هشدار جمعی از نمایندگان پارلمان اروپا نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران

10986جمعی از نمایندگان پارلمان در اروپا، نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران و نقش ایران در بحران خاورمیانه هشدار دادند.

به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا: روز گذشته مورخه یازدهم خردادماه، بیش از ٢٢٠ نماینده در پارلمان اروپا بیانیه‌ای در مورد وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران، افزایش اعدام و نقش رژیم ایران در بحران‌های خاورمیانه صادر کرده و از رژیم ایران خواستند تا به بازرسان اجازه بازرسی اتمی داده شود.

بالغ بر ٢٢٠ نفر از نمایندگان پارلمان اروپا از ایران خواسته‌اند تا نسبت به متوقف کردن اعدام‌ها اقدام کرده و زندانیان سیاسی را آزاد و برای حقوق و آزادی شهروندان خود احترام قائل شود.

به گزارش رادیو فردا، در بیانیه‌ای که بیش از ۲۲۰ نماینده پارلمان اروپا صادر کرده‌اند، در مورد وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران و نقش ایران در بحران خاورمیانه هشدار داده شده، و در عین حال از تهران خواسته شده تا اجازه بازرسی‌های اتمی سرزده از تمامی اماکن نظامی و غیرنظامی خود را بدهد.

همچنین گزارش‌های سازمان عفو بین‌الملل در مورد جنایات جنگی “شبه نظامیان شیعه” در عراق اشاره شد که با ایران در ارتباط هستند، نمایندگان افزودند که تهران بخشی از بحران در خاورمیانه است و به هیچ وجه جزیی از راه حل نیست.

سازمان عفو بین‌الملل در ٢٢ مهر ماه گذشته گفته بود شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد گروه‌های شبه‌ نظامی شیعه عراق، طی نبردهای خود با گروه “حکومت اسلامی” دست به انجام”جنایت جنگی” علیه شهروان غیرنظامی زده‌اند. این نمایندگان همچنین حمایت خود را از مریم رجوی، رهبر”شورای ملی مقاومت ایران” برای آنچه در این بیانیه “تغییر دمکراتیک در ایران” نامیده شده، اعلام کردند.

تاکنون چندین سازمان و نهاد حقوق بشری طی بیانیەهایی ضمن هشدار بە نسبت افزایش اجرای احکام اعدام در ایران خواستار توقف ماشین اعدام در ایران شدەاند.

به استناد به آمارهای منتشرە از سوی مرکز آمار آژانس خبررسانی کردپا، طی بهمن‌ماه ١٣٩٣، ١٠٨ زندانی ایران به اتهامات گوناگونی از سوی رژیم ایران اعدام شدەاند.