گزارشی از ۵ تجمع صنفی در نقاط مختلف کشور

 اجتماعات صنفی و اعتراضی در اقصی نقاط کشور

  از جمله تجمع جمعی از دستفروشان شهر سنندج

اجتماعات صنفی و اعتراضی در اقصی نقاط کشور شکل گرفت از جمله تجمع جمعی از دستفروشان شهر سنندج، تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه رنگین نخ سمنان، تجمع گروهی از کارگران اخراجی و بازنشسته کارخانه قند یاسوج، تجمع کارگران شیر پگاه تهران و نیز اعتراض صد نفر از بازنشستگان ذوب اهن اصفهان که همگی خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی و شغلی خود شدند.

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه رنگین نخ سمنان که صبح روز یکشنبه (۲۷ فروردین ماه) در مقابل ساختمان فرمانداری آغاز شده بود، دیروز نیز ادامه یافت.

یکی از کارگران بازنشسته این کارخانه درباره اعتراض روز گذشته خود و همکارنش گفت: “از آنجا که مسئولان مربوطه تا این لحظه پاسخ قانع کننده‌ای به خواسته‌های صنفی کارگران بازنشسته کارخانه رنگین نخ سمنان  نداده‌اند، اعتراضات صنفی کارگران بازنشسته همچنان ادامه دارد”.

او با بیان اینکه کارخانه رنگین نخ  دچار سوءمدیریت است و در حال حاضر فعالیت تولیدی آن متوقف شده است، تصریح کرد: “با وجود آنکه سه روز در هفته جاری ما با برگزاری تجمعات اعتراضی خواستار دریافت حقوق معوقه و پرداخت سنوات بازنشستگی شدیم، هنوز کارفرما و مدیران کارخانه اهمیتی به پرداخت مطالباتمان نمی‌دهند”.

وی افزود: “با وجود آنکه از یکسال ونیم پیش برای وصول مطالباتمان با طرح شکایت رای به توقیف اموال کارخانه گرفته‌ایم؛ متاسفانه به دلیل آنکه اموال کارخانه قبل از ما از سوی یکی از بانکها توقیف شده است؛ امکان وصول مطالباتمان فراهم نشده و معطل مانده‌ایم”.

کارگران بازنشسته رنگین نخ سمنان در ادامه این گفتگو مدعی گروکشی کارفرما برای پرداخت مطالبات بازنشستگی‌شان شدند و در این باره گفتند: “کارفرما برای آزادسازی حدود یک میلیارد تومان از وثیقه بانکی خود که در نزد یکی از بانکها دارد؛ مطالبات بازنشستی ما را گرو نگه داشته و می‌گوید اگر یک میلیارد تومان وثیقه بانکی من از سوی بانک مورد نظر آزاد نشود امکان پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته نیز وجود ندارد”.

معترضان می‌گویند با گذشت نزدیک به ۱۶ تا ۱۷ ماه از آن زمان  دست‌کم هنوزما ۴۹ نفر نتوانسته‌ایم به مطالبات مزدی وسنواتی خود برسیم از این رو از مسئولان استانداری، فرمانداری و سایر نهادهای دولتی مستقر در سمنان می‌خواهیم پیگیر مطالبات ما کارگران بازنشسته شوند.

تجمع دستفروشان مقابل شهرداری سنندج

به گزارش کردپرس، جمعی از دستفروشان سنندجی امروز به دلیل کاهش ساعت کاری خود در مقابل شهرداری مرکزی این شهر تجمع کردند.

جمعی از دستفروشان شهر سنندج که تعدادشان به بیش از ۳۰۰ نفر می‌رسید و هر روز در حاشیه پیاده رو‌های خیابان‌های اصلی شهر سنندج بساط و وسایل خود را برای فروش پهن می‌کنند در تجمعی اعتراضی که امروز پنچ شنبه ۳۱ فروردین ماه در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری سنندج انجام شد خواستار تجدید نظر شهرداری در مورد ساعت کاری خود شدند.

آنها در این تجمع خواستار تغییر ساعت کاری و تجدید نظر شهرداری بودند چون به تازگی شهرداری سنندج ساعات کار آنها را کاهش و تغییر داده است که به گفته دست فروشان به دلیل نبود مشتری در این ساعت‌ها امکان فروش محصولات‌شان وجود ندارد و تدبیر شهرداری را سبب کاهش آن مقدار درآمد ناچیز هم می‌دانند.

یکی از کارکنان مستقل در شهرداری سنندج اظهار داشت که دستفروشان به دلیل ساعت کاری که برای آنها مشخص شده است تجمع کرده و خواستار تغییر و اضافه کردن آن شدند.

وی افزود: “دستفروش‌ها از ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت ۱۳:۳۰ و از ساعت ۲۰ به بعد می‌توانند با رعایت حق تقدم عابرین بساط خود را پهن کنند اما آنها خواستار افزایش و تجدید نظر در این مورد هستند که چون طرح ساماندهی آنها در دستور کار قرار گرفته امکان تحقق این مهم میسر نیست”.

قرار است طرح ساماندهی دستفروشان تحت عنوان «بازار روز شهرداری» در مکان‌هایی که مشخص شده اجرایی شود و دستفروشان به آنجا منتقل شوند.

گفتنی است چند روز پیش هم مغازه داران سنندجی در اعتراض به بساط دستفروشان جلو پاساژها تجمع کرده بودند و خواستار برخورد و ساماندهی آنها توسط شهرداری شده بودند و بازاریان سنندجی در خیابان فردوسی در اعتراض به ضعف مدیریت و عدم نظارت و کنترل بر ساماندهی دست‌فروشان مغازه‌های خود تعطیل و خواستار رسیدگی بیشتر مسئولان و دستگاه‌های مرتبط به صنف دستفروشان شده بودند.

دستفروشی در سنندج و بیشتر شهرستان‌های کردستان به دلیل بیکاری و نبود اشتغال در حال افزایش است و هم برای شهروندان و هم برای خود دستفروشان به مشکل بزرگی تبدیل شده است.

روز گذشته مقابل استانداری کهکیلویه وبویر احمد انجام شد؛ تجمع کارگران قند یاسوج به همراه خانوادهایشان

گروهی ازکارگران اخراجی و بازنشسته کارخانه قند یاسوج به همراه خانوادهایشان در اعتراض به آنچه بی توجه ای کارفرمای کارخانه به پرداخت مطالبات شان می خواندند مقابل ساختمان استانداری کهکیلویه وبویر احمد تجمع کردند.

روز چهارشنبه (۳۰ فروردین ماه) کارگران معترض قند یاسوج که تعدادشان نزدیک به ۱۰۰ نفر با خانواده‌هایشان برآورد می‌شود با تجمع در مقابل ساختمان استانداری کهکیلویه و بویراحمد خواسته‌های صنفی خود را مطرح کردند.

از قرار معلوم حدود ۱۳۰ نفر از کارگر اخراجی و بازنشسته در کارخانه  «قند یاسوج» از حدودا دو سال پیش بدنبال مطالبات مزدی وسنواتی خود هستند که هنوز محقق نشده است.

درعین حال یکی از اصلی‌ترین مطالبات این دسته از کارگران کارخانه  قند یاسوج که باعث تجمع روز گذشته آنان به همراه خانواده هایشان شده است؛ تخلیه واحدهای مسکونی سازمانی این کارخانه است که کارگران موردنظر از سالها قبل ساکن آن هستند.

این کارگران می‌گویند اخیرا کارفرمای این کارخانه برای گروهی از کارگران ساکن در خانه‌های سازمانی کارخانه اخطاریه تخلیه فرستاده است به همین با مراجعه به استانداری از مسئولان این نهاد دولتی می‌خواهیم به مشکلاتمان رسیدگی کنند.

روز گذشته با برپایی تجمع خواستار شدند؛ استمداد کارگران شیر پگاه تهران از قوه قضائیه

گروهی از کارگران کارخانه صنایع شیر پگاه تهران، روز (۲۹ فروردین ماه) با تجمع مقابل ساختمان قوه قضائیه  از مسئولان قضایی کشور برای رفع تصرف غیر قانونی اراضی کارگران این کارخانه در منطقه تهران پارس در خواست استمداد کردند.

از قرار معلوم از حدود ۲۰ سال پیش صنایع  شیر پگاه برای خانه دارکردن بیش از ۷۰۰ کارگر این واحد صنعتی، قطعه زمینی به وسعت حدودی ۱۵۰ هزار متر را در محدوده شهرک حکیمیه تهران پارس تهیه و واگذار می‌کند.

ظاهرا  این زمین‌ها بعدا توسط یکی از نهادها تصرف شده و کارگران پگاه علارغم گرفتن حکم تخلیه از دستگاه قضائیه هنوز نتوانسته‌اند به زمینهای خود برسند.

بازنشستگان ذوب آهن مقابل صندوق بازنشستگی تجمع کردند

به گزارش ایلنا، از صد نفر از بازنشستگان ذوب اهن اصفهان مقابل صندوق بازنشستگی فولاد تجمع کردند.

صبح روز (سه شنبه بیست‌و نهم فرودین) بیش از صد نفر از بازنشستگان ذوب آهن اصفهان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد در خیابان وزرا تجمع کردند.

این بازنشسته‌ها که خواستار رفع مشکلات درمانی خود از وزیر کار هستند، می‌گویند: “از دو سال پیش که صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت رفاه محول شده است، تمدید دفترچه‌های درمانی آنان  با مشکل روبرو شده و در عمل صندوق بازنشستگی زیر بار پرداخت هزینه ای درمانی آنان نمی رود”.

به گفته آنان در نتیجه وضع حاضر هم اکنون حدود ۱۶ هزار بازنشسته ذوب آهن اصفهان، با مشکل پرداخت نشدن هزینه ای درمانی از سوی صندوق فولاد روبرو هستند.

طبق ادعای آنان در حال حاضر  شرکت سلامت بهداشت و درمان صنعت و معدن نوین (شسبد) در مقام مجری ارائه دهنده خدمات درمانی، مسئولیت پرداخت هزینه ای درمانی کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان را نمی‌پذیرد و در این خصوص از مسئولان وزارت رفاه  می خواهیم تا به مشکلاتمان  برای همیشه خاتمه دهد.