فعالیت هنری چهار خواننده‌ی کُرد ممنوع اعلام شد

28832 انتشار آثار هنری چندین خواننده‌ی ایرانی در یک وب‌سایت آمریکایی به ممنوع‌الفعالیت آنها در عرصه‌ی فرهنگی ـ هنری منجر گردید.
طبق گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، بیست و چهار هنرمند موسیقی پاپ و سنتی در ایران به دلیل همکاری با سایت اینترنتی “رادیو جوان” کتباً ممنوع‌الفعالیت شدند.
در میان فهرست اعلام‌شده در روزنامه‌ی اعتماد، اسامی ٤ خواننده‌ی کُرد به نام‌های حافظ ناظری، محسن چاوشی، سیروان و زانیار خسروی مشاهده می‌شود.

دو تن از این خوانندگان کُرد تنها ترانه‌های فارسی را اجرا کرده‌اند.

هرچند برخی مسئولان فرهنگی حکومت اسلامی ایران چنین فهرستی را تکذیب می‌کنند، اما سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد با بر زبان آوردن حرف “دائمی نبودن ممنوع‌الکار”، تلویحاً خبر مرتبط با خوانندگان را تأیید نمود.

فرزاد طالبی طی گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر ضمن “معاند” خوانندن رادیو جوان گفته است: “در حال حاضر مشغول رفع مشکلاتی هستم که در روزهای گذشته اتفاق افتاده و ما در تلاشیم محدودیت‌ها و مشکلاتی که به وجود آمده، هرچه زودتر مرتفع شود.”

برخی منابع خبری نیز در ایران مدعی‌اند که بخش فرهنگی وزارت اطلاعات موسوم به ساختمان فجر، نهاد ایجادکننده‌ی محدودیت و ممنوعیت برای هنرمندان موسیقی است.

پخش کلیپ در شبکه‌های ماهواره‌ای و تخلف در کنسرت‌ها از دیگر دلایل ممنوعیت خوانندگانی نظیر فرزاد فرزین، رضا صادقی، محسن یگانه، سعید و مهدی مدرس، شهرام شکوهی، احسان خواجه‌امیری، علی لهراسبی، گروه چارتار و همایون شجریان در ایران عنوان شده است.

در یک سال گذشته فشار بر هنرمندان به صورت سیستماتیک رو به افزایش بوده و در همین ارتباط فعالیت زنان به عنوان نوازنده و همخوان کنسرت‌ها در ١٣ استان ممنوع اعلام شده است.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید حسن روحانی نیز در نخستین روزهای حضورش با بیان این که قصد دارد وزارت فرهنگ و ارشاد را خانه پدری هنرمندان کند از کم کردن نفوذ نهادهای امنیتی در حوزه فرهنگی بخصوص در حوزه موسیقی خبر داده بود.