پارازیت های شیراز؛ از کتمان واقعیت تا اتهام به نهادهای نظامی

امواج شدید الکترومغناطیس می تواند باعث ناباروری، ضعف سیستم ایمنی و سرطان شوند

موضوع پارازیت ها داستان جدیدی در شهر های بزرگ ایران نیست. امواجی که برای ایجاد اختلال در ارسال امواج ماهواره ای منتشر می شوند و همواره حرف و حدیث های زیادی درباره تاثیر آن بر سلامت شهروندان وجود داشته است.

در این میان شهروندان شهر شیراز بویژه در مناطق غربی این شهر در ماه های منتهی به پایان سال در تجمع های اعترض آمیزی مقابل استانداری این شهر خواستار توقف ارسال امواج پارازیت شدند. معترضانی که از سردرد و حالت تهوع همیشگی رنج می برند و وپارازیت ها را عامل بیماری خود می دانند.

بر اساس تحقیقات دانشکده علوم پزشکی شیراز که در زمستان گذشته صورت گرفته است، شدیدترین ارسال پارازیت در این شهر در سال ۱۳۸۹ ثبت شده و این امواج همواره وجود داشته است و البته نکته مهمتر آنکه پارازیت ها بر سلامت جانداران اثر می گذارد.

این پژوهش ها نشان داده که امواج شدید الکترومغناطیس می تواند باعث ناباروری، ضعف سیستم ایمنی و سرطان شوند.

در این میان استانداری فارس در قبال اعتراض های مردمی رویه ای دو گانه داشت. در ابتدا معاون استاندار فارس در پاسخ به اعتراض ساکنان شهر شیراز نسبت به ارسال پارازیت ها اعلام کرده بود که مردم شیراز نباید به شایعه پراکنی ها در فضای مجازی توجه کنند ولی چند ماه بعد و با تشدید اعتراض ها، استانداری اعلام کرد که کارگروهی برای بررسی این مشکل تشکیل شده است.

علی اکبری، نماینده شیراز اما امروز در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، انگشت اتهام را به سمت نهادهای نظامی و انتظامی گرفت و اعلام کرد که «وقتی مخابرات و دستگاه‌های سیاسی می‌گویند اقدامی دراین راستا نداشته‌اند، علی‌القاعده دستگاه‌های نظامی و انتظامی مسئول این پارازیت‌ها هستند.»

او همچنین تاکید کرد که اطلاع دقیقی نسبت به تاثیر پارازیت ها در دیگر نقاط کشور ندارد اما بنابر بررسی‌های شخصی و تایید مردم، پارازیت‌ها در شیراز مشکل‌ساز شده است.

با وجود ادامه روند ارسال پارازیت ها و گمانه زنی ها درباره تاثیر آن بر سلامتی شهروندان بخصوص در مناطق پرجمعیت شهرهای بزرگ به نظر می رسد که پاسخگو نبودن وزارت بهداشت به عنوان نهاد حافظ سلامت شهروندان از یک سو و برخورد های سیاسی با این موضوع ازسوی دیگر، مسئله انتشار پارازیت ها را مانند بسیاری از مسايل به عنوان یک حق عمومی به حاشیه رانده است.08 فروردین حقوق بشر درایران