معوقات مزدی و بیکاری کارگران در ۳ واحد صنفی

بیش از۱۹۰ کارگر شاغل در کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز در استان آذربایجان شرقی و تعدادی از کارگران فاز یک خط لوله انتقال آب طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان و بلوچستان بیش از بیش از ۴ ماه است که معوقات مزدی دارند. همچنین منابع خبری در معدن طلای زرشوران تکاب از تعطیلی این واحد معدنی و بیکاری ۱۲۰ کارگر آن خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا ۱۳۹۶/۰۵/۲۱، پرداخت مطالبات مزدی ۱۹۰ کارگر شاغل در کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز در استان آذربایجان شرقی بیش از ۴ ماه به تاخیر افتاده است.

شماری از کارگران کارخانه بلبرینگ سازی اعلام کردند که هنوز بابت مزد و حق بیمه چهار ماه سال جاری از کارفرمای خود طلبکارند.

کارگران این واحد سازنده بلبرینگ می‌گویند از زمان خصوصی سازی محل کارشان در زمان دولت گذشته با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و برای همین تعویق سه تا چهار ماهه در پرداخت مطالبات آن‌ها به روال عادی تبدیل شده است.

بلبرینگ سازی وارث خصوصی سازی غلط شده است

در این زمینه «چنگیز قاسمی» رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی با تایید به تعویق افتادن دستمزد کارگران کارخانه بلبرینگ سازی گفت: “مشکلات واحد‌های صنعتی همانند بلبرینگ سازی تبریز از زمانی آغاز شد که این واحد صنعتی به بخش خصوصی واگذار شد”.

او گفت: “متاسفانه به دلیل اجرای غلط این قانون از حدود یک دهه قبل تاکنون مشکلات عمده‌ای متوجه امنیت شغلی و معاش کارگران شده است”.

قاسمی در خاتمه از مسئولان وزارت صنعت، معدن وتجارت خواست تا به مشکلات واحد‌هایی همانند بلبرینگ سازی که در نتیجه اجرای غلط قانون خصوصی سازی با مشکل روبرو شده‌اند رسیدگی کنند.

معوقات مزدی کارگران طرح ۴۶ هزارهکتاری سیستان و بلوچستان

به گزارش ایلنا ، کارگران فاز یک خط لوله انتقال آب طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان و بلوچستان، چندین ماه معوقات مزدی دارند. فرمانداری زابل و فرمانداری زهک در این رابطه اظهار بی‌اطلاعی کردند.

دستمزد کارگران فاز یک خط لوله انتقال آب در طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان، در ماه‌های گذشته پرداخت نشده‌است.

تعدادی از این کارگران تا ۴ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.

این کارگران علاوه بر معوقات مزدی از شرایط شغلی خود نیز انتقاد دارند و می‌گویند: “ساعت کار ثابتی نداریم؛ برایمان اضافه کار هم در نظر نمی‌گیرند؛ خیلی وقت‌ها جمعه‌ها هم مجبوریم کار کنیم”.

تماس خبرنگار در ارتباط با شرایط شغلی این کارگران با دفتر فرمانداری زابل و همچنین فرمانداری زهک در استان سیستان بلوچستان تا کنون به نتیجه نرسیده است. مسئول دفتر فرمانداری زابل از علت این دیرکرد اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: “بایستی با مسئولان پروژه تماس گرفته شود تا علت تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران مشخص شود”.

فعالیت معدن طلای «زرشوران» با ۱۲۰ کارگر متوقف شد

به گزارش ایلنا ۱۳۹۶/۰۵/۲۵، منابع خبری در معدن طلای زرشوران تکاب از تعطیلی این واحد معدنی و بیکاری ۱۲۰ کارگر آن خبر می‌دهند.

منابع کارگری در این واحد معدنی گزارش کردند، معدن طلای زرشوران به عنوان بزرگترین واحد معدنی طلا در کشور که در شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی فعالیت دارد، از اول مرداد ماه تعطیل شده و تمامی ۱۲۰ کارگر آن با ۵ ماه مزد معوقه هم اکنون بیکارند.

این کارگران که بصورت میانگین ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار دارند، می‌گویند: “این واحد معدنی چندین سال است تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «گسترش راه معدن شهسوار» و با نظارت شرکت ایمیدرو فعالیت استخراجی دارد”.

کارگران با بیان اینکه واحد معدنی زرشوران تا اسفند ماه سال ۹۵ بیش از ۲۰۰ کارگر داشت، افزود: “به دلایلی که هنوز برایمان نامعلوم باقیمانده است، تعداد ۸۳ کارگر تعدیل شدند”.

کارگران می‌گویند پیش از این شرایط استخراج در معدن طلای زرشوران بسیار خوب بود و معلوم نیست که مدیریت کنونی چرا با مشکل مواجه شده است؟

آنها با یادآوری شرایط نامناسب بازار کار در منطقه سکونت خود افزودند: این واحد معدنی تنها فرصت شغلی بود که در اختیار اهالی این منطقه قرار گرفته بود.

از قرار معلوم ۵۱درصد شاغلان این واحد معدنی را نیروهای بومی منطقه، ۴۰ درصدآن ساکنان روستاهای اطراف زرشوران و بقیه نیروهای فنی و تخصصی غیربومی تشکیل می‌دادند.

کارگران مذکور در ادامه تصریح کردند؛ جدا از وضعیت نامشخص معدن طلای زرشوران، فعالیت کارخانه استحصال طلا نیز که در نزدیکی این واحد معدنی با مدیریت دولتی اداره می‌شود مشخص نیست و کارگران شاغل در آن نگران از دست دادن شغل خود هستند.

طبق اظهارات کارگران معدن زرشوران، بهترین فصل بهره‌برداری از این واحد معدنی فصل گرم سال است زیرا با شروع فصل سرما تردد در این ناحیه کوهستانی به دلیل بارش برف‌ سنگین دشوار و در نتیجه فرآیند استخراج ناممکن خواهد شد.

اداره کار آذربایجان غربی: “پیگیر وضعیت کارگران هستیم”

در این زمینه اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی با تایید خبر تعطیلی موقت معدن طلای زرشوران و بیکاری حدود ۱۲۰ نفر از کارگران این واحد معدنی گفت: “این واحد معدنی به دلیل پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های مالی پیمانکار (شرکت پیمانکاری گسترش راه ومعدن شهسوار تکاب) از سوی کارفرمای اصلی (شرکت گسترش معان وصنایع معدنی طلای زرشوران) تعطیل اعلام شده است”.

برپایه این توضیحات، اداره کل کار استان استان آذربایجان غربی در مقام پیگیری تمام مطالبات کارگران استان آذربایجان غربی ازجمله کارگران معادن طلای زرشوران است. اداره کار و فرمانداری شهرستان تکاب از طریق جلسات شورای تامین، همکاری مشترکی را در پیگیری مشکلات معدن طلای زرشوران وکارگرانش آغاز کرده‌اند.

در عین حال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی با یادآوری اینکه کارگران معدن طلای زرشوران مانند سایر کارگران برای پیگیری مطالبات خود از حق مراجعه انفرادی به مراجع تشخیص و حل اختلاف ادارات کار برخوردارند، از آمادگی این مجموعه برای رسیدگی به شکایت‌های احتمالی کارگران این واحد معدنی خبر داده‌ و یادآور شده است که تا این لحظه از سوی کارگران معدن طلای زرشوران، شکایتی در اداره کار شهرستان تکاب مطرح نشده است. هرانا 27/مرداد