خشکی کامل رودخانه کرخه در اقلیم احواز

timthumb (2)فاجعه زیست محیطی در احواز، رودخانه کرخه در آستانه خشکی مطلق
پادماز- گزارش خبرگزاریهای محلی از احواز حاکیست که رودخانه کرخه در آستانه خشکی مطلق است. در همین خصوص کاظم حمادی عضو هیئت علمی کنفرانس کارون درگفتکوبا خبرگزاریهای داخلی در احواز اظهار داشت با توجه به اینکه در یک دوره خشکسالی هستیم و استان‌های بالا دست از رودخانه‌ها برداشت آب دارند، آورد آب برخی از رودخانه‌های احوازکاهش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت رودخانه کرخه بحرانی است، افزود: از ابتدای سال آبی تاکنون ۶۸۰ میلیون متر مکعب آورد آب سدکرخه در اقلیم احواز بوده است که نسبت به میزان نرمال ۸۰ درصد کاهش داشته است.
عضو دبیرخانه علمی رودخانه کارون عنوان کرد: به دلیل خشک سالی، برداشت آب از بالا دست و کاهش شدید آب رودخانه کرخه کشت تابستانه در این حوزه منع شده است.
وی درباره انتقال آب کارون بیان کرد: با برداشت آب از رودخانه‌ها به ویژه رودخانه کارون مشکلات و مسائل زیست محیطی و کشاورزی در احواز افزایش پیدا خواهد کرد.
حمادی افزود: یکی از مشکلاتی که برداشت آب از بالادست رودخانه‌ها به وجود آورده افزایش شوری آب رودخانه های کرخه وکارون است به طوری که در سال‌های اخیر بیش از ۳۰ درصد با افزایش شوری آب رودخانه‌ها مواجه بوده‌ایم.
عضو دبیرخانه علمی رودخانه کارون با بیان اینکه نسبت به برداشت آب استان‌های بالادست رودخانه کرخه مدیریتی وجود ندارد، گفت: در سال‌های اخیر هر استان بدون در نظر گرفتن استان‌های دیگر آب برداشت کرده است که کمترین آورد آب به رودخانه کرخه در احواز را در پی داشته است.
وی با اشاره به اینکه وضعیت رودخانه کرخه از رودخانه کارون بسیار بحرانی‌تر است، افزود: در سال‌های اخیر آب از نیروگاه کرخه خارج نمی‌شود و این نیروگاه اجازه ورود آب به مناطق عرب نشین را نمی دهد.
خشکی کامل رودخانه کرخه در مناطق عرب نشین در حالی صورت می گیرد که مسئولان کشاورزی اقلیم احواز اعلام کرده اند که سهمیه بندی آب رودخانه کرخه که توسط وزارت نیرو اخیرا صورت گرفته است فاجعه زیست محیطی بزرگی را در احواز بهمراه خواهد داشت.
ممنوعیت کشت تابستانه در زمینهای کشاورزی در مناطق عرب نشین در حالی صورت می گیرد که مسئولان اصفهانی با انتقال آب رودخانه های جاری در اقلیم احواز به بستر زاینده رود، به کشاورزان اصفهانی تضمین داده اند که در تابستان می توانند انواع غلات نیازمند آب فراوان را می توانند کشت کنند.
فعالان عرب احوازی سالهاست که نسبت به سیاستهای دولت مرکزی در خشکاندن اقلیم احواز و ویران سازی روستاها و خالی از سکنه کردن آنها هشدار داده و این سیاستهای دولت مرکزی ایران را پاکسازی نژادی نرم دانسته اند. فعالان عرب معتقدند که این سیاستهای دولت مرکزی بمنظور تسریع در کوچ اجباری عربها و مهاجرت دادن آنها از موطنشان به شهرهای دیگر ایران، صورت می گیرد.
کارشناسان معتقدند که تنها راهکار حل بحران محیط زیست در احواز برچیدن سدهای بنا شده است که باعث نابودی محیط زیست شده اند.
بخش اخبار- جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز