بازجویی از خانواده‌ و نزدیکان کنشگران سیاسی کُردستان تشدید یافته است

28695موج جدیدی از فشار و تهدید بر کنشگران سیاسی و مدنی کُردستان سایه افکنده و در این زمینه خانواده‌ها در صف نخست احضارها و بازجویی‌ها قرار دارند.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اداره اطلاعات پیرانشهر در استان آذربایجان‌غربی با احضار پدر و مادر یک فعال سیاسی خارج‌نشین، تهدید کردند که باید فرزندشان در اسرع وقت به ایران بازگردد.

شهروند یادشده با هویت کامیل عبدالله‌پور فرزند علی به دلیل فعالیت سیاسی به نفع یکی از احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران و صدور ١٧ سال زندان، اکنون به یکی از کشورهای خارجی پناهنده شده است.

خبرنگار کُردپا به نقل از بستگان این فعال سیاسی گزارش داد که از اوایل ماه جاری که کامیل عبدالله‌پور بالاجبار کشور را ترک کرده، مأموران امنیتی پیرانشهر بارها پدر و مادر وی را احضار و مورد اذیت و آزار قرار داده‌اند. این خانواده هر هفته باید به ستاد خبری اداره اطلاعات مراجعه و برگه حضور در شهر را امضاء کنند.
کامیل عبدالله‌پور غیابا به ١٧ سال حبس محکوم شده است
همچنین مغازه پرینتر و اسکنر متعلق به خانواده‌ی عبدالله پور توسط اداره اطلاعات پیرانشهر پلمپ گردیده و یکی از کارگران شاغل در آن به نام آوات حسینی بازداشت و عثمان امینی دیگر کارگر مغازه نیز متواری می‌باشند.

پیشتر نیز خانواده‌ی یک فعال مدنی یارسان در بیجار تحت بازجویی مأموران اداره اطلاعات قرار گرفتند. رضا شاهمرادی که پناهنده‌ی کشور استرالیا می‌باشد، “برای چندمین بار” پدرش به اداره‌ی اطلاعات بیجار احضار گردیده و او را تحت “فشار روانی” قرار داده‌اند.

اوایل سال ٩٠، سازمان عفوبین‌الملل گزارشی را منتشر کرده که در آن به تحت تعقیب بودن خویشاوندان و اعضای فامیل فعالین سیاسی در ایران اشاره شده بود.

اقدامات حکومت ایران که در آن گزارش آمده شامل مرعوب کردن، تهدید کردن، بازداشت کوتاه مدت، بدرفتاری، ایجاد مزاحمت و بازداشت طولانی مدت می‌شود.