گزارشی از وضعیت عبدالستار شیخ، زندانی محبوس در اوین

عبدالستار شیخ زندانی امنیتی که به اتهام همکاری با دولت پاکستان از سال ۹۱ با حکم ۱۰ سال حبس در زندان اوین به سر میبرد، روز گذشته به دلایل نامعلومی به بازداشتگاه ۲۰۹ این زندان که تحت نظر وزارت اطلاعات است منتقل شد.

یک منبع نزدیک به آقای شیخ در رابطه با این انتقال به گزارشگر هرانا گفت: “این زندانی همراه با چشم بند روز شنبه از ساعات ۱۱:۳۰ الی ۱۴:۳۰ به بند انفرادی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد”.

این منبع مطلع در ادامه گفت: “در بند ۲۰۹ از این زندانی خواسته شده تا به اعتراف تلویزیونی تن دهد و همکاری لازم را انجام دهد، پیش از این چندین بار اعترافات تلویزیونی این زندانی امنیتی در شبکه های صدا و سیما جمهوری اسلامی منتشر شده است.”

عبدالستار شیخ داری لیسانس گرافیک، فوق لیسانس تصویرسازی و دانشجوی دکترای پژوهش هنر و همچنین مترجم چندین جلد کتاب است.

این زندانی در سال ۹۱ در خوابگاه تربیت مدرس به اتهام همکاری با دولت پاکستان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و سپس در انفرادی های ۲۰۹ و ۲۴۰ به مدت سه ماه تحت بازجویی قرار گرفت.

آقای شیخ در سال ۹۲ ابتدا بند ۳۵۰ اوین و سپس به سالن ۱۲ اندرزگاه ۷ زندان اوین منتقل شد و تا زمان تنظیم این گزارش نیز همچنان در این محل نگهداری می شود.

عبدالستار شیخ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در سال ۱۳۹۲ پس از ۱۵ مرحله جلسه دادگاه بدون امکان داشتن وکیل به اتهام همکاری با دولت خارجی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

حکم بدوی این زندانی در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد با اینحال پس از گذشت ۶ سال، کماکان حکم وی بصورت رسمی به او ابلاغ نشده است.

همسر عبدالستار شیخ مبتلا به نوعی بیماری ویروسی است و فرزند این زندانی نیز در سال های دوری از پدر دچار مشکلات روحی شده اند.

لازم به ذکر است، عمده زندانیان امنیتی در ایران ذیل ماده ۵۰۱ (جاسوسی) و ماده ۵۰۸ (همکاری با دولت متخاصم) قانون مجازات اسلامی مورد محاکمه قرار میگیرند، با توجه به عدم شفافیت دستگاه قضایی در رسیدگی به این قبیل پرونده ها و با توجه به اینکه دستگاه قضایی بر اساس سابقه در مواردی برای برخورد با مخالفان سیاسی خود از طرح اتهامات امنیتی به عنوان حربه ای استفاده کرده است صحت و سقم اتهامات منتسبه به این قبیل زندانیان برای نهادهای حقوق بشری روشن نیست.

هفته گذشته خبرگزاری هرانا با انتشار گزارشی به زندانیان امنیتی که عمدتا با اتهامات جاسوسی دستگیر شده بودند تحت عنوان زندان اوین؛ لیست هویت ۳۹ زندانی امنیتی اندرزگاه ۷ اوین پرداخته بود. هرانا 5 دی