در تجمعات اعتراضی اخیر تُرک‏‌های آذری ١٣٨ تن بازداشت شده‌اند

29000 اعتراض شهروندان آذربایجان و بازداشت آنان از سوی نیروهای امنیتی ایران علی‌رغم گذشت یک هفته از آغاز تجمعات همچنان ادامه دارد.
گزارشات انتشار یافته حاکی از آن است که طی یک هفته‌ی اخیر نیروهای امنیتی حکومت اسلامی در شهرهای مختلف آذربایجان ایران اقدام به بازداشت ده‌ها تن کرده‌اند که بسیاری از آنان را جوانان تشکیل می‌دهند.
بازداشت‌ها در شهرهای مشکین‌شهر، تبریز، مغان، ملکان، اردبیل، اهر، خوی، نقده و ارومیه صورت گرفته است.

جنبش دانشجویی آذربایجان تعداد شهروندان بازداشت‌شده را ١٣٨ تن اعلام کرده که از دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته تا دیروز تنها ٢٩ نفر از آنان با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند.

در تهران نیز گفته می‌شود بیش از ٢٠ دانشجو در ارتباط با تظاهرات مشابه در این شهر، بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته‌اند.
بیشتر این افراد به “تحریک، اجتماع و تبانی علیه امنیت” متهم هستند.

تمامی رسانه‌های آذربایجان از تظاهرات روز هجدهم ماه جاری با عنوان “تجمعات ضد نژادپرستی” یاد می‌کنند که از سوی یگان ویژه و لباس شخصی‌ها به خشونت کشیده شد.

اواسط ماه جاری شبکه دوم صدا و سیما اقدام به پخش برنامه‌ی تحت عنوان “فیتیله” کرد که از سوی فعالان مدنی آذربایجان، توهین علیه ملیت تُرک آذری توصیف گردید.

بعدها در پی فراخوان تشکیلات‌های سیاسی، فعالین ملی و مدنی تُرک آذربایجانی، شهرهای مختلف از تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۹۴ شمسی صحنه اعتراض ده‌ها هزار نفری به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت ایران در صدا و سیما علیه ملیت تُرک شده که تاکنون نیز ادامه داشته است.

در چند سال اخیر، بی‌احترامی و توهین نهادهای حکومت اسلامی به گروه‌های اتنیکی و مذهبی در ایران روند صعودی و سیستماتیک داشته که در بسیاری از آنان با واکنش این ملیت‌ها نظیر کُردها، تُرک‌ها، اعراب و … روبرو گردید.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر و نیز گزارشگر ویژه سازمان ملل، سرکوب اقلیت‌های اتنیکی توسط دولت ایران را محکوم کرده‌اند.