“گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

ca5f7f098a65ef94b18d9b98a9c35b56_w300
گیسو: هفته‌ چهارم فروردین‌ماه سال ١٣٩٢
آژانس کُردپا: به منظور پوشش هرچه مطلوب‌تر اخبار مرتبط با حوزه‌ی زنان، آژانس خبررسانی کُردپا به صورت هفتگی گزارشی خبری تحت عنوان “گیسو” را منتشر می‌کند.

هدف اصلی از انتشار این گزارش ویژه‌ی زنان، فوکوس دقیق‌تر بر تمامی موارد نقض حقوق زنان و همچنین تمامی فعالیت‌هایی که از سوی خود زنان و یا دیگر سازمان‌های مرتبط با آنان صورت می‌گیرد.

به دلیل گستردگی و پر اهمیت بودن این موضوع و همچنین عدم امکان در پوشش این مهم، گیسو به صورت مشخص به مسائل مناطق کُردنشین ایران می‌پردازد، اما این بدان معنا نیست تا دیگر مناطق غیر کُردنشین ایران مورد توجه واقع نگردد و آژانس کُردپا در تلاش است تا در گزارش گیسو به مسائل آنها نیز بپردازد.

گیسو علاوه بر تنظیم گزارش هفتگی، جهت مستندسازی آن و انعکاس نظرات فعالان حوزه‌ی زنان، گفتگوهایی را با آنها انجام و منتشر می‌کند.

در گزارش این هفته‌، ادامە روند خودسوزی زنان و دختران کُرد و افزایش ٥٠ درصدی آمار خودکشی نسبت بە ماه اول سال ٩١، اجرای یک حکم ضدانسانی در مریوان و واکنش‌ها بە این حکم، آزادی ٢ زندانی بهایی با تودیع وثیقە، لغو حکم نسیم سلطان‌بیگی ، احضار فاطمە خردمند و بازگشت شیوا نظرآهاری را بە زندان تشریح می‌نماییم.

کُردستان

آمارها از افزایش خودکشی در میان زنان و دختران جوان کُرد حکایت دارند

با خوکشی یک دختر ١٦ سالە در اشنویە و خودسوزی یک زن ٣٣ سالە در مریوان، شمار زنان و دختران کُرد کە در اولین ماه سال جاری بە زندگی خود پایان دادەاند بە ٦ تن رسید.

بر پایە خبری کە آژانس خبررسانی کُردپا منتشر کردە است، عصر روز جمعه بیست و سوم فروردین‌ماه یک دختر نوجوان به نام ” ک . م” فرزند علی، در یکی از محله‌های شهر اشنویه خودکشی کرد.

علت خودکشی این دختر جوان کە خود را حلق‌آویز کردە است مشکلات خانوادگی اعلام شدە است.

از دیگرسو و در شهر مریوان، روز چهارشنبە ٢٨ فروردین‌ماه، یک زن ٣٣ سالە بە نام “شرمین افروشتە” اقدام بە خودسوزی کردە و جانش را از دست دادە است.

این زن جوان کە صاحب ٢ فرزند می‌باشد بر اثر اختلافات خانوادگی اقدام بە خودکشی کردە است.

بر پایە‌ی آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از ابتدا سال جاری ٧ مورد اقدام بە خودکشی در مناطق کُردنشین ایران صورت گرفتە است کە ٦ مورد آن منجر بە مرگ شدە است.

این آمار نسبت بە سال گذشتە از افزایش پنجاه درصدی برخوردار بودە و کاهش سن کسانی هم کە دست بە خودکشی زدەاند قابل تامل می‌باشد.

این آمار نسبی است و با تأکید بر آمارهای ثبت شده که در مرکز آمار آژانس کُردپا منتشر شده است، احتمال می‌رود آمار واقعی بیشتر از این تعداد باشد.

توهین بە زنان توسط دستگاه قضایی مریوان و واکنش جمعی از مردها نسبت به این بی‌حرمتی

طی روزهای گذشتە حکم قاضی دادگاه شهر مریوان، مبنی بر گرداندن یک شهروند کُرد تحت عنوان “ارزال و اُباش” با لباس زنانە در سطح شهر، واکنش شدید زنان مریوانی و فعالین حوزە زنان را بە همراه داشت. این عمل غیر انسانی دستگاه قضایی حکومت بازتاب وسیعی را در رسانەهای داخلی و فضای مجازی درپی داشت.
ماجرا از آنجا آغاز شد کە در روز دشنبە ٢٦ فروردین‌ماه، یک شهروند کُرد بە نام”توفیق داباشی” توسط نیروهای انتظامی و با حکم دادگاه در حالی در سطح شهر و اماکن عمومی گردانیدە شد کە بر وی لباس زنانە پوشانیدە بودند.

یک روز بعد ، یعنی در روز سەشنبە ٢٧ فروردین‌ماه، تعدادی از زنان مریوانی با پوشیدن لباس قرمز و حمل پلاکردهایی در دفاع از حقوق زنان، بە سطح خیابان‌های شهر آمدە و این حکم دستگاه قضایی حکومت اسلامی را کە برای دو شهروند دیگر هم صادر گردیدە و قرار است در روزهای آیندە بە اجرا دربیاید، محکوم کردند.

این راهپیمایی آرام با دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی بە درگیری انجامید کە طی آن چند زن بە شدت مجروح شدند، این نیروها و پس از چند ساعت تجمع کنندگان را پراکندە نمودند.

انجمن‌های سطح شهر مریوان نیز با صدور بیاننامە‌ای مشترک این اقدام دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران را محکوم و سکوت در برابر این اقدام را خیانت بە بشریت قلمداد کردەاند. امضاء کنندگان این بیاننامە همچنین بر طبق قانون ، خواستار برخورد با صادرکنندگان و اجرا کنندگان این حکم شدەاند.

اعتراض بە اجرای این حکم غیر‌انسانی تنها بە واکنش فعالین زن مریوانی محدود نشد، بعد از انتشار عکس و فیلم‌های مرتبط با اعتراض زنان مریوانی نسبت بە این حکم، موجی از همدردی با زنان از یکسو و ابراز انزجار از این حکم از سویی دیگر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در بر گرفت.

در همین راستا و از سوی فعالین کُرد، کمپینی تحت عنوان “زن بودن ابزار تحقیر و تنبیە هیچ کس نیست” تشکیل شد کە با استقبال گستردە از سوی فعالین کُرد و غیرە کُرد روبرو شد.
در پی اعلام موجودیت این کمپین، تعداد زیادی از مردان کُرد با پوشیدن لباس زنانه و منتشر کردن آن در فضای مجازی بە حکم دستگاه قضایی اعتراض کردند. تعدادی از نویسندگان فارس زبان و همچنین کُردهای دیگر بخش‌های کردستان نیز با پوشیدن لباس زنانە و منتشر کردن آن در فضای مجازی بە این کمپین پیوستە و بدینگونە انزجار خود را از این حکم دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران نشان دادند.

این اقدام مردان کُرد و همبستگی آنان با زنان کُرد، این اقدام دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران را در مورد قبیح دانستن و تحقیر آمیز تلقی کردن لباس زنان را محکوم کردند.

ایران

آزادی ٢ زندانی بهایی با تودیع وثیقە

مونا امری و روفیا پاکزادان، ٢ زندانی بهایی زن کە اواخر اسفند‌ماه سال ٩١ توسط نیروهای امنیتی در شهر گرگان بازداشت و بە زندان امیرآباد این شهر انتقال یافتە بودند
بر پایە‌ی اخبار منتشر شدە، روز چهارشنبە ٢١ فروردین‌ماه ٢ زندانی بهایی بە نام‌های مونا امری و روفیا پاکزادان کە اواخر اسفند‌ماه سال ٩١ توسط نیروهای امنیتی در شهر گرگان بازداشت و بە زندان امیرآباد این شهر انتقال یافتە بودند، با تودیع وثیقە از زندان آزاد شدند.

اتهامات این دو شهروند بهایی از سوی مراجع قضایی، “حضویت در تشکیلات بهایی”، “تبلیغ بهاییت” و “ارتباط با دول بیگانە” اعلام گردیدە بود.

روز چهارشنبە ٢١ فروردین‌ماه، روفیا پاکزادان با تودیع وثیقە ١٠٠ میلیون تومانی و مونا امری با تودیع وثیقە ١٥٠ میلیون تومانی از زندان امیراباد گرگان آزاد شدند.

حکم نسیم سلطان بیگی لغو شد

نسیم سلطان بیگی، روزنامە‌نگار و فعال دانشجویی سابق
نسیم سلطان‌بیگی روزنامە‌نگار و فعال دانشجویی سابق، در روز ٢٣ فروردین ماه با رای عفو مواجە و حکم آزادی را دریافت کرد.

این روزنامە‌نگار، با نشریات و خبرگزاری‌های مختلفی از جملە شرق و آرمان همکاری داشتە است. وی دو بار و در ٨ مارس ٨٥ و همچنین در سال ٨٦ و در تجمع فعالین دانشجویی چپ در روز دانشجو، بازداشت شدە بود.

وی در نهم آذر ماه سال ٨٩ بە اتهام”اقدام علیە امنیت ملی” و “تبلیغ علیهە نظام” ، از سوی دادگاه انقلاب تهران بە ٦ سال حبس تعزیری محکوم شد .

نسیم سلطان‌بیگی روز شنبە ٢٢ مهرماه سال ٩١، جهت گذراندن دوران محکومیت ، خود را بە زندان اوین معرفی کردە بود.

احضار فاتمە خردمند و بازگشت شیوا نظری آهاری بە زندان

فاتمە خردمند و شیوا نظری آهاری، خبرنگاران حوزە‌ی بهداشت و سلامت و فعال حقوق بشر
فاطمە خردمند از خبرنگاران حوزە‌ی بهداشت و سلامت بە ادارە پلیس امنیت تهران فراخواندە شد.

بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، روز شنبە ٢٤ فروردین‌ماه، فاطمە خردمند در پی تماس تلفنی از سوی ادارە‌ی پلیس تهران، بە این نهاد امنیتی احضار شدە است.

در طی چند هفتە‌ی اخیر، شعبە ٢٦ دادگاه انقلاب تهران مدام با وی تماس گرفتە و درمورد ارتباط با خانوادە زندانیان سیاسی مورد پرسش قرار گرفتە بود.

از دیگر سو و در همان روز، شیوا نظرآهاری کە در روز ٢٢ اسفندماه سال ٩١ بە مرخصی آمدە بود بە زندان اوین بازگشت.

این فعال حقوق بشر، که به اتهام محاربه، تبلیغ علیه نظام و تجمع غیر قانونی‌ به ۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود، روز ۱۸ شهریور سال ۱۳۹۱ جهت گذراندن دوران محکومیت خود را بە زندان اوین معرفی‌ کرد.

منابع:
آژانس خبررسانی کُردپا
خبرگزاری حقوق بشر ایران _ هرانا
وب‌سایت جمعیت مبارزە با تبعیض تحصیلی
وب‌سایت کمیتە‌ی گزارشگران حقوق بشر

این گزارش در بخش کُردی آژانس خبررسانی کُردپا عینا و تحت عنوان “به‌رموور” منتشر می‌گردد.

“به‌رموور” از زینت‌آلات و نوعی گردن‌آویز زنانه می‌باشد.