ارتفاعات “آبیدر” و “برکبود” بذرپاشی شدن

29001 (1)فعالان زیست‌محیطی در شهرهای سنندج و گیلان‌غرب با بذرپاشی در طبیعت آسیب‌دیده‌، به احیای زاگرُس همت گماشتند.
بنابه گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز جمعه، بیست و دوم ماه جاری با حضور بیش از هزار نفر از کوهنوردان، فعالان زیست محیطی و مردم طبیعت دوست سنندج در مراتع سوخته آبیدر بذر پاشی به عمل آمد.
این فعالیت زیست‌محیطی از سوی کانون کوهنوردان سنندج برنامه‌ریزی شده بود و چهار نقطه‌ی کوه آبیدر که پوشش گیاهی آن در آتش سوزی‌های اخیر از بین رفته بود، با هدف احیای این نواحی، حدود ٢ تُن بذرپاشی انجام شد.

در بذرپاشی آبیدر از بذرهای ترکیبی نظیر لو، ماشک، خمام، توت باد، یونجه و خاشه استفاده شد و نیز بیش از ١٥ انجمن فرهنگی و گروه خودجوش اجتماعی در به انجام رساندن آن شرکت داشتند.

برنامه‌ی ” زخم‌های ناسور آبیدر” با سخنرانی دکتر خسروی و دکلمه‌ی شعر از سوی خالد عباس روح‌الهی افتتاح و با جمع‌آوری زباله‌های مسیر آبیدر پایان یافت.

از دیگر سو، تعدادی از دوستداران طبیعیت با صعود به ارتفاعات ٢٥٠٠ متری برکبود در دهستان “چله” شهرستان گیلانغرب بیش از ٥ هزار بذر درختان بلوط و بنه در مناطق جنگلی که چندی قبل به علت آتش سوزی طعمه حریق شدند را کاشت نمودند.

این برنامه که همزمان با آبیدر سنندج در روز جمعه‌ی گذشته برگزار گردید، هدف از آن احیاء درختان بلوط و بنه آسیب دیده در ارتفاعات برکبود عنوان شده است.

طی اواخر تابستان امسال ١٦٧ هکتار از مناطق جنگلی شهرستان گیلانغرب طعمه حریق گردید.
29002

29003

29004

29005