اپیدمی خودکشی‌های دنباله‌دار در روستای قلعه‌رش سردشت

28050طبق خبرهای رسیدە از شرق كردستان ظرف ۱۴ روز در روستای «قلعه‌رش» از توابع شهرستان سردشت شرق كردستان ۱۰ نفر خودکشی كردە اند.
بە گزارش روزنامە حكومتی فرهیختگان در دو هفته ۱۰ نفر خود را با طناب از درخت حلق‌آویز کرده‌اند که از این میان شش نفر نجات پیدا کرده و چهار نفر جان سپرده‌اند . فضای خفقان‌آوری در این روستا حاکم شده و «قلعه‌رش» بوی مرگ می‌دهد، فضای رعب‌انگیزی که در کوچه‌ها حس می‌شود، امید و انگیزه ادامه زندگی را از هر رهگذری می‌گیرد. در چند کوچه، اعلامیه‌ای که عکس جوانی بر آن خودنمایی می‌کند روی در و دیوار به چشم می‌خورد.

خبر ها حاكی از آن است كە مسئولین مربوطه رژیم برای بررسی هیچ اقدام انجام ندادە اند .

ژیان بیگ‌زاده یکی از فعالان مدنی شهرستان سردشت گفت که هنوز هیچ خبری از ورود نماینده این شهر، فرماندار و دیگر مسئولان به این موضوع نیست.

اپیدمی خودکشی‌های دنباله‌دار در سردشت استان اورمیه این روزها به بحث اصلی مردم سردشت و نقل محافل‌شان تبدیل شده است. 10نفر در شهرستان سردشت در ۱۴ روز اقدام به خودکشی کرده‌اند که از این تعداد چهار خودکشی منجر به مرگ بوده است. اگرچه تب خودکشی در این شهرستان پیش از این یعنی شش سال پیش نیز شیوع پیدا کرده بود، هنوز هم نهادهای رسمی به این بحث ورود نکرده‌اند و هیچ مسئولی تا امروز راجع به این موضوع و علت‌های احتمالی کارگروهی تشکیل نداده است.

بە گفتە ژیان بیگ‌زاده یکی از فعالان مدنی شهر سردشت فقر و نبود امکانات مهم‌ترین عامل خودکشی‌ها می‌باشد.

اگرچه خودکشی‌هایی که در شهرستان سردشت اتفاق افتاده ۱۰ مورد بوده اما شش مورد از آنها تنها مربوط به یک روستا به نام «قلعه‌رش» است که درمجموع هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت دارد. این روستا که در جنوب این شهرستان واقع شده شش سال پیش نیز با چنین موضوعی درگیر بوده و چنین اتفاقاتی در آن تازگی ندارد. کمتر از شش سال پیش بود که چهار زن در همین خطه خودسوزی کردند و دو نفرشان فوت شدند. اما گویا جنس خودکشی‌ها در این شش سال تغییر کرده و حالا همه این افراد به جز یکی از آنها، خود را حلق‌آویز کرده‌اند. در این میان دختر ۲۶ساله‌ای خود را به داخل آبشار «شلماش» پرت کرده و فوت شده است.

این فعال مدنی سردشت افزود: از آنجا که هنوز تحقیقات گسترده‌ای صورت نگرفته نمی‌توانیم علت این موضوع را پیدا کنیم ولی تا جایی که ما متوجه شده‌ایم فقر و نبود امکانات از انگیزه‌های اصلی این خودکشی‌ها بوده است.