چهار تجمع اعتراضی برگزار شد

صبح امروز جمعی از کارکنان شرکتی مخابرات اهواز مقابل شرکت مخابرات خوزستان تجمع کردند.

صبح امروز حدود صد نفر از پرسنل شرکتی مخابرات اهواز در خیابان کیان پارس مقابل شرکت مخابراتِ خوزستان تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان می‌گویند: “خواستار عقد قرارداد مستقیم و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستیم”.

یکی از حاضران در تجمع به نمایندگی همکارانش می‌گوید: “مگر ما چه فرقی با رسمی‌ها داریم که باید شرایط بسیار بدتری داشته باشیم؛ دستمزدمان بسیار پایین است، همان را هم به موقع نمی‌پردازند، امنیت شغلی هم نداریم”.

از قرار معلوم پس از برگزاری تجمع، معترضان در شرکت مخابرات حاضر شده و به گفتگو با مقامات شرکت مخابرات خوزستان پرداختند.

کارکنان شرکتی مخابرات پیش از این نیز بارها نسبت به اوضاع نابسامان شغلی خود تجمع کرده‌اند.

کارگران سیمان مسجدسلیمان دوباره اعتراض کردند

به گزارش ایلنا، حدود ۲۵۰ کارگر کارخانه سیمان کارون (مسجد سلیمان)، دیروز و امروز (۲۰و۲۱ شهریورماه) در اعتراض به عملی نشدن وعده کارفرما مبنی بر پرداخت مطالبات معوقه، دور جدید اجتماعات خود را آغاز کردند.

یکی از کارگران سیمان کارون با اعلام این خبر گفت: “حدود ۲۵۰ کارگر کارخانه سیمان کارون دیروز و امروز (۲۰و۲۱ شهریورماه) در اعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان مقابل دفتر نماینده مسجد سلیمان و ساختمان اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان مسجد سلیمان تجمع کرند”.

یکی از کارگران حاضر در این صنفی در توضیح ماجرا گفت: “این واحد صنعتی حدود ۴۷۰ کارگر رسمی قراردادی و روزمزد دارد که در این میان کارگران رسمی و قراردادی معادل ۵ ماه مزد معوقه و کارگران روزمزدی حدود ۱۷ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده؛ طلبکارند”.

او با بیان اینکه در همین رابطه شکایتی نیز از سوی کارگران در اداره کار ثبت شده است، افزود: “طبق رای هیئت تشخیص کارفرما موظف به پرداخت همه مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای کارگران شده اما تاکنون کارفرما با ادعای نداشتن استطاعت مالی از این حکم تمکین نکرده است”.

این کارگر سیمان مسجد سلیمان یادآور شد: “جدا از این طلب، بابت سنوات دو سال گذشته و برخی مزایای عرفی همانند سبد کالا نیز طلبکاریم؛ خواسته ما تنها به‌روز شدن مطالبات مزدی و حقوقی است با این حال مسئولان در این واحد صنعتی نتوانسته‌اند مشکلات این واحد صنعتی را حل کنند”.

در این رابطه «مسعود تقی‌زاده» رئیس کارخانه سیمان کارون ضمن تایید معوقات مزدی کارگران این واحد صنعتی گفت: “پرداخت مطالبات معوقه کارگران تنها در صورت از سرگیری فعالیت‌ تولیدی این واحد امکان‌پذیر است”.

او با بیان اینکه به دلیل این مسئله حدود پنج ماهی می‌شود که فعالیت این واحد صنعتی با مشکل روبرو شده است و فقط استمرار تولید می‌تواند ما را از این بحران نجات دهد، اضافه کرد: “مجموع مطالبات معوقه کارگران حدود ۶ و نیم میلیارد تومان است این درحالی‌ست  که در حال حاضر حدود ۱۱۰ هزار تن کلینکر در کارخانه انبار شده که ارزش مالی آنها حدود ۱۱ میلیارد تومان برآورد می‌شود”.

به گفته تقی‌زاده، همه مسئولان شهرستانی و استانی در جریان مشکلات به وجود آمده در سیمان کارون هستند و در این زمینه جلسات متعددی را در پیگیری به این مشکلات برگزار کرده‌اند.

این کارفرما در ادامه با بیان اینکه به تازگی مسئولیت مدیریت کارخانه را برعهده گرفته‌‌است، افزود: “از همه کارگران می‌خواهم با خاتمه اعتراض صنفی خود، امکان برطرف شدن مشکل پیش آمده را فراهم کنند”.

تجمع وکلا در اعتراض به برگزاری آزمون مرکز مشاوران حقوقی قوه‌قضاییه

به گزارش ایلنا، صبح امروز تعدادی از وکلای دادگستری در اعتراض به برگزاری آزمون مرکز مشاوران قوه قضاییه مقابل کانون وکلای مرکز تجمع کردند.

این تجمع بر این اساس است که وکلای دادگستری اعلام می‌دارند برگزاری آزمون مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه بر خلاف قانون است و قوه قضاییه اجازه برگزاری آزمون را ندارد.

گفتنی است مرکز مشاوران قوه‌قضاییه در ۱۰ آذرماه قصد برگزاری آزمون و جذب ۲۰۰۰ وکیل را دارد و این درحالی است که قوه‌قضاییه در هنگام تعیین ظرفیت برای جذب وکیل توسط کانون‌های وکلا اجازه افزایش ظرفیت را نمی‌دهد و اعلام می‌کند زمینه و امکانات لازم برای آموزش این کارآموزان را ندارد.

درخواست جمعی از فرهنگیان مال‌باخته‌ی تبریزی

به گزارش انصاف نیوز، جمعی از فرهنگیان آذزبایجان شرقی با مطالبه‌ی دادخواهی در پرونده‌ی شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان تبریز، در تهران تجمع کردند.

این افراد در پلاکاردی که در دست داشتند، مطالبات خود را اینگونه طرح کرده بودند:

«ریاست محترم قوه‌قضاییه حضرت آیت‌ا… آملی لاریجانی، احکام قطعی ۱۹ و ۱۴ دادگاه‌های تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی نسبت به تحویل زمین‌های ما فرهنگیان تبریز، وفق قرارداد رسمی در تاریخ ۱۳/۰۲/۱۳۹۱ صادر شده است. لیکن ۵ سال از اجرای حکم استنکاف شده و زمین‌های ما تحویل داده نشده است؛ چشم ما فقط به سوی شماست. ۱٫ درخواست ملاقات حضوری با حضرتعالی به پیرو درخواست‌نامه‌ی تقدیمی در حرم امام را داریم. ۲٫ استدعای دستور اجرای احکام قطعی و لازم‌الاجرای مذکور را از آن مقام معظم می‌نماییم. تظلم‌خواهی فرهنگیان ذینفع در احکام قطعی مذکور و خریداران اولیه».

شرح ماوقع از زبان این فرهنگیان

متن مکتوب آنها از شرح ماجرا به این شرح است:

«۱ . ششصد نفر از فرهنگیان اعضای تعاونی مسکن فرهنگیان تبریز در سال ۷۶ اقدام به خرید زمین از شرکت تعاونی مذکور به استناد مدارک و سوابق قانونی خود با پرداخت ثمن زمین مذکور به مساحت هشتاد هکتار نمودند و این در حالی بود که خریداران فوق (ششصد نفر فرهنگی عضو تعاونی) با سختی و حقوق ناچیز معلمی، مبلغ خرید زمین را تهیه و پرداخته بودند تا برای خود سرپناهی داشته باشند.

متعاقباً با پرداخت ثمن زمین از سوی ششصد نفر به تعاونی، قرارداد رسمی و قانونی مشارکت در مالکیت زمین، بین اتحادیه‌ی تعاونی‌های مسکن کارکنان دولت و شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان تبریز برای تهیه‌ی مسکن ششصد نفر مذکور، منعقد می‌گردد. بر اساس قرارداد مذکور، مالکیت مشاع زمین مذکور متعلق به ششصد نفر به تعداد ششصد سهم مساوی از هشتاد هکتار زمین خام به تعاونی، از سوی اتحادیه واگذار می‌گردد و طبق همان قرارداد یک سهم از ششصد سهم زمین فوق، به هریک از ششصد نفر تعلق می‌گیرد.

نظر بر اینکه براساس مدارک و مستندات قانونی و ایجاب و قبول و تعهدات قید شده در قرارداد مذکور، اتحادیه نمایندگی داشته است که شهرک‌سازی زمین مذکور، متعلق به ششصد نفر به نام طرح شهرک اتحاد به صورت ششصد قطعه دویست متر مربعی تک‌واحدی را با مراجعه به شهرداری و … انجام دهد. اما به علت تخلفات عدیده‌ی مدیران وقت شرکت تعاونی، از جمله توافقات غیر قانونی و بدون اذن و اطلاع ششصد نفر، اقدام به فروش و انتقال زمین‌های ششصد نفر با برخی شهرداران منطقه به ادارات و ارگان‌ها و افراد و … می‌نمایند و پس از سال‌ها، همچنان از تحویل زمین ششصد نفر، خودداری می‌کنند.

۲ . به ناچار جمعی از ششصد نفر با پیگیری‌های مستمر اداری و طرح دعوی حقوقی، متوجه می‌شوند که نه تنها هیچ‌گونه تمهیدات کاربری در زمین ششصد نفر انجام نیافته است، بلکه زمین ششصد نفر فرهنگی بدون اطلاع آنان توسط شرکت تعاونی با طرح غیر قانونی (پروژه شهرک آذران) به عنوان سهم به ارگان‌ها و ادارات و افراد، فروش و انتقال به غیر شده است.

۳ . در نهایت برخی از ششصد نفر، قراردادهای خود را می‌فروشند و حدود صد نفر (از جمله اینجانبان) اقدام به شکایت کیفری در دادگستری تبریز می‌نمایند. پرونده در شعبه‌ی ۵ بازپرسی رسیدگی و با صدور کیفرخواست به دادگاه ۱۱۲ جزایی حسب رسیدگی ارجاع می‌شود.

۴ . به علت شکات متعدد با موضوعات مختلف و از طرفی، یکی بودن متهمین پرونده در ۱۱۲ جزایی رسیدگی می‌شود اما به موضوع شکایت صد نفر (از جمله اینجانبان) در خصوص زمین، هیچگونه تصمیمی گرفته نمی‌شود و تنها اسامی شکات از جمله اینجانبان را در بین اسامی سایر شکات غیر مربوط با موضوع ما درج می‌کنند که از رأی صادره دادگاه فوق اعتراض و تجدیدنظرخواهی می‌کنیم.

۵ . پرونده جهت رسیدگی به تجدید نظرخواهی اینجانبان، سایرین، متهمین به شعبه نوزدهم دادگاه تجدیدنظر استان ارجاع می‌شود. در خصوص موضوع زمین توسط قضات محترم شعبه‌ی مذکور به دقت رسیدگی می‌شود، در نهایت منجر به صدور حکم قطعی به نفع شکات می‌شود.

۶ . پرونده به اجرای احکام می‌رود اما تاکنون اجرا نشده است».

حضور فرهنگیان تجمع کننده در دفتر انصاف نیوز

سه تن از فرهنگیان تجمع کننده، در یکی از روزهایی که تجمع کرده بودند، برای تشریح مطالباتشان در دفتر انصاف نیوز حضور پیدا کردند.

خانم «ثریا شیبانی» یکی از فرهنگیان معترض، این اتفاق را این‌گونه تشریح کرد: «شش سال مداوم پیگیر این موضوع بودیم. به دفعات با مقامات مختلف و صاحب‌منصب دیدار کرده و درخواست خود را بیان می‌کردیم. همگی این عزیزان از تبریز استعلام کرده و گزارش می‌خواستند که چرا این حکم قطعی و لازم‌الاجرا، اجرا نمی‌شود. درخواست ما، درخواستی بود که بسیاری از مقامات در طی سال‌های ۹۵، ۹۶ دستور به پیگیری اجرای آن دادند. البته پس از آن باز هم از اجرای این حکم قطعی به دلایلی ممانعت شد و حتی کارشناس هم برای اثبات ادعای خود نفرستاده‌اند. نهادهای مختلف گزارشاتی می‌فرستند که ابتدا به رییس دادگستری می‌رسد، رییس دادگستری به دادستان تبریز می‌دهد و دادستان تبریز به اجرای احکام می‌رساند».

طبق گفته‌های این افراد، علیرغم دستورات مسوولین، تا کنون که پنج سال گذشته، این حکم قطعی اجرا نشده است؛ متهمین این پرونده با استخدام وکلای متعدد، درخواست اعاده‌ی دادرسی به دیوان عالی کشور ارسال کرده که با پذیرش اعاده‌ی دادرسی، پرونده به شعبه‌ی هم‌عرض دادگاه تجدیدنظر ارسال و ارجاع شد که رای این دادگاه نیز یک مرتبه به نفع شکات بوده است.

این افراد اظهار داشتند: “اعتراض اصلی ما در حال حاضر، عدم اجرای حکم قطعی است؛ با مراجعات مکرر ما تاکنون این حکم اجرا نشده است؛ به همین جهت ما در مقابل دبیرخانه‌ی قوه‌قضاییه تجمعی آرام و قانونی کرده و به ریاست محترم قوه‌قضاییه متوسل شده‌ایم تا انشاالله با دیدار و دستور مستقیم ایشان گره از کار ما گشوده شود”. ایلنا 22 شهریور