دست کم ۷ زندانی در رجایی شهر کرج اعدام شدند

بیش از ۶٠ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمیشوند

سحرگاه روز جاری، دست کم ۷ زندانی که عمدتا به اتهام قتل به قصاص محکوم شده بودند، در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. در این بین، اجرای حکم قصاص مهدی بهلولی که در زمان نوجوانی مرتکب قتل شده بود برای چندمین بار به تعویق افتاد.

 هویت ۵ زندانی اعدام شده را به این شرح است: علی مالکی، شایان شاد دل، آرش (محمود) بیات، علی جعفری و محمد جگرکی، به همراه دو زن با هویت نامعلوم.

از بین ۱۴ زندانی منتقل شده به سلول انفرادی، «مهدی بهلولی و مجید آقا رحیمی» ظرف روز گذشته و امروز به بندهای مربوط بازگشتند اما اطلاعی از سرنوشت « ولی خزایی، مازیار علایی بخش، مهدی رشیدیان، محرم عبدی و محمد باقر عظیمی» در دست نیست.

از میان اعدام شدگان، علی جگرگی یک مرتبه با همین پرونده بعد از ۴ سال تحمل حبس آزاد شده بود، بعد از چند سال دوباره بازداشت و به زندان منتقل شده بود که پس از ۸ سال، حکم اعدام وی اجرا شد.

در بین زندانیانی که اجرای حکم آنان به تعویق افتاد، مهدی بهلولی، کودک مجرمی است که در زمان بازداشت ۱۷ سال سن داشته و حدود ۱۵ سال در زندان به سر می‌برد وجود دارد.

یک منبع نزدیک به آقای بهلولی در مورد وضعیت این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “مهدی چندین بار تاکنون برای اجرای حکم قصاص به سلول انفرادی منتقل شده بود، آخرین بار نیز همین هفته گذشته بود که حکمش اجرا نشد و دوباره به بند بازگردانده شد.”

این منبع آگاه در ادامه تصریح کرد: “مهدی مدتی قبل با تودیع وثیقه از زندان بیرون آمده بود اما یک ماه نشد و دوباره به زندان بازگردانده شد.”

 این زندانیان همگی مورخ نهم اردیبهشت ماه ۹۶ جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

لازم به ذکر است، کارشناسان سازمان ملل ر بیانیه خود در روز هشتم اردیبهشت تاکید کردند، ایران باید به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی حقوق بشر پایند بوده و اجرای حکم اعدام کودک مجرمان را متوقف کند. این کارشناسان خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام دو زندانی شامل «مهدی بهلولی» شدند که هر دو در زمانی محکوم شده اند که زیر ۱۸ سال سن داشته اند. سه کارشناس سازمان ملل با اظهار این نگرانی که این موارد ممکن است تنها «نوک کوه یخ» باشد، اعلام کردند “با توجه به اینکه تا اول ماه جاری میلادی دستکم ۹۰ نفر در ردیف اعدام قرار داردند که زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده اند، تعداد کودک مجرمانی که اعدام شده یا در خطر اعدام قرار دارند ممکن است بسیار بیشتر باشد.”

مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در آخرین گزارش سالانه خود اعلام کرده بود بیش از ۶٠ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمیشوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می خوانند.

بنا بر گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

هرانا۱۳ اردیبهشت