری اهواز پاسخ مشخصی به این خواسته‌های ما داده نشده است”.

به گفته وی، اخیرا دستور العملی برای تبدیل وضعیت قرارداد کار کارگران قراردادی، روز مزدی وپیمانی از سوی سازمان شهردار‌ها ودهداریهای کشور به شهرداری اهواز ابلاغ شده که طبق آن ما کارگران پیمانی وروزمزدی می‌توانیم از پیمانی به قرار داد مستقیم تبدیل وضعیت شویم.

یکی دیگر از کارگر پیمانی شهرداری اهواز با تاکید بر اینکه بعد از سال‌ها کار در این واحد از همه مزایای قانونی کار بی‌بهره بوده و از قرارداد‌های موقت خود با پیمانکار خسته شده‌ایم، گفت: “از مسئولان استانداری وشهرداری مرکزی اهواز می‌خواهیم تا در مقام کارفرمای اصلی نسبت به تبدیل قراردادهای استخدامی اقدام کند”.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه

به گزارش فارس، تعداد زیادی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه توسط این شرکت، محور ترانزیتی شوش ـ اهواز را بستند.

صبح روز سوم تیرماه ۱۳۹۶، تعدادی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به همراه خانواده‌های خود در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه تجمع اعتراضی برپا کردند.

تجمع اعتراضی این کارگران در سه راه خوانساری از ساعت ۸ صبح سوم تیرماه، تردد در محور ترانزیتی شوش به اهواز را با مشکل مواجه کرده است که با افزایش تعداد معترضان این محور بسته شد.

علیرضا از کارگران این شرکت اظهار کرد: “همه کارگران شرکت نسبت به پرداخت حقوق معوقه معترض هستند”.

وی ادامه داد: “حقوق و مطالبات دو ماه بهمن و اسفند  سال ۹۴، پاداش و حقوق سه ماه اخیر پرداخت نشده است مدیران شرکت وعده می‌دهند ولی هیچگاه به وعده هایشان عمل نمی کنند”.

این کارگر شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه تصریح کرد: “دیشب مدیران شرکت وعده دادند که صبح امروز حقوق کارگران پرداخت می‌شود ولی تا این لحظه خبری از پرداخت حقوق نشده و مدیران در شرکت حضور ندارند”.

دو روز متوالی کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به آنچه عدم پرداخت حقوق معوقه می‌نامند معترض شده و تجمع اعتراضی برپا کردند روز گذشته تجمع اعتراضی کارگران در جاده هفت‌تپه به شهر حر منجر به بسته شدن این مسیر شد.

تجمع کارگران در مقابل فرمانداری قرچک

به گزارش تسنیم، کارگران آجرثبات شهرستان قرچک در اعتراض به قطع شدن گاز کارخانه آجرثبات در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

کارگران آجرثبات شهرستان قرچک روز ۲ مرداد ۱۳۹۶، با تجمع در مقابل فرمانداری قرچک خواستار رسیدگی به مشکلات خود از جانب مسئولان شدند.

آقای (م.ش) یکی از کارگران آجرثبات اظهار داشت: “در سالی که سال اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری شده توقع ما از دولت، حمایت از کارگران و مبارزه با معضل بیکاری است، چندین کارگر در کارخانه آجرثبات مشغول کار هستند که قطعی گاز سبب تعطیل شدن کار و بیکاری این کارگران می‌شود”.

وی افزود: “با قطع شدن گاز کلی از آجرها از بین می‌روند و روند تولید هم از حرکت باز می‌ایستد که این به ضرر کارگران است، مسئولان باید به فکر این کارگران باشند که به یاری خداوند و حمایت مسئولان به کار خود بازگردند”.

در ادامه مسعود مرسلپور فرماندار قرچک نیز، با اشاره به تجمع کارگران آجرثبات مقابل فرمانداری این شهرستان تصریح کرد: “کارخانه آجر ثبات قرچک به دلیل پرداخت نکردن بدهی گاز علیرغم اخطارهای داده شده قبلی قطع شد”.

وی گفت: “در حال بررسی مشکل و رفع آن هستیم، و در جلسه‌ای که با رئیس اداره گاز و مدیر کارخانه داشتیم سعی داریم تا هر چه زودتر این مشکل را برطرف و کارگران به کار خود بازگردند، و از این بابت کارگران هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند”.

فرماندار قرچک در پایان خاطرنشان کرد: “در سال اقتصاد مقاومتی مسئولان تمام موانع بر سر راه تولیدکنندگان و کارگران را برطرف می‌کنند و خیال آن‌ها راحت باشد دولت طرفدار قشر کارگری است”.

کارگران آذر آب اراک دست به اعتراض صنفی زدند

به گزارش ایلنا، از روز دوشنبه تا هم روز ۱۳۹۶/۰۴/۲۹، گروهی از کارگران شاغل در کارخانه «آذر آب اراک» در انتقاد به بی‌توجه‌ای مدیران کارخانه به پرداخت مطالبات معوقه خود دست به اعتراض صنفی زده‌اند.

تعدادی از کارگران حاضر در تجمع گفت: “از روز دوشنبه/ ۲۵ تیر ماه برای معوقات مزدیمان در محوطه کارخانه تجمع کرده‌ایم اما هربار به جز وعده‌، سخن دیگری از زبان کارفرما و مسئولان مربوطه نشنیدیم”.

او ادامه داد: “در نتیجه ادامه همین وضعیت به ناچار در محدوده میدان باغ ملی و مرکزشهر اراک در حوالی محل استقرار کارخانه قرار دارد، جمع شدیم تا بلکه این بار وعده‌هایی تکراری رنگ اجرایی به خود بگیرد”.

براساس اظهارات این کارگر آذرآب دلیل اعتراض صنفی او و همکارانش، پرداخت نشدن دست کم ۴۳ماه مزد معوقه و۹ماه حق بن از سوی کارفرماست.

کارگران این واحد سازنده پروژه‌های نیروگاهی، در ادامه گفتند: “هریک از ما کارگران دست‌کم دارای سه سر عائله هستیم و تامین مخارج زندگی بسیار برایمان سخت شده است”.ایسنا /ایلنا /فارس6 مرداد