بیانیه؛ فشار بر فعالان مدنی را متوقف کنید

faaalanجمعی از کنشگران سیاسی و مدنی ایران با انتشار بیانیه ای به موج اخیر برخورد با فعالان مدنی در کشور واکنش نشان داده و ضمن محکوم کردن آن خواستار اعاده دادرسی و آزادی محکوم شدگان و رسیدگی به وضعیت زندانیان مدنی که بصورت بلاتکلیف در زندان بسر می برند شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دهها کنشگر سیاسی و مدنی ایران با انتشار بیانیه ای موج جدید برخورد با فعالان مدنی و صدور محکومیت های طویل المدت برای آنان را محکوم کرده و خواستار تجدید نظر حکومت ایران در این رویه شدند.

امضاکنندگان همچنین وضعیت زندانیانی که برخلاف معاهدات حقوق بشری و قوانین داخلی بصورت بلند مدت بلاتکلیف در زندان نگهداری میشوند را نیز مورد توجه قرار داده و خواستار رسیدگی به وضعیت این زندانیان شدند، متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار هرانا قرار گرفته است در پی می آید:
فشار بر فعالان مدنی را متوقف کنید
بیانیه جمعی از کنشگران سیاسی و مدنی ایرانی
بازداشت فعالان مدنی و کنشگران سیاسی و صدور احکام سنگین زندان در دوسال گذشته علی رغم وعده های دولت یازدهم ادامه داشته و همچنان قربانی میگیرد.
تعدادی از این بازداشت شدگان، باوجود پایان یافتن بازجویی‌ها و حتی بعضا علیرغم صدور قرار وثیقه و تامین شدن آن، همچنان در بازداشت موقت به سر می‌برند. در تازه‌ترین مورد در خصوص صدور احکام حبس‌های طویل المدت، «آرش صادقی»، «گلرخ ابراهیمی ایرایی»، «بهنام موسیوند» و «نوید کامران» در مجموع به تحمل ۲۴ سال حبس محکوم شدند.
محکوم شدن “آتنا دائمی” به ۱۴ سال، “آتنا فرقدانی” به ۱۲ سال و ۹ ماه، “امید علی‌شناس” به ۱۰ سال، “آسو رستمی” به ۷ سال و “علی نوری” به ۷ سال زندان از جمله دیگر احکام سنگین صادر شده برای فعالین مدنی در سال جاری هستند. در کنار محکومیت های بلند مدت تعدادی از زندانیان مدنی نیز همچنان بصورت بلاتکلیف در انتظار رسیدگی به پرونده به سر می برند، در این رابطه باید به سعید شیرزاد اشاره کرد، آقای شیرزاد که در زمینه حقوق کودکان فعالیت داشت اکنون در پانزدهمین ماه بازداشت خود بصورت بلاتکلیف و در زندان رجایی شهر کرج بسر می برد.
همچنین امیر امیرقلی، فعال سابق دانشجویی نیز هشت ماه پس از بازداشت، در وضعیت بلاتکلیفی در زندان اوین به سر می‌برد، او نیز چون آقای شیرزاد با عدم برگزاری دادگاه و همچنین تمدید قرار بازداشت روبروست.
امضا کنندگان این نامه، ضمن ابراز نگرانی عمیق خود نسبت به موج جدید صدور احکام سنگین و حبس‌های طویل المدت برای فعالان مدنی و کنشگران سیاسی، روند بازداشت، بازجویی و دادرسی غیر شفاف و ناعادلانه برای این شهروندان را غیرقابل پذیرش دانسته و همچنین بدینوسیله اعتراض خویش را از بلاتکلیفی و نگهداری طولانی مدت متهمین در بازداشت موقت ابراز می‌دارند.

امضا کنندگان این نامه از قوه قضائیه می‌خواهند تا بر اساس موازین دادرسی و اصل حقوق متهم، رسیدگی به پرونده متهمان بازداشتی را مورد تسریع قرار داده و همچنین در احکامی که برای آرش صادقی، گلرخ ابراهیمی ایرایی، بهنام موسیوند، نوید کامران، امید علی‌شناس، آسو رستمی، علی نوری، آتنا فرقدانی و آتنا دائمی صادر شده است تجدید نظر کرده و موجبات برخورداری آنان را از دادگاههای علنی و منصفانه بر اساس قوانین داخلی و اسناد حقوق بشری فراهم سازد.