شش تجمع اعتراضی برگزار شد

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۰۱، در ادامه اعتراضات صنفی کارگران کارخانه «کیان کُرد» صبح، حدود ۱۰۰ کارگر با تجمع در محور جاده ملایر به اراک، خواستار شکل‌گیری «تشکل کارگری» در این واحد تولیدی شدند.

منابع خبری در کارخانه «کیان کُرد» اعلام کردند: “آخرین دوره شورای اسلامی کار کارخانه «کیان کُرد» در سال ۹۴ به پایان رسید اما از آن سال تاکنون؛ دوره جدید هنوز تشکیل نشده است. به همین دلیل کارگران معتقدند شکل‌گیری این نهاد صنفی در شرایط نامعلوم کارخانه و کارگرانش که در حال حاضر برای معوقات مزدی ۶ ماهه حدود یک ماه به صورت غیرمستمر در اعتصاب هستند، ضرورت دارد”.

یکی از کارگران این کارخانه در خصوص علت تشکیل نشدن شورای اسلامی کار در این واحد تولیدی به ایلنا گفت: “در فاصله زمانی سه ساله‌ای که از توقف فعالیت آخرین شورای اسلامی کار گذشته است، چندین بار برای ایجاد نهاد صنفی تلاش کردیم اما در هر دوره کارفرما با مانع‌تراشی مانع از انجام این کار شد”.

به گفته این کارگر، در حال حاضر آنچه مانع برگزاری انتخابات و تشکیل شورای اسلامی کار در کارخانه کیان کُرد شده؛ یکی نارضایتی کارفرما و دیگری تعلل اداره کارملایر است.

این کارگر تاکید کرد: “پس از حدودا یک ماه از آغاز اعتراضات کارگری در این کارخانه، خلاء نهاد کارگری در این کارخانه بیش از هر زمانی احساس می‌شود چون شورای سابق این کارخانه همیشه قوی عمل می‌کرد و محلی برای پیگیری قانونی مشکلات صنفی کارگران به شمار می‌آمد”.

او یاد آور شد: “تقویت امنیت شغلی و جلوگیری از اخراج سلیقه‌ای کارگران، وصول مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای و … توسط برخی کارفرمایان در گرو ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری است تا بتوانند در مقابل این ظلم‌های آشکار مقاومت کنند”.

این کارگر در ادامه پیرامون روند بررسی مشکلات کارگران «کیان کُرد» از سوی مسئولان شهرستان ملایر تصریح کرد: “از اولین روز از اعتصاب، مرتبا مسئولان شهرستان در محل اعتراض کارگران حاضر می‌شوند اما عملا اقدامی در خصوص وصول معوقات مزدیانجام نمی‌دهند”.

وی افزود: “همچنین روز گذشته همزمان با اعتراض شماری از کارگران در محوطه کارخانه، رئیس اداره کار و تعدادی دیگر از مسئولان در محل کارخانه حاضر شدند و با وعده پرداخت حداقل یک ماه از مطالبات قصد داشتند به اعتراض کارگران خاتمه دهند”.

به گفته وی، کارگران «کیان کُرد» که دستکم یک ماه است دست به اعتراض صنفی زده‌اند. وی پایان اعتصاب خود و همکارانش را به دریافت حداقل ۵۰ درصد از مطالبات مزدی خود منوط کرده‌اند.

تجمع بازنشستگان کارخانه کیان تایر/وعده پرداخت قسطی سنوات عملی نشد

بمورخ ۱۳۹۶/۱۱/۰۱، حدود ۷۰ نفر از بازنشستگان کارخانه کیان تایر از ساعت ۹ صبح امروز مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند.

در حدود ۴۰۰ بازنشسته کارخانه کیان تایر که از سال ۹۰ به تدریج بازنشسته شده‌اند، مطابق تعهدی که اعضای هیات حمایت از صنایع در مقام مدیریت موقت کارخانه ایران تایر داده بودند، قرار بود از تابستان امسال تا زمانِ تسویه کامل سنوات ایام خدمت، هر ماه ۵۰۰ هزار تومان دریافت کنند.

با این حال به گفته بازنشستگان کیان تایر ۷ ماه است که این ۵۰۰ هزار تومان به حساب‌هایشان واریز نشده است. کیان تایر چند سال است که به علت بحران تولید، توسط هیات حمایت از صنایع اداره می‌شود.

مطابق گفته‌های معترضان هر کدام از آن‌ها بابت سنوات بازنشستگی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان از کارخانه کیان تایر طلبکار هستند و قاعدتا حتی با پرداخت‌‌ همان ۵۰۰ هزار تومان در ماه هم روند تسویه‌حساب آن‌ها بیش از یک دهه طول می‌کشد.

به گفته یک نفر از بازنشستگان کیان تایر که در تجمع امروز حضور داشت، قرار بود در جلساتی که هیات حمایت از صنایع برای بررسی بحران کارخانه برگزاری می‌کند، ۴ نفر از نمایندگان بازنشستگان کارخانه هم حضور داشته باشند که تاکنون از آن‌ها برای این کار دعوت به عمل نیامده است.

این بازنشسته کارخانه کیان تایر افزود: “قرار بود با مکاتباتی که هیات حمایت با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داده است، تسهیلاتی از طریق سیستم بانکی برای رفع مشکلات کارخانه و پرداخت مطالبات بازنشستگان به کیان تایر پرداخت شود که تکلیف آن هم مشخص نیست”.

تجمع کارگران کاغذسازی پارس در اعتراض به اجرای قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰، شماری از کارگران کارخانه «کاغذسازی پارس» در استان خوزستان به شیوه اجرای قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل در این واحد صنعتی اعتراض کردند.

به گفته کارگران معترض کاغذسازی پارس؛ قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل که اخیرا در این واحد تولیدی اجرا شده، باعث ایجاد شکاف درآمدی میان کارگران شده بطوری که در عمل همه کارگرانی که اینجا کار می‌کنند به نسبت مساوی از مزایای این طرح برخودار نشده‌اند.

طبق ادعای آنان، در نتیجه اجرای طرح کنونی طبقه‌بندی مشاغل، درآمد نزدیک به ۷۰۰ کارگر پیمای شاغل در این واحد صنعتی در حد حداقل‌های قانونی باقی مانده است و همین مسئله باعث نارضایتی اقلیت کارگران پیمانکاری شده است.

کارگران پرتو دانه خزر بهشهر خواستار پرداخت مطالباتشان شدند

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰، کارگران کارخانه پرتو دانه خزر بهشهر خواستار پرداخت حق و حقوق خود شدند.

کارگران کارخانه پرتو دانه خزر در بهشهر که از ماههای گذشته تاکنون شاهد عدم پرداخت حقوق و معوقات توسط مدیریت این کارخانه هستند با حضور مقابل فرمانداری بهشهر به عدم پرداخت حقوق و معوقه هیشان معترض شدند.

این کارگران پرداخت حق و حقوق خود را به دلیل مشکلات اقتصادی و عائله مندی حق مسلم خود دانستند و اعلام کردند که باید با فوریت به این موضوع رسیدگی شود.

همچنین کارگران پرتودانه خزر خواستار حضور فرماندار در میان تجمع کنندگان و پاسخگویی به اعتراض آنها و همچنین حضور نماینده کارگران و دیدار با فرماندار بودند.

به مشکلات کارگران پرتو دانه خزر رسیدگی می شود

فرماندار بهشهر هم با بیان اینکه به مشکلات کارگران پرتو دانه خزر رسیدگی می شود؛ نسبت به چگونگی اعتراض این افراد گفت: “براساس اعلام نماینده این کارگران این افراد مدتی است که نسبت به عدم پرداخت و معوقات معترض هستند”.

سید خالق سجادی در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: “در گفتگویی که با تعدادی از نمایندگان این کارخانه انجام شده است که مشکل حقوق و معوقه داشتند که با مدیران مربوطه صحبت و رایزنی شد”.

وی با اشاره به مشکلات سال های گذشته این واحد تولیدی اظهار کرد: “این مشکل در دو سال گذشته با رایزنی های انجام شده حل و فصل شد و اکنون هم قابل حل است”.

فرماندار بهشهر گفت: “مشکل خاص و حادی وجود ندارد و مشکل شان عدم پرداخت ۵ ماه حقوق و معوقه است که قابل حل و فصل است و به زودی برطرف می شود”.

شرکت پرتو دانه خزر از دهه ۸۰ با فعالیت در بخش تولید روغن در بهشهر فعالیت خود را اغاز کرد و تولیدات مختلفی را در بخش های مختلف روغن مایع، سویا و آفتابگردان داشته است و در سال های اخیر به دلیل رکود بازار بخشی از مشکلات اقتصادی دامن گیر این واحد تولیدی شده است.

تجمع تعدادی از خانواده شهدای آتش نشان و کسبه پلاسکو مقابل ساختمان

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰، در سالروز حادثه پلاسکو جمعی از خانواده شهدای آتش نشان و کسبه پلاسکو مقابل این ساختمان تجمع کردند. ایلنا /مهر 1 بهمن