عدم پرداخت ٧ ماه حقوق ٥٥ کارگر توسط شرکت پیمانکاری “معتبر”

10974کوردستان میدیا: مسئولان شرکت پیمانکاری “معتبر” که در زمینه طرح‌های احداث راه و تونل سازی مشغول به کار است، با گذشت هفت ماه حقوق کارگران شهروندان سنندجی را پرداخت نکرده است.

به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا،در چند سال گذشته، پرداخت نکردن و به تاخیر افتادن حقوق و پاداش کارگران و اخراج پرسنل و کارگران در شرکت‌های عمرانی، همچنین پرداخت نکردن حق بیمه و نبود تامین امنیت جانی در حین انجام کار، گریبانگیر کارگران کُرد شده است.

در این رابطه کارگران شرکت پیمانکاری “معتبر” اعلام کرده‌اند: مجری و مسئولان احداث تونل انقلاب در شهر سنندج به بهانه پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های مالی شرکت از سوی شهرداری سنندج، حقوق کارگران را طی ٧ ماه گذشته پرداخت نکرده‌اند.

در این پروژه عمرانی بیش از ١٠٠ کارگر مشغول به کار هستند، که تعداد ٣٠ نفر از آنها نگهبان تمام وقت بوده و ٢٥ نفر کارگر دیگر نیز به صورت استادکار شاغل بوده‌اند، این تعداد کارگر از آبان ماه سال ٩٣ تا کنون موفق به دریافت حقوق از جانب مدیران پروژه نشده‌اند.

کارگران اخراجی به خبرگزاری ایلنا گفته‌اند، به دلیل کوتاه بودن مدت قرارداد کارشان و ترس از اخراج، قدرت پی‌گیری مطالبات صنفی‌شان را ندارند.

در ارتباط با همین موضوع، شرکت‌های چهارگانه سبز مهاباد بیش از١١ ماه است که حقوق ٢٠٠ کارگر را پرداخت نکرده‌اند، این روند و پی‌گیری مطالبات از سوی کارگران این مجتمع، موجب اخراج ١٤٢ نفر از کارگران این مجتمع شده است.

کارگران بومی در استان‌های کُردنشین ایران ( ایلام، کرمانشاه، سنندج و ارومیه)، همچنان با مشکل پرداخت نکردن حقوق کارگران، توجه نکردن به خواسته‌هایشان از سوی مسئولان، اخراج و نبود امنیت کار مواجه هستند.

اخراج کارگران بومی از پروژه‌های عمرانی و صنعتی کردستان از سوی مدیران و مالکین شرکتهای پیمانی وابسته به سپاه پاسداران رژیم اسلامی ایران، افزایش رشد بیکاری و فقر در استان‌های کردستان را بدنبال داشته است.