ارومیه/ نابودی منابع طبیعی ٢ برابر رشد داشته است

28455روند آتش‌سوزی جنگل‌های طبیعی مناطق شمالی کُردستان به یک معضل جدی در حفظ محیط‌زیست مبدل گشته است.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در طول هفت سال اخیر رشد تخریب مراتع جنگلی کُردستان در استان آذربایجان‌غربی ٢ برابر گردیده که آتش‌سوزی، مهم‌ترین عامل آن محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی می‌گوید که بر اثر بی‌احتیاطی، میزان حریق جنگل‌ها در سال جاری ٢ برابر رشد داشته به نحوی که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت مواردی از آتش‌سوزی جنگل‌ها به ثبت رسیده است.

خبرگزاری مهر به نقل از رحمان وهاب‌زاده از عدم تأمین امکانات اطفای حریق هوایی خبر داد و اعلام کرد: آتش سوزی‌های امسال در سطح مراتع و جنگل‌ها در مقایسه با هفت سال گذشته بی‌سابقه می‌باشد.

این مقام حکومتی بدون اشاره به آمار آتش‌سوزی‌ها، افزود: نیرو و امکانات استان آذربایجان‌غربی بسیار محدود و ناچیز بوده و اصلا جوابگو نیست.
مساحت جنگل‌های این استان بالغ بر یکصد هزار هکتار برآورد شده است.

در دو هفته‌ی گذشته در شهرستان سردشت، حریق موجب نابودی ١٠ هکتار از جنگل‌های طبیعی منطقه گردید که نیروهای مردمی نقش اصلی در خاموش کردن آن را برعهده داشتند.

تخریب جنگل‌ها در کُردستان با معضل جدیدتری به نام زمین‌خواری نیز روبه‌رو هستند که افراد سودجود و نهادهای حکومتی با خرید زمین‌ف اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده‌ی اراضی ملی می‌کنند.