افزایش تنش و فشار بر زندانیان اهل سنت در رجایی شهر کرج از طریق سلب امنیت

حدود ۵۰ زندانی سنی مذهب که تماما به دلیل فعالیت های غیرخشونت آمیز به حبس محکوم شده اند در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شوند.

اخیرا تعداد ۴ زندانی غیر ایرانی از جمله سه تبعه عرافی و یک تبعه کشور آذربایجان که متهم به عضویت در گروه داعش هستند به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده اند و گروه بزرگتری از آنان نیز احتمالا بزودی به این زندان منتقل می شوند.

رئیس پیشین زندان رجایی شهر کرج در ماههای گذشته سعی کرد این زندانیان را به جمع زندانیان اهل سنت اضافه کند اما تفاوت های بنیادین فکری این زندانیان عملا باعث تنش، درگیری و ناآرامی در بند شد.

شدت تنش ها در این میان به حدی بود که درگیری های خونینی را در زندان رقم زد. مسئله سلب امنیت از هر دو گروه زندانیان در سایه سومدیریت مسئولان زندان بسیار چشمگیر بود.

برخلاف آنچه دستگاههای امنیتی و تبلیغاتی بعضا ترویج می دهند زندانیان سنی مذهب زندانی الزاما باورمند به خشونت یا افراطی گری نیستند برای همین تفاوت آنان با اعضای رسمی گروه داعش در محیط سربسته زندان به سرعت جلوه گر می شود.

پس از تلاش ناموفق رئیس پیشین زندان برای نگهداری اعضای گروه داعش و زندانیان اهل سنت ایرانی بر اساس اصل تفکیک زندانیان، این ۴ زندانی به بخش دیگری از زندان منتقل شدند.

با توجه به این انتقال و بازگشت آرامش به محل زندانی هر دو گروه و بطور خاص گروه ۵۰ نفره زندانیان اهل سنت انتظار تداوم این وضعیت می رفت.

اما با تغییر اخیر مدیریت زندان و روی کار آمدن سرپرست موقت زندان به نام “ضیایی” وی تصمیم گرفت تجربه ناموفق رئیس پیشین زندان را اینبار با استفاده از زور و تهدید تکرار کند.

بر همین اساس او دستور بازگرداندن زندانیان عضو داعش به بند زندانیان اهل سنت را صادر کرده و در مقابل اعتراض زندانیان نسبت به اینکه این مسئله موجب از بین رفتن امنیت همگی و سلب آرامش از هر دو گروه زندانی میشود تاکید کرد “دستور او اجرایی خواهد شد.”

با توجه به تجربه پیشین درگیری فیزیکی گسترده و تنش بین زندانیان دو گروه مشخصا این انتقال برخلاف خواست هر دو جمعیت است. آنان باور دارند مسئولان زندان علیرغم آگاهی از پیامدهای چنین جابه جایی تعمدا قصد دارند امنیت و آرامش هر دو گروه زندانی را از بین ببرند.

گزارش ها از فضای سنگین و تنش آلود در بند زندانیان اهل سنت زندان رجایی شهر حکایت دارد.

زندانیان اهل سنت به مسئولان زندان اعلام کرده اند در صورتی که اصرار آنان بر عدم اجرای اصل تفکیک زندانیان ادامه پیدا کند دست به اعتصاب غذا و تحصن خواهند زد، گفته میشود مسئولین از جمله مدیر دخله زندان و معاونت سلامت زندان این افراد را تهدید کرده اند در صورت اعتراض به سلولهای انفرادی منتقل خواهند و رفتاری مانند آنچه به تازگی با زندانیان سیاسی این زندان شد با این بند نیز صورت خواهد گرفت هرانا 29 آبان