بازداشت عادل سیمری و مجید باوی از فعالان مدنی عرب خوزستان

خبرگزاری هرانا – در ادامه احضار و بازداشت فعالان عرب در مناطق مختلف، روز یکشنبه اول اردیبهشت ماه، عادل سیمری و مجید باوی در شهر اهواز بازداشت شدند.

بنا به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، چند مامور لباس شخصی مجهز به بیسیم و سلاح، بامداد یکشنبه با مراجعه به محل کار آقای سیمری، اقدام به ارعاب حاضران و تفتیش آن محل می‌کنند، که پس از مقاومت آقای سیمری و یکی از کارکنان، ماموران اقدام به ضرب و شتم آنان و بازداشت آقای سیمری و انتقال وی می‌کنند.

براساس گزارش‌ها، تعدادی از ماموران نیز، همزمان به منزل عادل سیمری مراجعه کرده و ضمن تفتیش محل سکونت وی، اقدام به ضبط برخی وسایل از جمله کامپیو‌تر، دوربین، آلبوم‌های خانوادگی می‌کنند. ماموران امنیتی همچنین به خانواده آقای سیمری اهانت کرده و آنان را تهدید نموده‌اند که در صورت اطلاع رسانی، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

گزارش مذکور می‌افزاید؛ بعد از ظهر روز یکشنبه اول اردیبهشت ماه نیز، مجید باوی، دیگر فعال عرب خوزستان، در شهر اهواز بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.

هنوز از علت اصلی بازداشت، محل نگهداری و وضعیت این دو فعال مدنی گزارشی ارسال نشده است.

این دو فعال عرب، از معترضین به صدور و احتمال اجرای حکم اعدام پنج زندانی عرب اهل خلفیه (رامشیر) به نامهای جابر آلبوشوکه، مختار آلبوشوکه، هادی راشدی، هاشم شعبانی‌نژاد و محمدعلی عموری‌نژاد بودند.

طی ماههای اخیر، تعداد زیادی از فعالان مدنی عرب، در شهرهای مختلف خوزستان احضار و بازداشت و تعدادی از آنان نیز به احکام سنگین حبس و تبعید و اعدام محکوم شده‌اند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در گزارش‌های اخیر خود به فشارهای وارده به اقلیت عرب و احکام قضایی صادره در مورد آنان، اشاره کرده است.