توهین مسئول دولتی به ملت عرب، اعتراض صدها تن را درپی داشت+سند

17آژانس کُردپا: اعتراض و اعتصاب شهروندان عرب طی روزهای اخیر ابعاد تازه‌تری به خود گرفته و در تازه‌ترین مورد، ده‌ها شهروند ساکن دشت “حویزه” دست به اعتصاب عمومی زدند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، فعالیت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی نفت و گاز ایران در شهرستان حویزه درپی اعتراض ٧٠٠ تن از کارگران و مردم بخش نیسان برای ساعت‌ها متوقف و تعطیل گردید.

اعتصاب عمومی روز گذشته در نزدیکی روستای “زهیریه” و در مسیر منتهی به شرکت جهان پارس و CNPCI برپا شده بود.

فعالان حقوق‌بشر عرب در اوایل مهرماه امسال نیز نسبت به اخراج گروهی ٧٠ کارگر و مهندس عرب‌زبان منطقه از شرکت نفتی آزادگان جنوبی به شدت ابراز نگرانی جدی کردند.

مردم منطقه دشت حویزه به اهانت یکی از مسئولان رده بالای پروژه نفتی آزادگان شمالی معترض هستند و خواستار غذرخواهی رسمی شرکت “جهان پارس” از ملت عرب شدند.

منابع محلی گزارش دادند که سرپرست خط لوله صادراتی پروژه نفتی آزادگان شمالی با نگارش نامه‌ای به مقامات حکومتی، کشاورزان عرب منطقه را “مانع توسعه” پروژه‌ی نفتی دانسته و اعراب را “عشیره‌ای” و دارای فرهنگی “عقب‌افتاده” توصیف کرده بود.

طرح مذکور با مساحت ٤٦٠ کیلومترمربع، زمین‌های کشاورزی صدها کشاورز عرب را مصادر کرده و آنها را آواره ساخته است.

ابوالحسن عطایی در نامه توهین آمیزش ارائه کرده، با نام بردن از سه خانواده کشاورز عرب بنام‌های حیدری، بوعذار و سلیمانی که در برابر حفاری‌های شرکت نفت در زمین‌هایشان اعتراض کرده و کار عملیاتی حفاری را متوقف ساخته بودند، بشدت اعتراض کرده و خواهان برخورد شدیدتر با این کشاورزان شده است.

در بخش دیگری از این نامه وی ناراحتی و نارضایتی شدیدش از وجود کارگران و کارمندان عرب در این پروژه را اظهار کرده و مقابله شدیدتری با آنچه وی “قومی‌گری” خوانده، را از مسئولان خواسته است.

چندی قبل نیز عرب‌های اهواز به هر آنچه “سیاست‌های دوگانه دولت مرکزی” در انتقال آب رودخانه‌ی کارون عنوان شد، دست به اعتراض گروهی زدند که بازداشت چندین جوان را درگی داشت.

پروژه نفتی آزادگان شمالی با حفر بیش از صد چاه نفت در تالاب العظیم این تالاب مهم را بشکل کامل خشکانده و نقش بسزایی در براه افتادن طوفان‌های شن داشته است.

درپی انتشار این سخنان اهانت آمیز این مسئول پروژه نفتی آزادگان، کارگران عرب علیه اهانت‌های صورت گرفته اعتراض کرده و خواستار مقابله با “گستاخی‌های این مسئول مهاجر و غیربومی” شده‌اند.

نامه اهانت آميز ضميمه گزارش است.
19

20

21

22

23