هویت تعدادی از بازداشت شدگان مهاباد و دیگر شهرهای کردستان منتشر شد

10807بعد از اعتراضات اخیر شهر مهاباد و دیگر شهرهای کردستان در رابطه با مرگ مشکوک و مبهم فریناز خسروانی کارمند هتل تارا، معترضان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتها نگهداری در ادراه اطلاعات به زندان ارومیه منتقل شدند.
به گزارش وب‌سایت کوردستان میدیا، وزارت اطلاعات بدون داشتن حکم قضایی، شهروندان کُرد را بازداشت کرده‌اند. اتهام وارده به اکثر بازداشت شدگان، “اقدام علیه امنیت ملی” اعلام شده است.

بنا به گزارشات رسیده به “فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران”، تعدادی از دستگیر شدگان اعتراضات مردم مهاباد، پس از مدت‌ها بازداشت و شکنجه در شکنجه گاه‌های اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه، به بندهای ۱،۲،۳،۴،۹و ۱۱ زندان ارومیه منتقل شده‌اند.
سن دستگیر شدگان بین ۱۵ الی ۴۵ سال می‌باشند.

نعمت گلی، حوره سلطانی، عبدالرحمان جمشیدی،حسن امینی، عثمان عزیززاده(پدر)، میلاد عزیز زاده (فرزند)، کریم آشنا، انور درویشی ، صابر الکی دون، فوادشمشیری، سیامند محمد زاده، کاوه عنایتی، بختیار شیخی ، هرمان کاظمی، حاتم …پورعلی، جعفر توانا ، شاهو عیسی لو، شیوا سعیدی ، رضا عباسی اصل، علی اصل تلخ، علیرضا پهلوانی، سلیمان سهرابی ، کیوان توتون، ادریس صدیقی ، یوسف فرزادیان ، احد قاضی ، یعقوب نوری، ابراهیم عویسی، شیرکوه سبیلی، پژمان دمکری، اسعد هوشنگی، ارمین حسین پور، پژمان حسین پور، امیر کریمی ، ناصر نیکو، علی ابراهیمی اسامی تعدادی از بازداشت شدگان هستند که به زندان ارومیه منتقل گردیده‌اند.

در همین رابطه، فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،دستگیری، شکنجه، پرونده سازی و استمرار بازداشت‌ها در مهاباد را محکوم کرده و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین‌المللی خواستار دخالت برای آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی بازداشت شدگان شهر مهاباد شده است.

این اعتراضات، روز پنج شنبه مورخ هفدهم اردیبهشت‌ماه پس از مرگ مشکوک فریناز خسروانی دختر جوان مهابادی در مقابل هتل “تارا” صورت گرفت، که از سوی یگان‌های ویژه به خشونت گراییده و منجر به زخمی شدن و بازداشت تعداد زیادی از معترضین شد.

اعتراضات در دیگر شهرهای کردستان اعم از سردشت و سنندج نیز صورت گرفت که معترضین با عکس‌العمل شدید نیروهای امنیتی روبرو شده و در آخر منجر به دستگیری و بازداشت شهروندان شد.