سلب امکان مطالعه و نوشتن از آیت الله نکونام، زندانی بیمار در زندان ساحلی قم

آیت الله محمدرضا نکونام روحانی منتقد که از بیماری های متعدد رنج می برد کماکان در بند ویژه روحانیت زندان ساحلی قم تحمل حبس می‌کند. در اسفندماه سال گذشته پزشکی قانونی برای سومین بار رای به عدم توان تحمل حبس توسط آقای نکونام داده بود، اما هم‌چنان از آزادی او ممانعت بعمل می آید. گزارش شده است وضعیت جسمانی این زندانی در طی روزهای اخیر رو به «وخامت» نهاده است. در کنار مشکل سالخوردگی و بیماریهای متعدد، در روزهای اخیر مسئولین زندان با توقیف سلیقه ای کتابهای نامبرده در زندان و همچنین گرفتن لوازم نوشتاری وی امکان مطالعه و نوشتن را از این روحانی منتقد سلب کردند.

 یک منبع نزدیک به آیت الله نکونام درباره آخرین وضعیت جسمی وی گفت: “حال عمومی آیت الله نکونام از عصر روز شنبه، دوم اردیبهشت ماه، در زندان ساحلی شهر قم رو به وخامت گذارده است.”

این منبع مطلع در ادامه به گزارشگر هرانا تاکید کرد: “دادگاه ویژه روحانیت، از اعزام این روحانی معترض و بیمار به بهداری زندان، ممانعت بعمل آورده است! فشار خون، قند، و نارسایی در عملکرد هر دو کلیه و چشم های ایشان، به شدت باعث آزار و اذیت وی گردیده؛ طوری که ایشان به سختی قادر است، کارهای روزانه خود را انجام دهند.”

منبع نزدیک به آقای نکونام تصریح کرد: “در روزهای اخیر کتاب هایی که نکونام جهت مطالعه در زندان در اختیار داشته را از او گرفته اند، همینطور قلم و کاغذ و یادداشت هایش. در واقع باید گفت بصورت سلیقه ای و فراقانونی این زندانی را از حق مطالعه و نوشتن محروم کرده اند.”

شایان ذکر است، در اسفندماه سال ۹۵، پزشکی قانونی برای سومین بار رای به عدم توان تحمل حبس توسط این روحانی دربند داده بود.

آیت‌الله محمدرضا نکونام، روحانی منتقد متولد ۱۳۲۷، مورخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از سخنان انتقاد آمیز در نفی «فیلترینگ و حرام خواندن اینترنت پرسرعت» با شکایت برخی از روحانیون بانفوذ در مراجع قضایی و امنیتی بازداشت و پرونده‌ای برای ایشان تشکیل شد.

محمدرضا نکونام با محکومیت ۵ سال حبس تعزیری علی‌رغم بیماری‌ و وضعیت نامناسب جسمی درحال حاضر در زندان ساحلی قم نگهداری می‌شود.

وی که یک تجربه سکته مغزی را در زندان پشت سر گذاشته از افزایش فشار و قند خون همراه با کاهش بینایی بعنوان تبعات این وضعیت پزشکی  رنج می برد. به گزارش این خبرگزاری، مسئولین این زندان در مواردی از ارائه داروهای تجویزی وی در زندان ممانعت به عمل آورده‌اند.

هرانا در گزارشی مفصل درباره این مجتهد شیعی زندانی و وضعیت پزشکی و پرونده ایشان اقدام به انتشار اسناد مربوطه نموده بود.

پیش از این نامه‌هایی از سوی شاگردان یا طلاب حوزه علمیه در حمایت از آقای نکونام منتتشر شده است از جمله نامه ۱۲۸ طلبه به جواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و نامه بیش از ۳۰۰ تن از مدرسین و طلاب حوزه‌های علمیه.

هرانا ۰۶ اردیبهشت