گزارش/ طی تیرماە ٢٦ شهروند کُرد در مناطق مختلف کردستان ایران بازداشت شده‌اند

5592کوردستان میدیا: طی تیرماه سال جاری، ٢٦ شهروند کُرد در مناطق مختلف کردستان ایران و به اتهام‌های مختلف توسط نیروهای امنیتی رژیم بازداشت شده‌اند.

به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا و با استناد به آمار ثبت‌شده در این وب‌سایت، طی تیرماه ١٣٩٢، در استان کرمانشاه ٦ نفر، استان ارومیه ١٨ نفر و در استان کردستان ٢ نفر بە اتهام‌های واهی، عضویت در احزاب کُردی، فعالیت مدنی و “امنیتی” بازداشت شده‌اند.

بوکان
مورخه‌ی دوم تیرماه سال جاری، نیروهای امنیتی رژیم پنج شهروند کُرد را به‌نام‌های “اسعد جمیانی “، “لقمان سعیدی” ، “سلیمان امام‌زنبیلی” ، “خسرو صالحی” و “محمد رسول‌زاده” اهل بوکان و از اعضای شورای این شهر به دلایل نامشخصی بازداشت شدند.

این شهروندان پس از چند روز با تودیع وثیقه آزاد شدند.

درهمین رابطه ، مورخه‌ی سوم خردادماه نیز، سه شهروند دیگر این شهر و از اعضای شورای شهر بوکان به نام‌های “رسول چوپانی” ، “ناصر رضایی” ، “فرهاد کاملی” توسط نیروهای امنیتی رژیم بازداشت شدند.

همچنین و در ادامه‌‌ی بازداشت اعضای شورای شهر بوکان روز دوشنبه هفدهم تیرماه، خانم “شهین بایزید‌پور” عضو دوره دوم شورای شهر بوکان، توسط نیروهای اداره‌ی اطلاعات رژیم در شهرستان بوکان بازداشت گردید.

“شهین بایزید پور” یکی از مؤسسان انجمن معلولین شهرستان بوکان بوده و در این زمینه ‌فعالیت‌های بسیاری را انجام داده است.

از علت بازداشت و مکان نگهداری خانم “شهین بایزیدپور” هیچ اطلاعی در دست نیست.

سردشت
در ادامه‌ی بازداشت‌ها، در استان ارومیه و در شهرستان سردشت، مورخه‌ی پانزدهم تیرماه، یک شهروند اهل این شهر به نام “قادر زارعی”، ٢٨ ساله، پس از بازگشت از اقلیم کُردستان، به اتهام ارتباط با یکی از احزاب اپوزیسیون رژیم ایران بازداشت شد.

همچنین در شهر سردشت روز جمعه مورخه‌ی بیست و هشتم تیرماه، ٤ شهروند دیگر کُرد که دو تن به انهام امنیتی و دو تن دیگر نیز کاسبکار و در حالی که زخمی بودند، بازداشت شدند.

“ابوبکر مولانیا” و “علی” به اتهام امنیتی و “جمشید” و “هژار” کاسبکار، در حالی که نیروهای انتظامی رژیم به آنها شلیک کرده و زخمی شده بودند بازداشت شدند.

ارومیه
مورخه‌ی هشتم تیرماه یکی از شهروندان اهل ارومیه به نام “قاسم مرادپرست” توسط نیروهای امنیتی رژیم و به اتهام ارتباط با یکی از احزاب کُرد مخالف رژیم ایران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

همچنین مورخه‌ی بیست و دوم تیرماه، یکی دیگر از شهروندان کُرد به نام “فردین مهراب” اهل “شیطان‌آباد” از توابع ارومیه بازاداشت گردید.

” مهراب” که به تازگی به شورای روستای “شیطان‌آباد” در منطقه‌ی “دول” انتخاب شده است، از سوی نیروهای اطلاعاتی ارومیه بازداشت شد.

به گفته‌ی افراد مطلع، “فردین مهراب” به حکم اینکه کُرد بوده و در برابر نامزد دیگر به نام “حیدر علی” که آذری بوده و آرای لازمه را کسب نکرده است، “فردین” را به همکاری با اپوزیسیون رژیم ایران متهم کرده است.

مهاباد
یکشنبه شب، مورخه‌ی دوم تیرماه سال ١٣٩٢، یک کولبر کُرد به نام “معتصم مام‌گلی” اهل مهاباد بازداشت شد.

این کولبر کُرد، در نقطەی صفر مرزی اشنویه از سوی نیروهای انتظامی رژیم ایران هدف گلوله قرار گرفتە و سپس وی را بازداشت کردند.

سلماس
اوایل تیرماه سال جاری یک شهروند دیگر کُرد به نام “هادی قزلباش”، ٣٦ ساله فرزند حسن، در “حسن‌آباد” از توابع سلماس بازداشت شد.

این شهروند به اتهام امیتی و “همکاری با احزاب اپوزیسیون رژیم ایران” توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

سنندج
در ادامه‌ی بازداشت‌ها در کُردستان ایران مورخه‌ی پانزدهم تیرماه، یک شهروند بهایی کُرد به نام “سمیم زارعی” توسط نیروهای اطلاعات رژیم در سنندج بازداشت شد.

مریوان
در مریوان مورخه‌ی دوم تیرماه یک شهروند کُرد به نام “ابراهیم نیک‌پی” توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل گردیدد.

ماموران امنیتی رژیم ایران پس از بازداشت این شهروند با مراجعه به منزل وی، برخی از وسایل شخصی وی را نیز با خود بردەاند.

اتهام این شهروند مریوان “امنیتی” اعلام شدە است.

سنقر
مورخه‌ی ششم تیرماه اداره‌ی اطلاعات رژیم در سنقر چهار تن از شهروندان این شهر به نام‌های “علی‌حسن شمایلی” ، “غلام‌رضا وکیلی” ، “جبار حاجی‌مُرادی” و “کیومرث واعظی” را احضار و تحت بازجویی قرار دادند.

این چهار شهروند کُرد، برای چندین ساعت مورد تهدید بازجویی مأموران امنیتی قرار گرفتند.

در همین رابطه، “علی‌حسن شمایلی” پیشتر در سال ۸۸ نیز سابقه یک بار بازداشت را داشته است.

کرمانشاه
در ادامه‌ی بازداشت‌ها و در کرمانشاه، روز جمعه بیست و یکم تیرماه، یک شهروند به نام “محمد قبولی” شهروند یارسانی ساکن زنجان” پس از سخنرانی در مراسنم چهلمین روز درگذشت “نیکمرد طاهری” توسط نیروهای اطلاعات رژیم ایران بازداشت و بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات رژیم منتقل گردید.

به دنبال بازداشت این شهروند یارسانی ساکن زنجان، شمار چشمگیری از شهروندان کُرد یارسانی شهر صحنه در مقابل اداره‌ی اطلاعات و فرمانداری این شهر به نشانه‌ی اعتراض تجمع کردند.

همچین در کرمانشاه و در فرودگاه این شهر اوایل تیرماه یک شهروند کُرد به نام “گیتا رضایی” اهل کرمانشاه، کارشناس نرم‌افزار، توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردید.

این گزارش با استناد به آمار ثبت‌شده در وب‌سایت کُردستان میدیا منتشر شده است و احتمال دارد آمار بازداشت‌شدگان از این نیز بیشتر باشد.

گزارش/ اسماعیل زومند