سه تجمع اعتراضی برگزار شد/

مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۰۷، در روزهای گذشته کارگران تعدیلی شرکت ارس خودرو دیزل (آمیکو) تجمع کردند؛ دفتر مدیریت شرکت می‌گوید: “حق و حقوق تعدیلی‌ها را پرداخته‌ایم”.

بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت ارس خودرو دیزل (آمیکو) که در منطقه آزاد ارس مشغول به کار بوده‌اند، تعدیل شده‌اند.

این کارگران روز یکشنبه (پنجم آبان) در اعتراض به اخراج و تضییع حقوق خود توسط کارفرما و نیز حکم بدوی صادر شده توسط واحد کار منطقه آزاد ارس، مقابل ورودی منطقه آزاد ارس تجمع کردند.

کارگران معترض مدعی هستند: “در میانه تابستان امسال بیش از صد نفر از کارگران این واحد خودروسازی به بهانه نبود فروش محصولات شرکت و عدم رونق بازار تعدیل می‌شوند و در این میان هیچکدام از مکاتبات و ملاقات‌هایی که با مسئولان استانی و منطقه آزاد اقتصادی انجام شد، نتوانست در تصمیم کارفرمای خودروسازی آمیکو تغییری ایجاد کند”.

آنها می‌گویند: “بهترین سالهالی جوانی خود را در شرکت‌های تابعه گروه آمیکو صرف‌کرده‌اند ودر میان‌شان حتی افرادی با بیش از ۲۰ سال سابقه کاری هم وجود دارد”.

این کارگران مدعی‌هستند که علاوه بر اخراج، ازحقوق مقتضی مصرح در قانون و قرارداد همچون مبلغ ۱۵روز سنوات اضافه در صورت اخراج به ازای هر سال خدمت(۱۵+۳۰روز) و نیز حقوق دیگر محروم مانده‌اند.

یکی از این کارگران گفت: “نزدیک به ۹۰ نفر از کارگران اخراجی مذکور اقدام به گرفتن وکیل و شکایت از شرکت آمیکو کرده‌اند که پس از هفته‌ها کش و قوس و علیرغم مذاکرات با رئیس سازمان منطقه آزاد ارس ، رای نهایی به ضرر کارگران صادر شد ؛ این رای کارگران را به دلیل امضای فرم تسویه حساب سالانه در سالهای قبل، مستحق دریافت حقوق مترتب از اخراج در حین کار ندانسته است”.

حقوق و سنوات کارگران پرداخت شده

در همین رابطه دفتر مدیریت مرکزی شرکت در تهران به خبرنگار ایلنا گفت: “پیرو مشکلاتی که دامنگیر اقتصاد و شرکت‌های تولیدی شده، شرکت آمیکو با رکود مواجه شد؛ در شرایط رکود، کارگران حدود ۳۹ ماه حقوق گرفتند، بدون این که حتی یک پیچ بسته باشند”.

این مقام مسئول با بیان این که آمیکو خصوصی است و علیرغم صبر ۳۹ ماهه و اقدام نکردن به تعدیل نیرو، گشایشی حاصل نشد، مدیریت شرکت تصمیم به تعدیل گرفت؛ این درحالیست که حقوق و سنوات کارگران تعدیلی کامل پرداخت شده‌است.

به گفته رئیس دفتر مدیریت شرکت، در هنگام تعدیل به کارگران، پرداخت مبلغی پیشنهاد شد که از پذیرش آن سرباز زدند و اقدام به شکایت کردند؛ منتها مبلغی که در حکم دادگاه آمده، کمتر از مبلغ پیشنهادی‌ست و علیرغم همه این مسائل، مدیریت شرکت، صددرصد به حکم دادگاه پایبند است و به آنچه قانون تعیین کند، تمکین می‌کند.

تجمع کارگران«گسترش مانا ساز»مقابل درب ورودی کارخانه

مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۰۷، جمعی از کارگران کارخانه «گسترش مانا ساز» صبح روز (۷ آذر ماه) در اعتراض به کاهش تولید و ۶ ماه تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کردند.

این کارگران می‌گویند از خرداد ماه سال جاری کارفرمای «گسترش مانا ساز» به بهانه شرایط بد اقتصادی در پرداخت حق بیمه و سایر مطالبات مزدی آنها تاخیر کرده است.

از قرار معلوم کارخانه گسترش مانا ساز که یکی از شرکتهای معتبر در تولید قطعات سنگین بتنی و فلزی است که از سالهای قبل به دلیل کمبود نقدینگی در پرداخت مطالبات کارگران با مشکلاتی روبرو بوده است.

در این واحدد صنعتی ۷۰کارگر مشغول کارند و از قرار معلوم تاخیر در پرداخت حق بیمه باعث شده است تا از مردادماه سال جاری دفترچه بیمه‌های کارگران برای تمدید اعتبار با مشکل روبرو شود.

تجمع کارگران بازنشسته کیان تایر مقابل وزارت صنعت

مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۰۷، جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه لاستیک سازی کیان تایر از ساعت ۸ صبح روز (سه شنبه/۷ آذر) در اعتراض به آنچه که بدعهدی‌های صورت گرفته در پرداخت سنوات ایام خدمت خود مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند.

تجمع کنندگان در توضیح این اقدام صنفی گفتند که در حدود ۴۰۰ کارگر هستیم که از سال ۹۰ به تدریج بازنشسته شده‌ایم و مطابق تعهدی که اعضای هیات حمایت از صنایع در مقام مدیریت موقت کارخانه ایران تایر داده بودند، قرار بود که تا تسویه کامل سنوات ایام خدمت هر ماه ۵۰۰ هزار تومان به ما پرداخت شود.

آنها افزوند: “با این حال حدود ۵ ماهی می شود که همین ۵۰۰ هزار تومان نیز به هیچ کدام از ۴۰۰ کارگر بازنشسته کارخانه کیان تایر پرداخت نشده است”.

مطابق گفته های معترضان هر کدام از آنها از بابت سنوات بازنشستگی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان از کارخانه کیان تایر طلبکار هستند و قاعدتا حتی با پرداخت همان ۵۰۰ هزار تومان در ماه هم روند تسویه‌حساب آنها بیش از یک دهه می‌کشد .

کارخانه کیان در سالهالی میانی دهه ۸۰ با بحران مدیریتی مواجه شد و از آن زمان تاکنون مسئولیت اداره این واحد صنعتی به هیات حمایت از صنایع محول شده است که در ترکیب اعضای آن نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران حضور دارند.

کارگران بازنشسته کیان تایر در ادامه با بیان اینکه قرار است که در تجمع امروز مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کنند که دقیقا قرار است چه تاریخی سنوات ماه های گذشته پرداخت شود، افزودند: “پیش‌از این هیات حمایت هیات از صنایع مستقر در کیان تایر با وزارت صنعت مکاتباتی را در خصوص پرداخت مطالبات بازنشستگان انجام داده‌بود و در همین رابطه حتی قرار شده بود که وامی ۱ میلیاردی برای رفع مشکلات کارخانه پرداخت شود”.

آنها افزودند: “مطابق این وعده‌ها قرار بود که در صورت پرداخت این وام تمامی مطالبات مربوط به سنوات پایان خدمت کارگران بازنشسته به صورت کامل پرداخت شود اما تاکنون این وام پرداخت نشده و حالا کار به جایی رسیده که مجبور شده‌ایم امروز مقابل وزارت صنعت تجمع و بدعهدی های گذشته را یادآوری کنیم”. ایلنا 8 آذر