انفجار مین در سقز یک زن کُرد را نقص عضو کرد

8485یک زن کُرد اهل شهرستان سقز براثر برخورد با مین‎های کاشته شده مصدوم گردید.
به گزارش وب‎سایت کوردستان میدیا، روز چهارشنبه مورخه بیست و چهار تیرماه ٩٤، یک زن کُرد ٥٠ ساله به نام “حیات رشیدیان” اهل روستای “جعفرخان” از توابع بخش زیویه شهر سقز، بر اثر انفجار مین به شدت مجروح و به بیمارستان انتقال داده شده است.

گفته می‌شود، حیات رشیدیان به دلیل شدت جراحات وارده تحت عمل جراحی قرار گرفته و از ناحیه پا نقص عضو شده است.
این زن کُرد هم‌اکنون در بیمارستان شهر سقز تحت مراقبت پزشکی می‌باشد.

بر اساس اطلاعات موجود، ٦ میلیون هکتار از خاک ایران با مین کاشته شده آلوده و بنابر آخرین آمارها، ١٦ میلیون مین کاشته شده در سراسر ایران وجود دارد که به علت دیدگاه امنیتی و مرزی، بیشترین تعداد مین‌های کاشته شده ایران در چهار استان ایلام، کرمانشاه، کُردستان و ارومیه وجود دارد. و در اگر پاکسازی مراکز دولتی تنها تا ارتفاع ٣٠سانیمتری اقدام به پاکسازی مین‎های کاشته شده می‎کنند.

رژیم اسلامی ایران تا کنون پیماننامە اوتاوا کە مختص بە ممنوعیت استفادە، خرید و فروش مین ضد نفر را امضا نکردە است و برای پاکسازی ١٦ تا ٣٠ ملیون مین از مناطق مرزی کردستان، کرمانشاە، ایلام و ارومیە و خوزستان هیچ اقدامی انجام ندادە است.

براساس آمار سازمان یونیسف، هم‌اکنون ٤ میلیون و ٢٠٠ هزار هکتار از مناطق مرزی شهرهای کُردستان ایران نظیر مهران، دهلران، نفت‌شهر، سومار، جوانرود، ثلاث‌باباجانی، گیلانغرب، پاوه، مریوان، بانه، سردشت، اشنویه، پیرانشهر و ارومیه آلوده به ١٧ نوع مین می‌باشند.

بر اساس آمارهای منتشره از اوایل سال جاری تاکنون ١٤ شهروند کُرد در استان‎های کُردنشین قربانی مین‎های کاشته شده، شده‎اند.

از مجموع این آمار ٥ شهروند کُرد جان خود را از دست داده و ٩ نفر دیگر نیز زخمی شده‎اند.