کرانه های “جنوب شرق” یا “بلوچستان”؟

بولتن نیوز ضمن نقل گفتگو و خبری از امیرمحمودزاده، رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه به کرات به جای ذکر نام “بلوچستان” از اصطلاح “جنوب شرق” که اخیرا باب شده است استفاده می کند.

jjj-1

به برخی از عبارت هایی که به جای “بلوچستان” از “جنوب شرق” استفاده می شود توجه کنید:

– رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه گفت: بیش از ۹۰ درصد صادرات و ۸۷ درصد واردات کشور به تنگه هرمز وابسته است در حالی که استفاده از کرانه های اقیانوسی جنوب شرق کشور می تواند ظرفیت های جدیدی ایجاد کند و منزلت ژئوپلیتیکی ایران را بالا ببرد.

– وی گفت: طی چند سال اخیر بحث استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های سواحل جنوب شرق ایران یا سواحل مکران و نیز تحقق اقتصاد مقاومتی به صورت مکرر مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و اقتصاد مقاومتی زمانی محقق خواهد شد که از ظرفیت ها و توانمندی های خدادای و درون زای کشور به نحو مطلوب بهره برداری شود.

– وی با اشاره به اهمیت سواحل مکران افزود: منطقه جنوب شرق و سواحل مکران می تواند اقتصاد ملی ایران را با اقتصاد و تجارت جهانی پیوند داده و با تحقق یک اقتصاد دریامحور و پویا، مزیتی راهبردی را برای کشور رقم بزند.

– محمودزاده با تبیین موقعیت ترانزیتی بندر چابهار تصریح کرد: قرار گرفتن بندر چابهار در منطقه ژئوپلیتیکی جنوب شرق کشور، در مسیر کریدورهای ترانزیتی شمال به جنوب و در نتیجه برقراری ارتباط ترانزیتی کشورهای روسیه، اروپای شرقی، مرکزی، شمالی، آسیای مرکزی و قفقاز از یک سو و آسیای جنوبی شرقی، خاور دور اقیانوسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، به عنوان یک مزیت برجسته برای ایران قلمداد می شود که باید مورد بهره برداری بیشتر قرار بگیرد.

محمود زاده یا سایت های که این دست اخبار مربوط به موقعیت بلوچستان را نقل می کنند حتی برای یک بار حاضر نیستند از نام اصلی استان و واژه “بلوچستان” استفاده کنند. هنگامی هم که به این موضوع اعتراض می شود در جواب سعی می کنند این موضوع را مربوط به یک دایره وسیع تر از بلوچستان نشان دهند و بگویند که قصد فراتر از موقعیت جغرافیای بلوچستان است! اما این اشاره صرفا یک توجیه است و به هیچ عنوان پاسخ قانع کننده ای نیست، چرا که لاقل در عبارات بالا کل هدف به ترسیم کشیدن موقعیت چابهار و اطراف آن است که تا کیلومترها جزو بلوچستان و سواحل مکران است، و حتی از عنوان “سواحل اقیانوسی” استفاده شده که جز بلوچستان همچنین سواحلی در استان های دیگر وجود ندارد. و جالب است بدانید که حتی آن سوی مرز ایران هم بلوچستان است و باز هم سواحل مکران هستند و چه بسا به سمت هرمزگان نیز منطقه کاملا بلوچ نشین و جزو بلوچستان تاریخی است و این که این کارشناسان و تحلیل گران و سایت های خاص از  واژه بلوچستان استفاده نمی کنند خود دلالت بر یک نوع حساسیت و نام زدایی و برنامه بلند مدت برای تغییر این نام تلقی می شود که متاسفانه از سالها تا بدین سو در لفافه و با دقت و ظرافت سعی در اجرای آن داشته اند و اخیرا با واکنش و اعتراضات گسترده  مردم بلوچ نسبت به این حذف های سیستماتیک شده اند.