بیش از ۶۲درصد روستاهای استان سیستان وبلوچستان از نعمت آب شرب محرومند

ششذمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۶۲ درصد روستاهای استان از نعمت آب شرب روستایی محرومند و ۹۸۱ روستا با تانکر آبرسانی می شود.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از ایرنا، محمدرضا نارویی در نشست خبری شرکت های تابعه وزارت نیرو در استان سیستان و بلوچستان در محل دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان با برخورداری از ۱۱٫۴ درصد مساحت کل کشور، پهناورترین استان ایران است.

به گفته این مقام مسئول، ۵۱ درصد از جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری این استان، ساکن روستاها هستند که سه هزار و ۸۸۰ روستا از مجموع ۶ هزار و ۵۵۳ روستای آن (۶۲٫۲ درصد از کل روستاها) فاقد شبکه آبرسانی اند.

وی افزود: منابع آبی استان شامل آب های سطحی در شمال و آب های زیرزمینی در جنوب استان است که به شدت وابسته به بارش ها و نزولات جوی اند.

نارویی تصریح کرد: هم اینک ۹۸۱ روستای استان با تانکر آبرسانی می شوند که با توجه به کمبود بارش های جوی، تا سال آینده به هزار و ۴۰۰ روستا افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اعتبارات دو هزار و ۳۰ میلیارد ریالی شرکت آبفای استان سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۳، خاطرنشان کرد: تاکنون افزون بر هزار کیلومتر احداث شبکه آبرسانی و اصلاح و بازسازی خطوط در مناطق روستایی استان به انجام رسیده است.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان یادآور شد: تعداد ۱۰ مجتمع بزرگ آبرسانی روستایی در سطح استان در دست احداث است که تکمیل و راه اندازی آنها، یک هزار و ۵۰۰ روستا با جمعتی افزون بر ۴۱۸ هزار نفر را تحت پوشش آب بهداشتی و سالم قرار می دهد.

به گفته وی، ۹۰۰ میلیارد ریال تا پایان سال گذشته به این منظور هزینه شده که از پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی برخوردارند و چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر برای تکمیل آنها نیاز است.

این مقام مسئول بیان داشت: تکمیل این مجتمع ها، دسترسی به آب شرب سالم در سطح استان را تا ۱۲ درصد افزایش خواهد داد و همچنین افزایش حدود چهار درصدی شاخص بهره مندی از آب شرب روستایی را در سطح کشور به دنبال خواهد داشت.

* چالش های تامین آب شرب روستاها

وی در ادامه با اشاره به عمده چالش ها و مشکلات تامین آب شرب روستاهای استان، تصریح کرد: خشکسالی و فقر طبیعی و ذاتی منابع آبی در صدر مشکلات است و کمبود اعتبارات و همچنین فرسودگی خطوط و شبکه های انتقال آب (که قدمت برخی از آنها به نیم قرن می رسد)، دیگر مشکلات را تشکیل می دهند.

به گفته نارویی، افزایش سالیانه بطور متوسط ۲۰۰ روستا در استان (برخلاف بسیاری نقاط کشور) و مواجهه با موضوع «روستازایی»، بر اهمیت اهتمام به کاهش و رفع مشکلات ذکر شده می افزاید.

وی، تامین اعتبارات لازم برای تکمیل مجتمع های روستایی، استفاده از ظرفیت دریا با توسعه آب شیرین کن ها و تشویق سرمایه گذاران برای حضور در این عرصه و تشویق خیرین آبرسان برای احداث تاسیسات آبرسانی در روستاها را از جمله راهکارهای خروج از مشکلات برشمرد.

استان سیستان و بلوچستان در شرق ایران واقع است. این استان با حدود ۱۸۰٬۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت کمابیش اندازهٔ کشور سوریه بزرگی دارد و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی گیرد. سیستان شامل زابل و شهرهای اطرافش و بلوچستان دربرگیرنده بقیه شهرها از زاهدان تا چابهار است.

سیستان و بلوچستان هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است.