گزارشی از وضعیت وخیم چهار زندانی سیاسی کُرد در زندان میناب

kurdane.com

کوردانه:بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی وضعیت زندانیان گمنام و کم‌تر شناخته شده در زندان های جمهوری اسلامی، گاه ناگوارتر از زندانیان مشهور و شناخته شده‌تر است. در این میان زندانیان سیاسی کُرد در تبعید، تحت شدیدترین فشارهای غیر مسوولانه زندان‌ها قرار دارند. زندانیان سیاسی کُرد همواره از درمان محروم هستند، و با هر اعتراضی نسبت به شرایط غیر انسانی خود، با انتقال به بند قرنطینه و شکنجه‌های غیر انسانی مواجه می‌شوند. این رفتارهای غیر انسانی و ضد بشری در چند سال اخیر شدت بیشتری به خود گرفته است.
بنابه گزارش کمپین دفاع دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، چهار زندانی سیاسی کرد که به سالهای طولانی و تبعید به زندان میناب منتقل شده‌اند، در وضعیت وخیم جسمی قرار دارند و تا‌کنون هم تحت درمان قرار گرفته نشده‌اند و در میان زندانیان عادی و خطرناک نگهداری می‌شوند.
کمال شریفی وبلاگ‌نویس و زندانی سیاسی کُرد که در سال ۲۰۰٨، به 30 سال زندان و تبعید به زندان میناب واقع در جنوب ایران محکوم شده بود، در وضعیت وخیم جسمی به‌سر می‌برد؛ طوری که پاهایش مداوم درد می‌کند و قادر به ورزش کردن نیست. گفتنی است 2 سال است که قول داده‌اند تحت مداوا قرار گیرد اما هنوز از درمان این زندانی وبلاگ‌نویس خبری نیست.
علی مرادی یکی دیگر از زندانیان سیاسی کُرد است که در اواخر بهمن‌ماه سال ۱۳۸۲، در روستای کانی‌دینار از توابع مریوان استان کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت به ۳۰ سال حبس و تبعید به زندان میناب محکوم شد.
علی مرادی هم‌اکنون ناراحتی قلبی دارد و پزشکان معالج به او گفته‌اند که باید در بیمارستانی مجهز بستری و عمل شود. هر چند حدود 6 سال پیش نیز به دلیل داشتن ناراحتی قلبی و عروق، از زندان میناب به یکی از بیمارستان‌های شیراز منتقل شد و در آن‌جا تحت جراحی قلب قرار گرفت؛ اما متاسفانه بیماری قلبی وی تشدید شده است. بنابه این گزارش “علی مرادی اکنون شدیدا نیاز به عمل جراحی در بیرون از زندان دارد، ولی مسوولین زندان و مسوولین قضایی و همچنین مسوولین اطلاعات از انتقال او به بیرون از زندان جهت مداوا جلوگیری می‌کنند.”
محمد حسین رضایی، زندانی کُرد دیگر محبوس در این زندان، به دلیل عفونت شدید در بدنش، همواره از درد به خود می‌پیچید. این فعال سیاسی کُرد 3 سال پیش در هنگام دستگیری توسط ماموران سپاه پاسدارن، مورد هدف گلوله قرار گرفت و به‌شدت زخمی شد که بعد از این حادثه هیچ‌گاه به‌طور اساسی مورد درمان قرار نگرفت. وی اکنون نیز که به 45 سال زندان و تبعید به زندان میناب محکوم شده است، همواره از طرف مسوولین این زندان مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و همچنین به وی اعلام کرده‌اند که باید با هزینه خود درمان شود.
افشین سهراب‌زاده، این زندانی سیاسی کُرد هم‌اکنون در زندان میناب در وضعیت حاد جسمی به‌سر می‌برد و احتیاج به مداوای فوری دارد. اما به این زندانی گفته شده که بودجه بستری کردن و انجام عمل جراحی وی را ندارند و او باید به‌طور شخصی هزینه درمان خود را پرداخت کند. آنها روزانه با تزریق ۳ آمپول قوی تسکین‌دهنده که فقط باعث کاهش درد وی می‌شد اکتفا کردند. افشین سهراب‌زاده 23 ساله، به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت، در شعبه 2 دادگاه انقلاب اسلامی شهر سنندج به قضاوت مصطفی طیاری، به 25 سال زندان و تبعید به میناب محکوم شد.
گفتنی است که این چهار زندانی در بند عمومی یا همان بند جدید همراه با مجرمان جرایم خطرناک در کنار زندانیان شرور، قاچاقچی، قاتل و معتاد نگهداری می‌شوند.