عفو بین‌الملل خواستار لغو حکم اعدام احمدرضا جلالی محقق ایرانی مقیم سوئد شد

عفو بین الملل از جمهوری اسلامی ایران خواست که فورا حکم اعدام احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی مقیم سوئد را لغو کند. احمدرضا جلالی پژوهشگر «انستیتو کارولینسکا» در سوئد از بهار سال گذشته در زندان به سر می برد. این پژوهشگر پس از سفر به ایران برای شرکت در یک کنفرانس علمی به جاسوسی برای دولت متخاصم و محاربه با خدا متهم و بازداشت شد.

احمدرضا جلالی که تابعیت ایران و اقامت سوئد را داراست بنا بر نوشته مجله معتبر علمی «نیچر» Nature درباره راههای بهبود واکنشهای اضطراری بیمارستان‌ها به حمله های تروریستی و تهدیدهای رادیولوژیک، بیولوژیک و شیمیایی تحقیق می کرد.

وکیل او زینب طاهری به عفو بین الملل گفته است احمدرضا جلالی بابت اتهام «افساد فی الارض» به اعدام و پرداخت ۲۰۰هزار یورو محکوم شده است. عفو بین الملل می گوید در حکم دادگاه که یکی از وکیلان احمدرضا جلالی رویت کرده آمده است که دولت اسرائیل به او کمک کرده تا از سوئد اجازه اقامت بگیرد.

عفو بین الملل محاکمه احمدرضا جلالی را ناعادلانه خوانده و اعلام کرده است که در زمانی که مسئولانی ایرانی می کوشند مناسبات تهران را با کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحکیم کنند، بهره‌برداری از پیوندهای دانشگاهی این پژوهشگر با یک کشور اروپایی به عنوان بخشی از اتهامات او بی معناست.

عفو بین الملل و دولت سوئد هر دو مخالفت خود را با اعدام بدون استثناء و در هر شکلی اعلام و آشکار کرده اند رادیو فردا 2ابان