“320 هزار نفر از مردم حاشیه زاهدان در وضعیت آموزشی بد قرار دارند”

e7bf886df6c9c3ddfe777f332641bb76_Lعضو کمیسیون اجتماعی مجلس نسبت به وضعیت نابسامان مدارس در زاهدان و حاشیه‌های آن تذکر داد.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از خانه ملت ناصر کاشانی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 16 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی نسبت به شیوع بیماری آنفولانزا گفت: تذکر اول اینجانب به وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در رابطه با بیماری آنفولانزای H1.N1که در زاهدان شایع شده تعداد زیادی از شهروندان بستری شده اند و تا کنون 3 نفر نیز جان باخته اند لازم است وزیر محترم هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی کند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: تذکر دوم بنده خطاب به وزیر آموزش و پرورش است؛ باید شاخص های آموزشی در استان سیستان و بلوچستان افزایش یابد و به تبع آن زاهدان در جایگاه معقولی از لحاظ آموزشی قرار داشته باشد. چرا باید شاخص‌های آموزشی در سیستان و بلوچستان و به تبع آن زاهدان در پایین‌ترین سطح باشد؟ چرا باید شمال شهر زاهدان و حاشیه‌های آن که جمعیتی بالغ بر 320 هزار نفر را در خود جای می‌دهد وضعیت آموزشی‌اش در بدترین وضع ممکن باشد؟ متاسفانه از لحاظ فیزیکی و ظاهری و همچنین کیفیت آموزشی این مناطق محروم‌ترین و مظلوم‌ترین هستند و وضعیت نابسامانی دارند.
وی افزود: متأسفانه کمبود مدارس در همه رده‌ها مشهود است و بسیاری دختران این مناطق به علت کمبود فضای آموزشی از تحصیل باز مانده‌اند، در استان سیستان و بلوچستان 156 هزار نفر از دختران با این معضل مواجه هستند. در بازدیدی که از حاشیه شهر زاهدان داشتم شاهد اوضاع اسف‌بار مدارس این ناحیه بودم. در مدرسه‌ای مسیر فاضلاب از میان مدرسه می‌گذشت که موضوع عجیبی است. بسیاری از والدین دانش آموزان از این تبعیض‌ها گلایه‌مندند حتی میز و صندلی برای آموزگاران نیست و بسیاری از دانش آموزان روی زمین و کنار تخت سیاه با ظاهری مندرس که ناشی از فقر این مناطق است می نشینند.
این نماینده مجلس ادامه داد:‌ حتی در برخی از مدارس آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی وجود ندارد و وضعیت این مدارس از مدارس روستایی هم بدتر است.
کاشانی در ادامه از وزیر آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواست در ایجاد ناحیه 3 آموزشی در زاهدان اهتمام جدی بورزند و مدیریت آن را به مردم بومی که اکثریت از جامعه بلوچ هستند بسپارند. توجه به این امر و انتخاب افراد شایسته این جامعه نقش بسزایی در حل مشکل مدارس این منطقه خواهند داشت. متأسفانه از این عزیزان به اندازه ظرفیت هایی که دارند تا کنون بهره برداری نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان خواستار حذف شرط معدل از دانشگاه فرهنگیان شد تا از جوانان بومی منطقه در این زمینه استفاده شود.