وضعیت حقوق بشر در ایران در اسفندماه ۹۳

2c6d31eb90c855ae00c5e5488a2ab92fffc6c806_1427351365وضعیت حقوق بشر در ایران در اسفندماه ۹۳در این گزارش آمده:

در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ نیز نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران همچنان مانند گذشته ادامه داشت، اولین روزهای ماه با اعدام ۲۱ زندانی در شهرهای شیراز، بم و بندرعباس آغاز گردید تا نشانه ای شود از آغاز نامبارک این ماه برای جامعه حقوق بشری ایران. از برجسته ترین موارد اعدام در این ماه باید به اعدام ۴ زندانی در اراک، اعدام سه متهم به قتل در زندان مرکزی رشت، اعدام دو نفر در کرماشان در ملاءعام و اعدام یک زن و هفت مرد اشاره کرد که اغلب این اعدام ها مخفیانه و بدون پوشش رسانه های دولتی انجام شد.

از دیگر موارد پرتوجه و حایز اهمیت می توان گزارشات اعدام ۱۰ زندانی دیگر در شیراز، اعدام شش زندانی سنی مذهب در زندان رجایی شهر کرج و اعدام ۱۵ زندانی در زندان قزلحصار کرج را نام برد.

جا دارد در حاشیه گزارشات اعدام، به جو متشنج در زندان رجایی شهر و تجمع خانواده اعدامیها در مقابل زندان نیز اشاره شود که بر حسب گزارش، درپی انتقال حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و سیدهادی حسینی از سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به سلول انفرادی، درب تمام سالن‌ها بسته شد و ماموران گارد در راهروی مرکزی زندان مستقر شدند.

از دیگر گزارشات می توان به بازداشت گرداننده صفحه کمپین زبان مادری، بازداشت آیدین ذاکری در مشگین شهر و بی خبری از وضعیت علی رضایی، فعال مدنی اشاره کرد.

همچنین طی بازی تیم فوتبال فولاد خوزستان و الهلال عربستان در روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ماه نیروی انتظامی اقدام به بازداشت گروهی صد‌ها تن از تماشاگران عرب کرد.

درزمینهٔ حقوق کودکان نیز در اسفندماه ۹۳ گزارشاتی منتشر گردید که برجسته‌ترین آن‌ها نیز عبارت بود از مرگ دانش‌آموز مصدوم شده در انفجار مین و مسمومیت ۱۳ دانش آموز سنقری بر اثر نوشیدن شیر آلوده برای دومین‌ بار طی یک‌ماه گذشته است.

اعتراض دانش‌آموزان شین‌آباد به عدم پرداخت دیه و مستمری، وکیل دانش‌آموزان شین آبادی گفت: ‌۱۲ نفر از دانش‌آموزان شین آبادی امروز در اعتراض به مشکلاتشان در وزارت آموزش‌وپرورش حضور یافتند همچنین ۱۸ نفر از این دانش‌آموزان هنوز دیه کامل را دریافت نکرده‌اند.

درزمینهٔ حقوق اولیه زنان ایرانی همچنان شاهد نقض متعدد حقوق ایشان هستیم در این ماه نیز هجمه‌های بسیاری به بانوان ایرانی شد که به پراهمیت‌ترین آن‌ها در رسانه ها، زندان زنان؛ سوله‌هایی مملو از زندانی، طرح موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌های فوتبال در شورای امنیت ملی و بازداشت و احضار شش فعال حقوق زنان در تهران و شرق کردستان و احضار یکی از خوانندگان زن توسط قوه قضاییه تعدادی از خبرهای منعکس شده است.

یوسف طباطبایی‌نژاد٬ نماینده رهبری گفت دانشگاه‌های ایران باید سه روز زنانه و سه روز مردانه شود.وی این پیشنهاد را برای حل مسئله اختلاط دختر و پسر در دانشگاه‌ها به زعم خود ارائه کرده و افزوده در حال حاضر دانشگاه‌های زیادی وجود دارد و می‌توان دانشگاه‌ها را سه روز زنانه و سه روز مردانه کرد.

رویدادها و اخبار کارگری در آذر ماه، بسان ماه‌های گذشته پرشمار بود که به صورت اجمالی به تعدادی از آنان می‌پردایم؛ اعتراض کارگران معدن کوشک بافق به اخراج ۱۶ نفر از همکارانشان، بیکاری ۱۰۰ هزار کارگر در صنعت نساجی طی ده سال گذشته و بیکاری ۷۰ درصد کارگران ساختمانی خراسان رضوی.

جمیل محمدی، عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، از سوی قاضی صلواتی به سه سال و نیم حبس محکوم شد. این فعال کارگری که از هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران بوده است، به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی به ۴۲ ماه حبس محکوم شده است.

در پی تعویق پنج ماه حقوق ۸۲۰ کارگر دو کارخانه «کنتور سازی ایران» و «صنایع کم مصرف ایرانیانّ» در قزوین، که تحت مدیریت یک کارفرما فعالیت دارند، صبح روز سه شنبه ۱۲ اسفند کارگران این دو واحد صنعتی دست از کار کشیدند و در سالن غذا خوری تجمع کردند.

در حوزه اصناف و حقوق صنفی هم این ماه خالی از حوادث نبود، چنانکه هزاران معلم در پنج شهر ایران تجمع کردند، هزاران معلم حداقل در پنج شهر ایران در اعتراض به آنچه دستمزدهای ناعادلانه و اعمال تبعیض میان خود و دیگر کارکنان دولت می‌خواندند تجمع کردند.

تجمع پرستاران مقابل مجلس در اعتراض به تبعیض، در آستانه روز پرستار نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از پرستاران از نقاط مختلف کشور اعتراض صنفی خود را به مقابل ساختمان مجلس آوردند.

یک شهروند ۳۴ ساله خرمشهری به نام یونس در اعتراض به جمع کردن دکه میوه فروشی اش و در اعتراض به وضعیت معیشتی اش، مقابل شهرداری خرمشهر خود را آتش زد.

درزمینهٔ ی بهداشت و محیط‌زیست در این ماه نیز گزارشاتی منتشر شد که غالب آن‌ها با موضوع آلودگی هوا و محیط‌ زیست بود، مرگ یک کودک دوساله براثر آلودگی هوا در اهواز، نابودی بیش از ۹۵‌درصد ذخیره جانوری ایران، ۳۰ میلیون ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا و افزایش ۵۰۰ درصدی سرطان در استان خوزستان بازتاب داده شد.