گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر ایران در شهریور ۹۵

خبرگزاری هرانا – آنچه در پی می‌آید گزارش اجمالی و ماهیانه وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی شهریور۹۵ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه‌شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

monthly-report-300x191

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

گزارش تفصیلی، آماری نقض حقوق بشر در شهریور‌ماه ۱۳۹۵

در شهریور‌ماه سال ۱۳۹۵ نقض سامانمند حقوق بشر در ایران همچنان مانند گذشته ادامه داشت. در این ماه حکم اعدام ۴۰ نفر در استان‌های اردبیل، البرز، خراسان رضوی، کرمان، گیلان، هرمزگان و یزد اجرا شد.

اعدام

متأسفانه در شهریورماه ۹۵ تعداد قابل‌توجهی از زندانیان اعدام شدند. از برجسته‌ترین گزارش‌های اعدام در این ماه باید به اعدام هفت زندانی در یزد، اعدام پنج زندانی در هرمزگان، اعدام دست کم ۱۲ زندانی در ندامتگاه کرج واعدام ۷ ملوان در زندان بندرعباس اشاره کرد.

در شهریورماه ۹۵ در کنار تمام اعدام‌های صورت گرفته شاهد بخشش و نجات محکومین به قصاص نیز بودیم.

حقوق اقلیت‌ها

این ماه هم‌چنین با تداوم تعرض به حقوق اولیه اقلیت‌های قومی و دینی در ایران همراه بود که بارزترین آن‌ها،بازداشت دست‌کم ۹ شهروند عرب و صدور حکم حبس برای یک شاعر، بازداشت شماری از کولبران کرد در سردشت، بازداشت دست کم ۱۶ شهروند عرب در شهر دزفول ازجمله آنها بود.

در رابطه با نقض حقوق شهروندان بهایی شاهد تبعیض و آزار و اذیت کمتری بودیم، گزارش: یک جوان بهایی دیگر از تحصیل محروم شد، دراین دسته ثبت شد.

درزمینهٔ حقوق شهروندان اهل سنت نیز گزارش‌هایی منتشر گردید، گزارش‌: بازداشت دو روحانی بلوچ در نرماشیرازجمله آن بود.

در مورد حقوق شهروندان مسیحی نیز گزارش‌هایی منتشر شد که می توان به گزارش‌ بازداشت هفت شهروند مسیحی در فیروزکوه اشاره کرد.

حقوق کودکان

در ماه گذشته درزمینهٔ حقوق کودکان نیز گزارش‌هایی منتشر شده که برجسته‌ترین آن‌ها عبارت بود از: تجاوز و قتل دختر ۷ ساله در نیشابور، مرگ سه کودک یک خانواده به دلیل نداشتن شناسنامه و یک‌صدو پنجاه هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه.

حقوق زنان

درزمینهٔ حقوق اولیه زنان در ایران هم‌چنان در ماهی که گذشت قدم جدی برای تحقق شعار برابری جنسی از سوی دستگاه حاکمِ برداشته نشد، زنان ایرانی هم‌چنان شاهد نقض متعدد حقوق خود بودند، از پراهمیت‌ترین گزارش‌های نقض حقوق بشر در حوزه حقوق زنان می‌توان به: سرعت اعتیاد زنان در کشور ۲ برابر شده است، زن پناه برده به بهزیستی توسط شوهرش در آسایشگاه به قتل رسید و فتوای آیت الله خامنه ای؛ لازم است دوچرخه سواری بانوان در مجامع عمومی ترک شود، اشاره کرد.

کارگری

رویدادها و اخبار کارگری در مردادماه ۹۵  پرشمار بود ازجمله آنها، آمار بیکاری؛ ۶ میلیون رسمی و ۱۱ میلیون غیررسمی، بازداشت کارگران معترض پتروشیمی رازی، مرگ ۹۰ کارگر در استان تهران در چهارماه نخست،دست‌کم ۳۰ کارگر اخراج و ۱۰ کارگر ممنوع الورود شدند و دادگاه دو فعال کارگری برگزار شد.

هم‌چنین در این ماه ۱۵ گزارش مربوط به مرگ کارگران در سایه فقدان ایمنی محیط کار ثبت شد.

اصناف

در حوزه اصناف و حقوق صنفی نیز این ماه خالی از حوادث نبود چنان‌که: پلمب ۸۲۵ واحد صنفی پوشاک در سراسر کشور و پلمب واحد تولیدی قیر آلاینده در نیمروز از برجسته‌ترین‌های این رسته بودند.

بهداشت و محیط زیست

درزمینه‌ی بهداشت و محیط‌ زیست در این ماه گزارش‌ها متعددی منتشر شد که غالب آن‌ها با موضوع آلودگی هوا، محیط ‌زیست و کمبود آب در کشور بود که ازجمله مهم‌ترین آن می‌توان به: رهاشدن فاضلاب زندان‌های ‌”مرکزی و پارسیلون” لرستان در زمین‌های زراعی، مرگ و میر آلودگی هوا سالانه برابر مسافران ۱۰ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ وتخریب ۳۶۰ متر مربع محیط زیست کشور در هر ثانیه اشاره کرد.

گزارش‌های مورد توجه

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در شهریور‌ماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی ست که این توجه بیش‌تر، الزاما به معنای شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.

ازجمله گزارش‌های با توجه خاص می‌توان به: یک جوان بهایی دیگر از تحصیل محروم شد، قتل ناموسی؛ پدری دخترش را بر اثر سوظن به قتل رساند، گزارشی از آخرین وضعیت شهروندان مسیحی بازداشت شده در فیروزکوه،پلمب ۸۲۵ واحد صنفی پوشاک در سراسر کشور، بازداشت هفت شهروند مسیحی در فیروزکوه، ورود بانوان به قهوه‌خانه‌ها ممنوع است، تجاوز جنسی به دختران کلاس های رزمی را شلوغ کرد، مردی که خود در رابطه پنهانی بود، همسرش را به دلیل داشتن رابطه کشت، شلاق برای احسان حدادی به خاطر آزار و اذیت جنسی دختر ۳۰ ساله و لغو کنسرت حمید عسگری در مازندران اشاره کرد.

گزارش‌های حقوق بشری در سایه کم توجهی

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً باکم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند؛ روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضا غیر تعمدی یا بعضا تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

برای انتخاب مورد اول در این دسته باید به: بازداشت دست کم ۱۶ شهروند عرب در شهر دزفول اشاره کرد که علی‌رغم اهمیت، با واکنش و حساسیت زیادی در افکار عمومی روبرو نشد. هم‌چنین محکومیت حبس و شلاق برای یک تبعه افغانستان، بازداشت شماری از کولبران کرد در سردشت، بازداشت دو روحانی بلوچ در نرماشیر،دختران بیشترین قربانی قتل‌های خانوادگی، چهارسال ممنوع‌الکاری رضا رویگری بازیگر پیشکسوت، تخریب یک اثر ۵ هزار ساله برای ساخت باغچه ویلا، بازداشت کارگران معترض پتروشیمی رازی، اعتصاب کارگران شرکت عمران مارون به سومین روز رسید، شناسایی ۲۴۰۸ کودک خیابانی در تهران و دست کم ۱۲ زندانی در ندامتگاه کرج اعدام شدند نیز از دیگر گزارش‌هایی بود که در سایه کم‌توجهی از سوی افکار عمومی قرار گرفتند.