دستکم ۹ تجمع اعتراضی برگزار شد

صبح امروز بیش از صد نفر از اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق از سراسر کشور به تهران آمدند و در اعتراض به تاخیر طولانی در تغییر وضعیت، مقابل وزارت نیرو تجمع کردند.

اپراتورها می‌گویند از آنجا که شغل ما حاکمیتی است، در خرداد ماه سال جاری، دستور تبدیل وضعیت ما از قرارداد معین به قرارداد دائم توسط وزیر قبلی صادر و مقرر شد ظرف سه ماه تبدیل وضعیت ما انجام شود؛ اما اکنون با گذشت بیش از شش ماه هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده‌است.

این اپراتورها می‌گویند: “با وجود تصریح سازمان استخدامی کشور، هنوز هیچ اقدامی برای تبدیل وضعیت ما صورت نگرفته و سازمان توانیر می‌گوید چارت خالی برای استخدام دائم نداریم”.

اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق، پیش از این نیز بارها از شهرهای مختلف به تهران آمدند و در اعتراض به وضعیت استخدامی خود تجمع کردند.

در اعتراض به تبصره ماده ۷ قانون نظام مهندسی؛ تجمع دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مهندسی مقابل وزرات علوم

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵، دانشجویان رشته‌های مهندسی مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشگاه‌های کشور در اعتراض به تبصره ماده ۷ قانون نظام مهندسی امروز مقابل وزرات علوم تجمع کردند.

دانشجویان رشته‌های مهندسی دانشگاه های کشور که به صورت ناپیوسته تحصیل کرده اند، در اعتراض به تبصره ماده ۷ قانون نظام مهندسی صبح امروز در مقابل وزرات علوم تجمع کردند.
علی مصلی یکی از دانشجویان در توضیح این تجمع و درخواست دانشجویان به خبرگزاری دانشجو، گفت: “طبق مصوبه ششم آبان امسال در تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسی کشور، قانونی وضع شده که حقوق و امتیازاتی که مهندسان داشتند را از آن‌ها سلب می‌کند”.
وی در ادامه افزود: “به این معنی که دانشجویانی که کارشناسی ناپیوسته خوانده اند، با دارندگان کارشناسی پیوسته امتیازات متفاوتی خواهند داشت؛ یعنی دانش آموزان که از دبیرستان وارد دانشگاه شده اند، امتیازات خاص خودشان را دارند و هنرستانی و کاردانشی‌ها تمام امتیازات شان حذف شده است. این مصوبه بر روی سرنوشت خیلی‌ افراد تاثیر گذاشته است”.
این دانشجوی رشته مهندسی معماری ادامه داد: “سئوال اینجاست که اگر قرار بود چنین اتفاقی بیفتد، پس چرا مراکز کاردانش و فنی و حرفه‌ای راه اندازی شده است؟ دانشجویی که در هنرستان درس خوانده آیا کسر شان مهندسی کشور است؟ اگر واقعا چنین نیست پس چرا این همه تفاوت؟ مگر خون دانشجویانی که ریاضی فیزیک بوده اند و عنوان پیوسته را به دوش می‌کشند با من که معماری خوانده ام و وارد دانشگاه شده ام، متفاوت است؟ آیا این مصوبه عادلانه است یا ظالمانه؟”
مصلی در ادامه افزود: “تجمعی که مقابل وزارت علوم برپا شد، از همه طیف‌های دانشجویان و استان‌های مختلف تشکیل شده بود؛ در میان این جمعیت بودند افرادی که مراحل استخدام خودشان را در وزارتخانه‌ای طی می‌کردند و با تصویب این مصوبه برنامه زندگی شان کاملا تغییر کرد”.
وی ادامه داد: “این مصوبه تنها برای ۲۰۰ یا ۳۰۰ نفر تاثیر نگذاشته است؛ میلیون‌ها نفر هستند که در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش درس خوانده اند و وارد دانشگاه شده اند؛ این مصوبه باعث شده خیلی از دانشجویان به فکر انصراف بیفتند و متاسفانه صدای این دانشجویان شنیده نمی‌شود، اما قطعا صدای اعتراض افراد بیشتری بلند خواهد شد”.
این دانشجو در ادامه با توضیح تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسی افزود: “در تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسی آمده است “دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی پیوسته علمی کاربردی یا تکنولوژی در رشته‌های هفت گانه ساختمان می‌توانند با داشتن سایر شرایط لازم صلاحیت طراحی محاسبات فقط در پایه سه بدون امکان ارتقا با شماره مرتبط دریافت کنند”.
مصلی گفت: “در اجرای ابلاغیه شماره ۲۷۸۸۲/۴۰۰ مورخ ۹۴/۵/۲۵ صلاحیت طراحی برای دارندگان مدرک کارشناسی ناپیوسته، علمی کاربردی، کاربردی یا تکنولوژی در رشته‌های اصلی ساختمان که دارای مدارک کاردانی در رشته‌های اصلی یا رشته مقطع کارشناسی است، فقط در پایه سه بدون امکان ارتقا با شماره مرتبط امکان پذیر است”.
این دانشجو تصریح کرد: “این موضوعی است که دانشجویان به آن اعتراض دارند و قرار است فردا نیز این تجمع اعتراضی در برابر وزارت علوم با حضور تعداد بیشتری از دانشجویان برگزار شود”.

تجمع کارگران رنگین‌نخ سمنان مقابل استانداری؛ اموالی برای توقیف نیست

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶، صبح امروز حدود چهل نفر از کارگران کارخانه رنگین نخ سمنان مقابل استانداری تجمع کردند.

این کارگران می‌گویند: “کارگران شاغل و بازنشسته رنگین نخ، مقدار زیادی مطالبات پرداخت نشده؛ دارند که مربوط به دستمزد معوق، مزایا و سنوات خدمت است.

به گفته آنها، کارفرمای این کارخانه که در حال حاضر تعطیل و به خاطر بدهی به نهادهای مختلف پلمپ شده، بخش زیادی از معوقات کارگران را نپرداخته است. به‌طوری‌که هر کارگر در حال حاضر چند میلیون طلب وصول نشده دارد.

کارگران می‌گویند: “تعدادی از ما به اداره کار شکایت کردیم. فقط اندکی توانستیم بخشی از مطالبات خود را بگیریم. باقی مطالبات پرداخت نشده باقی مانده است”.

 معترضان می‌گویند: از مسئولان بالادستی ازجمله استانداری می‌خواهیم که صدای ما کارگران رنگین نخ را بشنوند و برای پرداخت طلب ما چاره‌ای بیندیشند.

اسماعیل غنیان (مدیرکل اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی استان سمنان) با تایید مطالبات کارگران رنگین نخ گفت: “کارگران این کارخانه مدتهاست پیگیر مطالبات مزدی به حق خود هستند”.

او با بیان اینکه پیگیر مشکلات کارگران رنگین نخ و کارگرانش هستیم، افزود: “در خصوص پیگیری مشکلات کارگران رنگین نخ سمنان بارها با همراهی سایر مسئولان استان در کمیسیون‌های کارگری تشکیل جلسه داده‌ایم. هم‌اکنون نیز در حال پیگیری موضوع هستیم”.

او در ادامه گفت: “آنچه باعث شده این کارگران تا امروز نتوانند به حقوق قانونی خوشان برسند این‌است که اموال کارخانه توسط طلبکاران دیگر توقیف شده و کارگران چیزی برای توقیف نمی‌یابند”.

تجمع مالباختگان موسسه مالی و اعتباری آرمان مقابل مجلس شورای اسلامی

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷، صبح روز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه، جمعی از سپرده گذاران خوزستانی و چند استان دیگرِ موسسه آرمان روبروی مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زدند.

در این تجمع، معترضین نسبت به عدم تعیین تکلیف سپرده گذاران بالای ۱۰۰میلیون تومان موسسه مالی و اعتباری آرمان اعتراض نمودند.

یکی از این سپرده گذاران به خبرنگار ایلنا گفت: “۸ ماه است که بلاتکلیفیم. نه بانک مرکزی و نه موسسه ملل پاسخگوی ما نیستند”.

وی ادامه داد: “ما از سران سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه انتظار داریم که هر چه سریعتر مشکل ما را حل نمایند”.

در مقابل وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت؛ تجمع جمعی از دانش‌آموزان در اعتراض به “حذف آزمون مدارس سمپاد در مقطع ابتدایی”

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷، جمعی از دانش‌آموزان و والدین در اعتراض به حذف آزمون ورودی به پایه هفتم مدارس سمپاد مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

جمعی از دانش‌آموزان و والدین هم اکنون در اعتراض به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر “حذف آزمون های حذف آزمون ورودی به پایه هفتم مدارس سمپاد” و حذف تدریجی این مدارس دست به تجمع زدند. در میان تجمع کنندگان که حدود ۵۰-۶۰ نفر هستند، تعدادی از دانش آموزان نیز حضور دارند و دست‌نوشته هایی را با عنوان “نگران سمپاد هستم” و “سمپاد نقطه تحقق عدالت های اجتماعی”به نشانه اعتراض در دست دارند.

در تماسی که با روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش داشتیم، ضمن تایید برگزاری این تجمع گفت: “قبل از این تجمع اعلام آمادگی کرده بودیم که در صورت اعتراض به این مصوبه، آماده شنیدن صحبت های مخالفان هستیم. در همین رابطه در صورت نیاز حتما توضیحات لازم برای اقناع والدین ارائه خواهد شد”.

تجمع کارگران کیان تایر مقابل وزارت صنعت‌، معدن و تجارت/خلف وعده در پرداخت وام ۴۴ میلیاردی

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷، بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران کارخانه کیان‌تایر از ساعت هشت صبح امروز مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت، تجمع کرده‌اند.

به گفته کارگران معترض که در تجمع امروز حضور دارند، اعتراض آنها به پرداخت نشدن وام ۴۴ میلیارد تومانی برمی‌گردد که قرار است با پرداخت آن از سوی سیستم بانکیِ کشور، مشکلات کیان‌تایر برطرف شود.

از قرار معلوم، نامه‌ای در رابطه با پرداخت این وام از سوی وزیر صنعت به اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهوری) نوشته شده‌ است تا با دستور جهانگیری به کارگروه ویژه‌ای که در این رابطه تشکیل شده، یک بانک عامل برای پرداخت وام پیدا شود.

یک نفر از کارگران هم می‌گوید: “به علت بدهی‌هایی که کیان تایر به سیستم بانکی دارد تاکنون هیچ بانکی حاضر به همکاری با آن نشده است. با پرداخت این وام، کارخانه می‌تواند پول گاز خود را به صورت کامل پرداخت کند. هم‌اکنون فشار گاز کیان‌تایر به علت بدهی‌ای که به اداره گاز دارد، کاهش یافته است”.

کارگر معترض دیگری درباره دلایل برگزاری تجمع امروز کیان‌تایری‌ها می‌گوید: “مطالبات مزدی دی ماه سال جاری و ۴ ماه اضافه کار و بن انگیزشی ما پرداخت نشده است”.

حدود ۴۰۰ کارگر بازنشسته کارخانه کیان‌تایر هم منتظر پرداخت سنوات بازنشستگی خود هستند. مدیران کیان تایر، به آنها نیز همانند کارگران وعده داده‌اند که با پرداخت این وام، سنوات آنها پرداخت شود.

کارگران خریدار «سپیدار ۲ و ۳» مقابل شهرداری تهران تجمع کردند

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸، جمعی از کارگران شرکت واحد شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، امروز صبح در اعتراض به تحویل نگرفتن مسکن تعاونی خود (پروژه‌های سپیدار ۲ و ۳) مقابل ساختمان شهرداری تهران تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان که از اعضای تعاونی مسکن کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بودند، گفتند: “پروژه‌های مسکونی سپیدار ۲ و ۳ باید سال ۹۱ تحویل داده می‌شد اما ۵ سال از موعد تحویل گذشته و همچنان خانه‌ها نیمه‌کاره‌اند. آنها می‌پرسند: پس تکلیف وعده‌هایی که داده‌اند، چه می‌شود؟”

معترضان افزودند: “از آنجا که مدیر پروژه را شهردار تهران تعیین می‌کند، برای دومین روز متوالی مقابل ساختمانی شهرداری جمع شده‌ایم تا شهرداری تهران در این رابطه خود را ملزم به پاسخگویی بداند. پیش از این نیز بارها مقابل شورای شهر تهران، تجمع برگزار کردیم”.

یکی از حاضران در تجمع گفت: “در شرایطی که همه ما کارگر و کم درآمد هستیم و این آپارتمان‌ها را به امید خلاصی از اجاره خانه و به امید صاحبخانه شدن خریداری کرده‌ایم، درخواست داریم مسئولان هرچه سریع‌تر به اوضاع رسیدگی کنند”.

کارگران شبکه آبیاری «سد سیازاخ» معوقات خود را دریافت نکرده‌اند

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸، حدود شصت کارگر پیمانکاری مجری طرح انتقال آب و شبکه آبیاری «سد سیازاخ» دیواندره استان کردستان حدود ۹ماه است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با تایید معوقات مزدی کارگران می‌گوید: “به زودی معوقات را پرداخت می‌کنیم”.

به گزارش ایلنا، کارگران پیمانکاری طرح انتقال آب و شبکه آبیاری «سد سیازاخ » دیواندره استان کردستان از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. این کارگران روز گذشته (سه‌شنبه ۱۷ بهمن ماه) برای پیگیری مطالبات مزدی خود مقابل ساختمان استانداری کردستان تجمع کردند.

تعداد کارگران شاغل در این پروژه راهسازی که در استخدام «شرکت کران دریا» هستند، حدود ۶۰ نفر می‌شود. آنها نگران افزایش مطالبات معوقه خود هستند.

انور علی‌خانی، یکی از کارگران پیمانکاری مجری طرح انتقال آب و شبکه آبیاری سد سیازاخ است که درباره شرایط کاری خود می‌گوید: “۹ ماه است حقوقی از سوی شرکت به ما پرداخت نشده و وضعیت عدم پرداخت حقوق باعث نگرانی کارگران شده است”.

او ادامه می‌دهد: “باوجود اینکه چندین بار از امور آب منطقه‌ای و کارفرمای شرکت درخواست کردیم تا حقوق معوقه ما را پرداخت کنند، به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم”.

محمدمراد دل‌افگار، یکی دیگر از کارگران این شبکه آبرسانی در منطقه دیواندره، با اشاره به شرایط سخت و طاقت‌فرسای کاری در طرح انتقال آب سد سیازاخ گفت: “من و تعدادی دیگر از همکارانم با تراکتور در سرمای سوزان دیواندره ماه‌هاست که بدون دستمزد کار می‌کنیم. آیا سزاست با چند سر عائله اینگونه مزدمان را بدهند؟”

این کارگر گفت، ماه‌هاست که همان حداقل دستمزدمان را پرداخت نمی‌کنند و این موضوع باعث شده آب و برق خانه‌مان قطع شود. در حال حاضر خانه‌هایمان را با چوب و بخاری‌های نفتی گرم می‌کنیم.

به زودی همه مطالبات کارگران شبکه آبیاری سد سیازاخ پرداخت می شود

اقبال شاه‌نظری (مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان) در خصوص معوقات حقوق کارگران گفته است: پیمانکار اعتبار لازم را برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران نداشته اما در حال حاضر منابع مالی برای پرداخت حقوق کارگران تأمین شده وبه زودی ۴ ماه از مطالبات معوقه کارگران را پرداخت می‌کنیم.

او با بیان اینکه کارگران نگران مابقی معوقات خود نباشند، اظهار داشته: مابقی طلب کارگران شبکه آبیاری سد سیازاخ که حدود ۴ ماه دیگر می‌شود، تا پایان بهمن ماه یک‌جا پرداخت می‌شود.

تجمع کارگران آرمان شفق وارد روز چهارم شد/کارفرما:به زودی مطالبات پرداخت می‌شود

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۹، بیش از ۱۰۰ کارگر کارخانه «فولاد شفق» در تاکستان، روز پنجشنبه (۱۹ بهمن ماه) برای چهارمین روز اعتصاب کردند.

تجمع‌کنندگان به خبرنگار ایلنا گفتند: “از یک هفته پیش تاکنون ۴ مرتبه دست به تجمع زده‌ایم و تا زمان پرداخت مطالباتمان هم به تجمع ادامه خواهیم داد”.

یکی از کارگران «فولاد شفق» گفت: “از آبان ماه تاکنون مزدی به ما پرداخت نشده و بیمه ما دچار مشکلاتی است. در عین حال معوقات مزدی مربوط به کارفرمای سابق‌مان را هم دریافت نکرده‌ایم”.

تجمع‌کنندگان گفتند: “تقریبا از مرداد ماه سال جاری مدیریت این واحد صنعتی به یک شرکت پیمانکاری (برای مدت یکسال) واگذار شده است. جدا از معوقات مزدی کارگران شاغل، تعداد زیادی از همکارانمان که با سوابق کاری بالا همزمان با ورود کارفرمای جدید تعدیل شده‌اند، هنوز مطالبات خود را به صورت کامل دریافت نکرده‌اند”.

به گفته این کارگران؛ در تجمعاتی که کارگران فولاد شفق در ماه‌های قبل داشته‌اند، مسئولان وعده دادند که به زودی مطالبات مزدی پرداخت خواهد شد، اما آنها همچنان چشم انتظار تحقق وعده مسئولان و کارفرمای خود هستند تا در پایان سال بتوانند از شرمندگی خانواده خود درآیند.

کارگران فولاد شفق با اشاره به پایان سال و زمان پرداخت عیدی و سنوات پایان سال گفتند: “همانطور که ماه‌هاست مزدی به ما داده نشده، گویا خبری از عیدی نیز نیست و کارفرمای جدید قصد دارد با وعده‌ سال را به پایان ببرد و با فرارسیدن تعطیلات؛ رسیدگی به مشکل ما را همچنان مسکوت بگذارد”.

مطالبات کارگران به زودی پرداخت می‌شود

اما «کرمی» عضو هیئت مدیره شرکت آرمان شفق تاکستان با تکذیب خبر اعتراض کارگران این واحد تولیدی گفت: “تجمع اعتراضی در کار نبوده و کارگران با جمع شدن در کارخانه منتظر دیدار من بودند”.

او با بیان اینکه کارگران این کارخانه در آستانه سال نو به دنبال مطالبات به حق خود هستند، افزود: “در حال حاضر دوماه مطالبات مزدی کارگران پرداخت نشده که به زودی پرداخت می‌شود ایلنا /دانشجو 20 بهمن