شش تجمع صنفی و اعتراضی برگزار شد

خبرگزاری هرانا – طی چند روز گذشته، تعدادی از رانندگان شرکت واحد، حدود ۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی پارس قو، کارگران ذوب‌آهن اردبیل، کارگران چوب و فلز اردکان، گروهی از کارگران کارخانه تولی پرس قزوین و حدود ۴ هزار نفر از کارگران شاغل در گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سندیکای کارگران شرکت واحد، روز نهم مرداد ماه، تعدادی از رانندگان شرکت واحدبه علت عدم تحویل منازل مسکونی خود از سوی تعاونی مسکن شرکت واحد از ساعت ۱۰صبح تا ۱۴و سی در مقابل اداره مرکزی شرکت واحد واقع در خیابان هنگام دست به تجمع اعتراضی زدند و تا ساعت ۱۴و سی این اعتراضات ادامه داشت.

رانندگان پلاکادر های به همراه داشتند که شعارهایی بروی آنها نوشته بودند که از بی کفایتی مدیریت وشهردارتهران سخن میگفت و رانندگان مرتبا شعارهایی از قبیل (مسکن ما را ندید این وضع ادامه دارد) (سنندجی نجومی برده حق ماها را خورده) (تسهیلات مسکن را مدیر چپاول کرده) (ملک نجومی تو ما را بی مسکن کرده) (مدیر بی کفایت عامل بی مسکنی ) (کارگران بیدارند از دزدی ها بیزارند) را سر میدادند.

این کارگران عضو پروژه سپیدار دو وسه هستند که در حال حاضر ۷۰ عضو دارد و بیش از چهار سال از زمان تحویلش گذشته و متاسفانه بعد از چند سال اعتراض مقابل شورای شهر و شهرداری تا کنون رانندگان نتیجه مطلوبی نگرفته اند و خانه هایشان نیمه ساخته و بلاتکلیف رها شده است و مرتبا عوامل مدیریت و تعاونی از نبود بوده و اعتبار سخن میگویند در صورتی که رانندگان تقریبا ۶۰ تا ۷۰در صد ساخت را پرداخت کرده اند.

در پایان این اعتراض مدیر عامل تعاونی و بازرس در جمع معترضین حضور پیدا کردند و همان مشکلات قبلی را تکرار کردند.

تجمع کارگران روغن نباتی پارس قو مقابل شرکت نهان گل

به گزارش ایلنا، حدود ۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی پارس قو روز (دوشنبه ۹ مرداد) در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از ساعت ۱۱ صبح مقابل شرکت نهال گل مالک کارخانه تجمع کرده‌اند. کارفرمای این کارخانه نیز از ضبط اموال آن توسط سیستم بانکی گلایه دارد.

حدود ۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی پارس قو، از صبح دیروز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از ساعت ۱۱ صبح مقابل شرکت نهال گل مالک کارخانه تجمع کرده‌اند.

برخی از کارگران حاضر در تجمع گفتند: “دستمزد، اردیبهشت، خرداد، تیر ۹۶ و بخشی از دستمزد بهمن ماه سال ۹۵ آنها پرداخت نشده است”.

تعداد کل کارگران کارخانه روغن قو بیش از ۱۵۰ نفر است. آنها با بیان اینکه کارفرما مطالبات سال ۹۵ را تقریبا به صورت کامل پرداخت کرده است، افزودند: “همچنین مشکلاتی درخصوص تمدید نشدن دفترچه بیمه‌های تامین اجتماعی وجود داشت که با پرداخت طلب سازمان تامین اجتماعی این مشکل برطرف شد”.

در همین رابطه «گلرخ آذرمی» کارفرمای کارخانه پارس قو به ایلنا گفت که هم‌اکنون دستمزدها اردیبهشت، خرداد، تیر ۹۶ کارگران به اضافه بخشی از دستمزد بهمن ماه آنان پرداخت نشده است که البته نگرانی کارگران در این خصوص قابل درک است اما باید توجه داشت که اموال کارخانه پارس قو توسط بانک ملت ضبط شده است.

وی افزود: “این در حالی است که بارها از بانک ملت خواسته‌ایم که بخشی از اموال را آزاد کند تا بتوانیم با فروش آنها مطالبات کارگران را پرداخت کنیم اما این خواسته ما اجابت نشده است”.

آذرمی در ادامه با بیان اینکه کارخانه پارس پس از خصوصی شدن تمامی بدهی‌های مالک قبلی را پرداخت کرده است، افزود: “مالک گذشته کارخانه ۱۴ میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهی داشت که تمامی آنها را پرداخت کردیم و حالا هیچ بدهی به سازمان تامین اجتماعی نداریم”.

کارفرمای کارخانه پارس قو، افزود: “این در حالی است که پس از ایجاد بحران در تولید و به تبع آن پرداخت نشدن مطالبات کارگران بارها در جلسات استانداری، فرمانداری و شورای تامین استان تهران حضور یافته و پاسخگوی مشکلات ایجاد شده بودم”.

آذرمی با بیان اینکه در این مدت سازمان تامین اجتماعی و اداره کل کار استان تهران بیشترین همراهی ها را با کارخانه پارس قو داشته‌اند، تصریح کرد: “تعدادی از کارگران باید با استفاده از ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع بازنشسته شوند که در حال رسیدگی به آن هستیم”.

کارفرمای کارخانه پارس قو در پایان افزود: “هم‌اکنون هزینه های سر بار تولید سر به فلک می‌کشد و بسیاری از کارخانه گریبانگیر این مشکل هستند و  هیچکسی هم در این رابطه پاسخگو نیست. از این رو در کنار توجه به مشکلات کارگران باید  دغدغه‌های تولیدکنندگان را هم دریافت”.

تحصن شبانه کارگران ذوب آهن مقابل استانداری اردبیل

به گزارش تابناک، مورخ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶، کارگران ذوب‌آهن اردبیل پس از چندین بار تحصن و اعتراض نسبت به پرداخت نشدن حق و حقوشان این بار به صورت شبانه در مقابل استانداری تحصن کردند.

بلاتکلیفی و نامعلوم بودن وضعیت شغلی و پرداخت نشدن حق و حقوق کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل که هر از گاهی آنان را به تحصن و اعتراض وا می‌دارد این بار سبب شد تا به صورت شبانه و روشن کردن شمع در مقابل استانداری اردبیل جمع شده و از مسئولان برای دریافت مطالباتشان مساعدت بخواهند.

کارکنان این واحد تولیدی به دنبال ۱۷ ماه حقوق معوقه، وضعیت نامعلوم شغلی و واریز نشدن بیمه شب گذشته در مقابل استانداری اردبیل تحصن کرده و اعتراض خود را نسبت به عدم رسیدگی به این وضعیت و بلاتکلیفی خود اعلام کردند.

این تحصن که صبح روز ۰۸ مرداد ۱۳۹۶، نیز ادامه داشته از سوی مسئولان پاسخی شفاف به تجمع‌کنندگان داده نشده و همچنان کارگران معترض که به دنبال احقاق حق و حقوق خودشان هستند به تحصن و تجمع خود ادامه داده و خواستار پاسخگویی مسئولان امر در این زمینه هستند.

این چندمین بار است که کارگران این کارخانه در محل‌های مختلف اعم از دفتر امام جمعه اردبیل، استانداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تجمع کرده و نسبت به این وضعیت شغلی اعتراض خود را اعلام کرده‌اند اما با وجود برخی وعده و وعیدها در این زمینه هنوز اقدامی انجام نشده است.

لزوم رسیدگی اساسی به بلاتکلیفی کارگران ذوب‌آهن اردبیل

این اعتراضات که چندی پیش به دفتر امام جمعه اردبیل نیز کشیده شد به دنبال آن نماینده ولی فقیه در استان در مسجد میرزا علی‌اکبر اردبیل با کارگران دیدار کرده و تاکید بر برطرف کردن مشکلات کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل داشته و مسئولان را نسبت به برطرف کردن سریع این بلاتکلیفی‌ها توصیه اساسی کرد.

آیت‌الله سیدحسن عاملی با اشاره به ظرفیت کارخانه ذوب‌آهن اردبیل برای جذب هزاران کارگر گفت: “این کارخانه به دلیل مشکلات مدیریتی و اداره این واحد بزرگ توسط کسی که اصلا صلاحیت مدیریتی ندارد زمینه‌ساز مشکلات زیادی برای کارگران تلاشگر این کارخانه شده که باید برای برطرف کردن این چاره‌اندیشی اساسی کرد”.

وی با بیان اینکه علاوه بر مدیریت نامناسب این مجموعه، اقدام دولتمردان در زمینه تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما نیز مناسب نبوده است، افزود: “مشکلات کارگران این کارخانه به جایی رسیده که هر روز از کانال‌های خارجی پخش می‌شود و این شایسته استان اردبیل نیست”.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل اظهار کرد: “از مسئولان می‌خواهم این مشکل را با جدیت هر چه تمام دنبال کرده و برطرف کنند، چرا که اگر به وضع موجود رسیدگی نشود همه و از جمله شخص بنده سوء ظن خواهیم کرد که حتما کاسه‌ای زیر نیم کاسه است و باید بدانیم که بزرگ‌ترین هنر یک مسئول این است که طبقات پایین جامعه را درک کند”.

رسیدگی دادستانی به مشکلات کارگران ذوب‌آهن

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل نیز با تاکید بر رسیدگی مناسب به وضعیت کارگران این کارخانه گفت: “عملکرد برخی نهادهای دولتی و اجرایی اردبیل در بی‌توجهی به مسائل کارگری و عدم مداخله جدی در برطرف کردن مشکلات کارگران قابل قبول نیست”.

ناصر عتباتی بیان کرد: “متأسفانه خروجی جلسات کمیسیون کارگری نتایج مثبتی ندارد و در حال حاضر نیز برای افردی که در داخل مجموعه ذوب آهن اردبیل مشغول به‌کار هستند اگر نهادهای مربوطه برای پرداخت حق و حقوق این افراد نیز فکری نکنند، قطعا مشکلات این کارگران افزایش پیدا می‌کند”.

عتباتی با بیان اینکه متاسفانه برخی بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذار کارخانه ذوب‌آهن اردبیل تعلل کرده‌اند، گفت: “انتظار داریم در سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان حمایت شود نه اینکه موانعی بر سر راه‌شان گذاشته شود”.

با وجود تاکیدات مبنی بر برطرف کردن مشکلات کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل و انعکاس گسترده تحصن و اعتراض این کارگران انتظار می‌رود که مسئولان امر رسیدگی لازم را به وضعیت شغلی و حقوق معوقه و بیمه این افرد داشته و از ادامه این رند تجمع‌های اعتراضی و صنفی جلوگیری کنند تا دیگر شعار کسی فریادرس ما نیست از سوی این کارگران شنیده نشود.

اعتراض کارگران چوفا نسبت به بلاتکلیفی شغلی

به گزارش ایلنا، کارگران چوب و فلز اردکان چندین ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند؛ این کارگران چندین بار به شرایط موجود اعتراض کرده‌اند. مقامات فرمانداری ابراز امیدواری کرده‌اند مشکلات کارگران چوفا به زودی حل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران چوب و فلز اردکان (چوفا) بیش از پنج ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند؛ این کارگران روز (هفتم مرداد) مقابل استانداری یزد دست به تجمع زدند.

این کارگران در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد و مطالبات خودچندین بار به فرمانداری شهرستان اردکان مراجعه کرده بودند که تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

از قرار معلوم، این کارگران علاوه بر دستمزد، از سال گذشته نیز مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند؛ برای مثال عیدی آنها در سال ۹۵ پرداخت نشده‌است.

آخرین تجمع قبلی این کارگران به سوم مرداد ماه برمی‌گردد که در آن روز، مقابل فرمانداری اردکان تجمع کرده بودند.

فرمانداری اردکان اعلام کرد؛ در تجمع چهارشنبه گذشته به کارگران وعده رسیدگی داده‌ شده است. مقامات فرمانداری همچنین ابراز امیدواری کردند که مشکلات کارگران چوفا به زودی حل شود.

کارگران چوفا ضمن انتقاد از شرایط موجود می‌گویند: علاوه بر معوقاتی که داریم، سطح تولید در کارخانه پایین آمده و ما نگران بیکاری و بلاتکلیفی هستیم.

تجمع کارگران تولی‌پرس برای جلوگیری از توقیف اموال کارخانه

به گزارش ایلنا، اجتماع صنفی گروهی از کارگران کارخانه تولی پرس قزوین مانع از توقیف اموال این واحد صنعتی توسط بانک شد.

صبح روز (شنبه، هفتم مرداد) جمعی از کارگران کارخانه تولی‌پرس در شهرصنعتی البرز استان قزوین با برپایی تجمعی صنفی از توقیف قسمتی از اموال این واحد صنعتی جلوگیری کردند.

کارخانه تولی‌پرس نزدیک به ۴۶۰ کارگر دارد و از قرار معلوم در این تجمع صنفی حدود ۱۰۰ نفر از آنها شرکت داشتند.

از قرار معلوم یکی از بانک‌های خصوصی از مدتی قبل بابت مطالبات معوقه خود از مراجع قضایی حکم توقیف اموال کارخانه تولی‌پرس را دریافت کرده است و اجتماع صنفی امروز نیز به منظور نگهداشتن اموال کارخانه برپا شده بود.

به گفته یکی از کارگران، این تجمع اعتراضی درنهایت با توافق مدیریت کارخانه و نماینده بانک بر سر باقی‌ماندن اموال کارخانه در کارگاه مرتفع شده است.

در این باره به نقل از کارگران معترض گفته می‌شود: ترس از مختل شدن روند فعالیت این واحد تولیدی و در نتیجه تهدید امنیت شغلی شان باعث شده تا آنها نسبت به توقیف اموال محل کار خود معترض شوند.

در این زمینه یک منبع مطلع در کارخانه تولی پرس گفت: “موضوع بدهی‌های کارخانه به بانک مورد نظر مربوط به سال ۹۰ و قبل از آن می‌شود که این واحد خصوصی آن زمان تحت مدیریت دولتی بوده است”.

به گفته وی، با توافقی که بین مدیران کارخانه ونماینده بانک انجام شد، این موضوع به صورت توافقی مرتفع شده است.

اعتراض صنفی کارگران گروه ملی فولاد صنعتی اهواز

به گزارش ایلنا، مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۰۷، حدود ۴ هزار نفر از کارگران شاغل در گروه ملی صنعتی فولاد اهواز از حدود یک هفته پیش تا هم‌اکنون در اعتراض به عدم دریافت حقوق، فعالیت شغلی خود را متوقف کرده‌اند.

منابع خبری در کارخانه  گروه ملی صنعتی فولاد اهواز از اعتراض صنفی کارگران این واحد صنعتی به خاطر پرداخت نشدن سه ماه مطالبات مزدی خبر می‌دهند.

این واحد صنعتی حدود ۴هزار کارگر دارد که از حدود یک هفته پیش تاکنون اعتراض صنفی خود را به آرامی برگزار کرده‌اند.

جدا از این این طلب، کارگران گروه ملی فولاد اهواز بابت سایر مطالبات مزدی و حق بیمه‌های پرداخت نشده نیز بستان کار هستند، از قرار معلوم هر کارگر نزدیک به ۵ تامیلیون تومان بستان‌کار است و در حال حاضر به با مشکل تمدید نشدن دفترچه بیمه‌های تامین اجتماعی نیز روبروست.

به نقل از کارگران معترض گفته می‌شود که تا به این لحظه از جانب کارفرما هیچ پاسخ روشنی به آنها داده نشده است.

طبق اظهارات این کارگران معترض، گروه ملی فولاد اهواز یکی از شرکت‌های احداث شده توسط گروه سرمایه‌گذاری امیر منصورآریا در اهواز است که پس از ماجرای اختلاس ۳ هزار میلیاردی و مصادره شرکت‌های متهم اصلی پرونده هم‌اکنون مدیریت این کارخانه با نظارت قوه قضائیه انجام می‌شود.

در این رابطه آیت‌الله سید ابوالحسن حسن‌زاده، امام جمعه موقت اهواز، بخشی از خطبه‌های نماز جمعه اخیر (جمعه، ششم مرداد ماه) این شهر را به مشکلات کارگران گروه ملی فولاد ایران اختصاص داده وگفته است: برای اینکه این مشکل به بحران تبدیل نشود مسئولان مربوطه برای برطرف کردن آن اقدام کنند.هرانا 10 مرداد