“گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

1262312624گیسو: هفته‌سوم اردیبهشت‌ماه ١٣٩٢
آژانس کُردپا: به منظور پوشش هرچه مطلوب‌تر اخبار مرتبط با حوزه‌ی زنان، آژانس خبررسانی کُردپا به صورت هفتگی گزارشی خبری تحت عنوان “گیسو” را منتشر می‌کند.

هدف اصلی از انتشار این گزارش ویژه‌ی زنان، فوکوس دقیق‌تر بر تمامی موارد نقض حقوق زنان و همچنین تمامی فعالیت‌هایی که از سوی خود زنان و یا دیگر سازمان‌های مرتبط با آنان صورت می‌گیرد.

به دلیل گستردگی و پر اهمیت بودن این موضوع و همچنین عدم امکان در پوشش این مهم، گیسو به صورت مشخص به مسائل مناطق کُردنشین ایران می‌پردازد، اما این بدان معنا نیست تا دیگر مناطق غیر کُردنشین ایران مورد توجه واقع نگردد و آژانس کُردپا در تلاش است تا در گزارش گیسو به مسائل آن‌ها نیز بپردازد.

گیسو علاوه بر تنظیم گزارش هفتگی، جهت مستندسازی آن و انعکاس نظرات فعالان حوزه‌ی زنان، گفتگوهایی را با آنها انجام و منتشر می‌کند.

در گزارش این هفته‌، وضعیت زندانیان زن کُرد در زندان‌های ایران، ادامە‌ی روند اقدام بە خودکشی دختران جوان در سراسر ایران، کشتە شدن یک زن بە دست شوهرش در استان فارس و وضعیت فعالین و زندانیان زن را در سطح ایران تشریح می‌نماییم.

کُردستان

وضعیت زندانیان زن کُرد در زندان‌های ایران

اخبار منتشر شدە حاکی از وضعیت نامناسب زندانیان زن کُرد در زندان‌های حکومت اسلامی ایران و بی‌توجهی مسئولین ذیربط نسبت به این مسئله می‌باشد.

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، وضعیت تندرستی زندانی سیاسی کُرد”مریم تقدسی” در زندان اوین تهران، نامناسب بوده. وی از نارسایی کلیە رنج می‌برد و مسئولین زندان از دادن مرخصی بە این زندانی کُرد جهت مداوا خوداری می‌نمایند.

فاطمە پرویزی, مریم تقدسی و زینەب جلالیان
“مریم تقدسی” اهل شهرستان نقده‌می‌باشد که‌در اردیبهشت ماه سال ١٣٨٩، به‌اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزسیون کُرد بازداشت و به‌٩ سال زندان محکوم شد.

مریم تقدسی چند ماه پیش نیز بە علت وضعیت اسفناک زندان اوین و بخصوص بند زنان این زندان از لحاظ بهداشتی و نیز بی‌توجهی مسئولین زندان نسبت بە نارسایی کلیە خود دست بە اعتصاب غذا زدە بود.

از دیگر سو، “زینب جلالیان” کە بیش از یک ماه است از نارحتی چشم رنج می‌برد از سوی مسئولین زندان از هرگونە دریافت خدمات درمانی محروم شدەاست. آن‌ها همچنین مانع از اعزام این زندانی سیاسی کُرد بە خارج از زندان جهت معالجە شدەاند.

اما تاکنون پیگری‌های خانوادە‌ی جلالیان جهت اخذ مرخصی درمانی برای وی، بە بهانە وجود پزشک متخصص در زندان، نتیجەای نداشتە است.

“زینب جلالیان” زندانی سیاسی کُرد، در آذرماه سال ۱۳۸۸، به اتهام محاربه و همکاری با احزاب اپوزسیون کُرد مخالف حکومت اسلامی ایران به اعدام محکوم شد.

این حکم، در دیوان عالی کشور به حبس ابد تقلیل یافت.

از طرفی دیگر، “فاطمە پرویزی” دیگر زندانی سیاسی کُرد کە بە اتهام بی‌احترامی و توهین بە “سربازان گمنام امام زمان” بە ٦ ماه حبس تعزیزی محکوم شدە بود طی روزهای گذشتە و پس از اتمام دوران محکومیت خود از زندان آزاد شد.

فاطمە پرویزی در آذر‌ماه سال ١٣٩١، توسط نیروهای امنیتی کرج بازداشت شدە بود.

ایران

خودکشی ناموفق دو دختر در تبریز و تهران

بر اساس آمارها و گفتە‌های کارشناسان، پدیدە خودکشی سالانە جان ٤ الی ٥ هزار شهروند ایرانی را می‌گیرد، اما آمار “اقدام بە خودکشی” ١٠ برابر آمار “خودکشی‌ها” اعلام شدە است .طی روزهای گذشتە نیز دو مورد اقدام بە خودکشی ناموفق در شهرهای تهران و تبریز روی دادە است.

بر پایە‌ی گزارشات منتسر شدە، روز سەشنبە یازدهم اردیبهشت‌ماه، یک دختر دانشجوی اهل قزوین اقدام بە خودکشی نمودە است و تاکنون در کما بە سر می‌برد.

“نیلوفر هاشمی” جوان ٢٢ سالەای است کە اهل قزوین و دانشجوی رشتە فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز می‌باشد کە در نیمە‌های شب از طبقە‌ی بالای خوابگاه خصوصی خود را پرت کردە و تاکنون در کما بە سر می‌برد.

از دیگر سو، روز یکشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه یک دختر ١٧ ساله در خیابان حافظ تهران با پایین انداختن خود از پل عابر پیاده به خیابان اقدام به خودکشی نمودە بود.

این دختر که با روپوش مدرسه خود را از پل به پایین پرت کردە بود، دچار آسیب جدی نشده و آمبولانس با ٢٠ دقیقه تأخیر، دختر را به مراکز درمانی منتقل نمود.

به لحاظ روانشناسی یکی از معضلات روبه رشد نوجوانان و جوانان در جامعه‌ی امروزی ایران خودکشی می‌باشد که از عمده‌ترین دلایل آن می‌توان به گرانی و شرایط نامساعد خانواده‌ها به لحاظ اقتصادی، اضطراب و افسردگی، ناامیدی ،اعتیاد، بیکاری، ناهنجاری‌های خانوادگی در اثر طلاق، بحران عاطفی، سخت‌گیری بیش حد خانواده‌ها به دخترانشان و فرهنگ مردسالاری اشاره کرد.

زنی در استان فارس قربانی قتل ناموسی شد

بر پایە‌ی گزارشات انتشار یافتە، طی روزهای گذشتە مرد شکاکی در شیراز پس از آن‌کە از زنش مشکوک می‌شود بر روی وی بنزین ریختە و ایشان را به آتش می‌کشاند.

“ناهید” زن جوانی است کە توسط همسر خود “حسن” بە آتش کشیدە شدە و جانش را از دست دادە است.

چند روز پس از انجام قتل، شوهر نامبردە بازداشت و بە قتل وی اعتراف می‌نماید.

قاتل، نازایی ناهید و ارتباط مشکوک را از دلالیل قتل وی بیان نمودە است.

قتل ناموسی به قتلی گفته‌می‌شود که به بهانه دفاع از “شرف و ناموس” روی دهد. طبق ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی «هرگاه مرد همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد می‌تواند در همان حال آنان را به قتل برساند و در صورتی که زن مکره (مجبور) باشد فقط می‌تواند مرد را به قتل برساند».

این ماده قانونی از دید بسیاری از حقوقدانان، مجوزی است برای قتل‌های ناموسی. هرچند که طبق این قانون تنها شوهر اجازه کشتن زن “زناکار” را دارد اما در بسیاری از قتل‌هایی که توسط برادر، پدر، عمو و پسرعمو نیز انجام می‌شود با تکیه بر همین قانون، مرتکبان به قتل از قصاص معاف می‌شوند.

وضعیت فعالین و زنان زندانی طی هفتە گذشتە

با نزدیک شدن بە زمان برگزاری انتخابات یازدهمین دورە ریاست جمهوری و امنیتی‌تر شدن فضای حاکم بر ایران، بازداشت زنان نیز بە مانند دیگر اقشار جامعە رو بە فزونی گذاشتە و طی هفتەی گذشتە شاهد بازداشت یکی دیگر از شهروندان بهایی در گرگان بودەایم. از طرفی دیگر طی هفتە‌ی گذشتە ٤ تن از فعالین زن با قید وثیقە آزاد شدەاند .

بر پایە‌ی گزارشات انتشار یافتە، “دینا کریمی” کە در روز دوشنبە ٣٠ بهمن‌ماه بە همراه ٤ شهروند دیگر در شهر تهران بازداشت شدە بود، پس از گذشت نزدیک بە ٣ ماه بازداشت روز یکشنبە ١١ اردیبهشت‌ماه، با تدودیع وثیقە ١٠٠ میلیون تومانی و قرار کفالت آزاد شد.

همچنین برای “اکرم السادات” سنجری کە وی نیز ٣٠ بهمن‌ماه بازداشت شدە بود قرار بود با سپردن وثیقە‌ی ١٠٠ میلیون تومانی از زندان آزاد شود کە خانوادە‌ی وی تاکنون موفق بە تودیع وثیقە نشدەاند.

از دیگر سو، روز سەشنبە ١٠ اردیبهشت‌ماه، ٣ تن از زنان بهایی زندان مرکزی سمنان با تودیع وثیقە و پرداخت مابه‌التفاوت از زندان آزاد شدند.

ژینوس نورانی و ندا مجیدی
بر پایە‌ی اخبار منتشر شدە، “ژینوس نورانی” پس از سپری کردن دوران محکومیت خود از زندان مرکزی سمنان آزاد گردید. این شهروند بهایی طبق حکم دادگاه بدوی و تأیید حکم در دادگاه تجدید نظر بە یک سال حبس تعزیری محکوم گردیدە بود.

وی در روز یک‌شنبە ٧ خرداد‌ماه، جهت گزراندن دوران محکومیت بە زندان مرکزی سمنان منتقل شدە بود.

در همان روز، حکم حبس ٦ ماه “ندا مجیدی” نیز پس از آن کە از سوی دادگاه تجدید نظر تأیید و بە اجرا در آمدە بود، بە دلیل شرایط نامناسب نوزادش و با پرداخت مابەالتفاوت یک ماهە و پس از گذراندن ٥ ماه از دوران محکومیت آزاد شد.

وی همچنین از سوی دادگاه تجدید نظر بە پرداخت ٤ میلیون تومان جریمە نقدی محکوم شدە بود و پس از بازداشت، بە همراه نوزاد شیرخوارش “سورنا” بە زندان مرکزی سمنان منتقل گردید.

از دیگر سو، شهرە اعظمی دیگر شهروند بهایی زندان مرزی سمنان، با قرار آزادی مشروط حدود ٥٠ روز زوتر از تاریخ آزادی خود از بند زنان زندان مرکزی زنان آزاد شد.

وی کە بە اتهام “عضویت در جامعە بهایی” از سوی دادگاه بدوی بە ٥ سال حبس تعزیزی محکوم شدە بود کە این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر بە ٨ ماه حبس تعزیری تقلیل یافتە بود.

همچنین یکی دیگر از زنان زندانی پس از گذشت نزدیک بە ٣ ماه هنوز در سلول انفرادی بە سر می‌برد.

بر پایە‌ی گزارشات منتشر شدە، “فاطمە مثنی” کە در بامداد دوشنبە ١٠ بهمن‌ماه، از سوی مأمورین اطلاعات بازداشت شدە بود بعد از نزدیک بە ٣ ماه هنوز در سلول‌انفرادی نگهداری می‌شود.

وی متولد ١٣٤٧ می‌باشد و بە اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق ایران بازداشت شدە است.

منابع:

آژانس خبررسانی کُردپا
خبرگزاری حقوق بشر ایران _ هرانا
وب‌سایت اهراب نیوز
وب‌سایت خویندکار