آغاز مرحله امنیتی و جنگی جدید در احواز، همزمان بازداشتهای اخیر

شاعری که بدلیل حمایت از سرکوب فرقه گرایان حوثی، توسط ج.ا.ا بازداشت شد

همزمان با نزدیک شدن سالیاد انتفاضه آوریل ۲۰۰۵ و درپی آغاز جنگ کشورهای عربی علیه همپیمانان فرقه گرای جمهوری اسلامی در یمن، نیروهای امنیتی و مسلح جمهوری اسلامی با حملات مسلحانه به منازل مردم عرب طی روزهای گذشته صدها تن از جوانان عرب را بازداشت کرده اند.
براساس آخرین گزارشهای رسیده از شهر احواز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شبانه با در دست داشتن سلاحهای گرم به منازل عدیدی در کوی الثوره (علوی) شهر احواز یورش برده و شمار عدیدی از جوانان عرب را بازداشت کردند. تاکنون تنها نام شماری از بازداشت شدگان بدست فعالان حقوق بشر احوازی رسیده و نام دیگر بازداشت شدگان نامعلوم است.

بازداشتهای کوی الثوره:
۱- محمود عبدعلی الساری
۲- باسم جاسم البترانی
۳- مصطفى شلتاق الحیدری
۴- ریاض فارس
۵- ع الهاشم
Mostafa-300x300
درهمین راستا نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی طی شبهای جمعه و یکشنبه سوم و پنجم آوریل جاری با حمله شبانه به منازل عدیدی در شهر حمیدیه شماری از جوانان عرب را بازداشت کردند. خشونت بکارگرفته شده در حملات نیروهای امنیتی باعث بوجود آمدن رعب و وحشت فراوانی نزد خانواده ها و کودکان شده و شهر حمیدیه در وضعیت نظامی شدیدی بسر برده است. نام بازداشت شدگان شهر حمیدیه بشرح آتی است:
۱- حاتم اجلاو عبیات (بردار زندانی سیاسی حسن اجلاو عبیات)
۲- مسلم الخسرجی
۳- احمد ناصر مرمضی
۴- سالم کاظم عطشانی
۵- هادی کریم المروانی
۶- مالک علی الشاخی
هادي-مرواتي-ومالك-شاخي-300x135
از طرف دیگر نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با حمله به محل کار شاعر احوازی احمد سبهان حزباوی در منطقه قلعه کنعان، وی را بازداشت کرده و به مکان نامعلوم انتقال دادند. بازداشت احمد حزباوی در حالی صورت می گیرد که وی در مراسم شعرخوانی در احواز با سرودن شعری از حمله نظامی مملکت عربی سعودی به فرقه گرایان حوثی قدردانی کرده بود.
هرساله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شمار زیادی از فعالان سیاسی و فرهنگی عرب احوازی را در روزهای منتهی به سالیاد انتفاضه آوریل ۲۰۰۵ بازداشت می کنند. طی روزهای گذشته نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با ارسال پیامهایی بر شبکه واتسآپ از بازداشت آنچه تروریستها خوانده، خبر داده اند. خشونتهای بکار رفته بهنگام بازداشتها و همچنین استخدام سلاحهای گرم و نیمه سنگین و بستن مناطق وسیعی از شهر بواسطه ایستهای بازرسی و انتشار وسیع نیروهای بسیج و گردانهای عاشورا در سطح شهر حکایت از سعی جمهوری اسلامی برای حاکمیت فضای جنگی و امنیتی مطلق بر اقلیم احواز دارد.
فعالان عرب احوازی بمنظور مقابله با این رویکرد خشونتبار جمهوری اسلامی در نقض گسترده حقوق بشر تحت لوای فضای امنیتی و جنگی، از مردم درخواست کرده اند تا اخبار نقض حقوق بشر را گزارش داده و مانع از بسته شدن فضای اقلیم خود شوند.
بخش اخبار – جنبش ملی دموکراتیک عرب الاحواز